Huurwaarborg

Thibke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 27 apr 2018 20:40

Ik heb een vraagje:
Ik verhuisde vorige maand en bij het afgeven van de sleutels konden de nieuwe huurders pas 2weken later het appartement betreden omdat het naar hun mening niet in orde was (kranen moesten vervangen worden, extra gekuist worden, enz...)
Nu wilt de verhuurder deze halve maand huur inhouden omdat het appartement zogezegd niet op tijd klaar was door ons.
De verhuurder maakte nooit een plaatsbeschrijving bij ons dus hij heeft hier toch niet het recht hiervoor een stuk van onze waarborg in te houden? Of wel?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 27 apr 2018 21:08

Voor alle duidelijkheid, met "nooit een plaatsbeschrijving" bedoelt u dat er geen intredende plaatsbeschrijving was?

Dan had u de huurder gewoon wandelen kunnen sturen met zijn eisen. Door toch die kuis- en herstellingswerken uit te voeren heeft u immers impliciet erkend dat u dit had veroorzaakt.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus

#3 , 27 apr 2018 21:20

Heeft hij het appartement niet nagekeken bij beëindigen van de huur?
Met enkele uitzonderingen niet te na gesproken - zwaar vervuild of duidelijk recent stuk om maar iets te zeggen heeft de huisbaas geen reden of recht.
U kan best een Aangetekend Schrijven sturen dat u binnen de 10 dagen na ontvangst de vrijgave van de ganse huurborg wil (moet op een geblokkeerde rekening staan waarvoor twee handtekeningen voor nodig zijn de uw en de zijne).
Vermeld dat vanaf de AS ook de wettelijke intrest op de huurwaarborg verschuldigd.
Dat bij niet betalen u naar de bevoegde rechtbank zal gaan (vrederechter) om de som + intresten te vorderen.

PS ik denk dat @Didymus eventjes verkeerd is.

Reclame

Didymus

#4 , 27 apr 2018 21:55

Ik zou er mijn hoofd toch niet op verwedden dat een gewiekste verhuurder of zijn advocaat dit bij de vrederechter niet voorstelt alsof de huurder meer tijd nodig had om het pand in "zindelijke staat" achter te laten.

Ondertussen valt er nog weinig te bewijzen, in de ene noch in de andere richting...
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus

#5 , 27 apr 2018 23:19

Maar de ex-huurder heeft het kuisen toch niet gedaan noch kranen vervangen.
Wat zijn dan nog de bewijzen.

Didymus

#6 , 28 apr 2018 00:50

Blijkbaar heb ik de openingspost te snel gelezen en verkeerd geïnterpreteerd. :oops: Ik ging er dus van uit dat TS tijdens die 2 weken nog een aantal dingen had gefixt. Mea culpa.

Als de verhuurder de sleutel heeft aanvaard en er is geen tegensprekelijke uitgaande plaatsbeschrijving gemaakt, dan kan hij dat inderdaad niks meer aanrekenen. Wat de nieuwe huurders eisen is een zaak tussen hen en de verhuurder, daar heeft de vorige huurder na de aanvaarding van de sleutel geen uitstaans mee. Franciscus heeft dus gelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”