verweer?

henryc
Topic Starter

verweer?

#1 , 07 apr 2009 14:58

een doktor brengt na een ruzie met zijn vrouw de nacht door op cafe. de volgende ochtend, wanneer hij in het ziekenhuis aankomt is de alcohol nog niet uit zijn lichaam verdwenen. zijn diensthoofd merkt dit op en bericht de directie van het ziekenhuis over het voorval, deze besluit om hun contract van zelfstandige chirurg, met [X. - geanonimiseerd door de webmaster] gesloten, onmiddellijk te verbreken. De kijkoperatie die de dokter normaal zou moeten uitvoeren kan hierdoor niet doorgaan.
de dokter is het met de beslissing van de directie helemaal niet eens en stapt naar de Rechtbank om de beëindiging van zijn contract als zelfstandig chirurg met het ziekenhuis [X. - geanonimiseerd door de webmaster], aan te vechten. Hij kon er immers niets aan doen dat zijn vrouw hem de avond voor het voorval de toegang tot hun woning had ontzegd.

Welke argumenten kunt u in het voordeel van de dokter aanwenden?
welke schadevergoeding kan de dokter vorderen?

dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 07 apr 2009 16:38

een doktor brengt na een ruzie met zijn vrouw de nacht door op cafe.
.....
Hij kon er immers niets aan doen dat zijn vrouw hem de avond voor het voorval de toegang tot hun woning had ontzegd.

Welke argumenten kunt u in het voordeel van de dokter aanwenden?
Hmmm, ik ken de precieze wetgeving terzake niet, maar:

Uit je verhaal leid ik af dat de dokter niet enkel onder invloed van alcohol was maar ook gewoon nachtje door heeft gedaan en niet heeft geslapen.
Dat zijn vrouw hem de toegang tot de woning heeft ontzegd lijkt mij geen goed excuus voor een chirurg om dan maar heel de nacht op café te zitten drinken als hij 's anderendaags moet opereren.

Patiënten zouden dit ook gemerkt hebben en ik begrijp dat een ziekenhuis dergelijk risico niet kan nemen. Eerlijk gezegd zou ik zelf helemaal niet graag een (kijk)operatie ondergaan, uitgevoerd door een chirurg in dergelijke toestand.

Of een dergelijk (éénmalig) voorval voldoende reden is om het contract onmiddellijk te verbreken zal naar ik vermoed wel in het contract vermeld staan.

Het spijt me maar als leek zie ik geen argument in het voordeel van deze dokter, zeker niet het feit dat hij buitengesloten werd want daar bestaan andere oplossingen voor.

dieke

#3 , 07 apr 2009 20:20

Beste henryc

Als ik u was, zou ik er alvast voor zorgen dat de namen en verwijzingen naar 1 bepaald ziekenhuis, uit uw post worden verwijderd.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 07 apr 2009 21:00

zojuist een bericht naar de webmaster gestuurd en sluit me aan bij Dieke
Namen in zo een gevoelige materie kunnen niet !

dank aan de webmaster voor de flitsreactie 8)

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 07 apr 2009 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

webmaster
Beheerder

#5 , 07 apr 2009 21:04

Bericht geanonimiseerd.

Dank voor uw begrip,

De webmaster

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 07 apr 2009 21:16

Een ziekenhuis is een plaats waar je moet kunnen vertrouwen op je arts.
Hoe des mens het ook kan klinken een arts met een te hoog gehalte alcohol in zijn bloed kan echt niet. Hij zou dit probleem kunnen melden bij zijn overste die een oplossing voor het probleem dient te zoeken vb. werkonbekwaam voor xx dagen wegens emotionele reden

langs de andere kant is nog het geen gewoonte dat werkgevers de hoeveelheid alcohol in het bloed meten, en meten is weten! of ... niet meten is ook niet weten (hoeveel) alcohol er in het bloed nu juist aanwezig is.

De wettelijke opzegtermijnen zijn wettelijk/contractueel geregeld, dwz zowel de arts alsook een ziekenhuis moet daar aan voldoen. Als deze niet zijn geresprecteerd (dit zal onderwerp van de twist zijn) kan je toch minstens deze bedragen vorderen

RR

Terug naar “Archief”