Ongeval tijdens ritsen

TayfunAydemir
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeval tijdens ritsen

#1 , 16 mei 2018 19:03

Beste,

Ik wou vandaag met de auto invoegen in het verkeer, hierbij had een vrachtwagen plaats gemaakt voor mij om te kunnen invoegen. Nadat ik mijn pinker heb gezet en wou invoegen geeft de vrachtwagen chauffeur plots gas en botst tegen mij zij-deuren. Na de accident is er een politie team erbij gekomen en zij konden het ook moeilijk vaststellen wie er in zijn recht was en wie niet. Nou mijn vraag is aan jullie wie is er volgens jullie in zijn recht? Ik of de vrachtwagen chauffeur, ik heb een afbeelding toegevoegd als bijlage voor betere duidelijkheid van de situatie die zich afspeelde.
Dit is ook getekend op de papieren.

Bedankt.
LEGENDE:
ROOD: Vrachtwagen chauffeur
GROEN: Ik
Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 mei 2018 19:28

een deel hangt af van de situatie ter plaatse en de aanwezigheid van eventuele verkeersborden.

een link naar de locatie via google streetview zal kunnen helpen

Issued
Berichten: 1317

#3 , 16 mei 2018 19:42

Als dit een oprit was, is ritsen niet verplicht.

PS volgens je schets ben jij tegen de vrachtwagen gereden

Reclame

TayfunAydemir
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2018 20:38

Dit zijn de omstandigheden.
https://www.instantstreetview.com/@51.1 ... ,-16.3p,1z
Bestuurder B ben ik Bestuurder A de vrachtwagenchauffeur.
Afbeelding

Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#5 , 16 mei 2018 21:20

Dit zijn de omstandigheden.
https://www.instantstreetview.com/@51.1 ... ,-16.3p,1z
Bestuurder B ben ik Bestuurder A de vrachtwagenchauffeur.
Afbeelding

ik vrees dat het voor het grootste gedeelte (indien zelfs niet volledig) uw schuld zal zijn, voor zover mijn kennis gaat had u geen voorrang, indien foto's op streetview nog up to date zijn met de werkelijke situatie ter plaatse.

https://maps.googleapis.com/maps/api/st ... 1352459578

wanneer u van de zijbaan op de hoofdbaan terecht komt staat er duidelijk een B1 voorrangsbord (omgekeerde driehoek), wat dus wilt zeggen dat al het verkeer ten opzichte van waar u reed, voorrang heeft en dat u voorrang had moeten geven aan de vrachtwagen

Blaatpraat
Berichten: 3890

#6 , 17 mei 2018 09:35

Dit zijn de omstandigheden.
https://www.instantstreetview.com/@51.1 ... ,-16.3p,1z
Bestuurder B ben ik Bestuurder A de vrachtwagenchauffeur.
Afbeelding

ik vrees dat het voor het grootste gedeelte (indien zelfs niet volledig) uw schuld zal zijn, voor zover mijn kennis gaat had u geen voorrang, indien foto's op streetview nog up to date zijn met de werkelijke situatie ter plaatse.

https://maps.googleapis.com/maps/api/st ... 1352459578

wanneer u van de zijbaan op de hoofdbaan terecht komt staat er duidelijk een B1 voorrangsbord (omgekeerde driehoek), wat dus wilt zeggen dat al het verkeer ten opzichte van waar u reed, voorrang heeft en dat u voorrang had moeten geven aan de vrachtwagen
Uw streetview link werkt helaas niet.
Ik gok dat het deze is, op basis van wat TS postte:
https://www.google.be/maps/@51.1214168, ... 312!8i6656

Ik zie geen B1 voorrangsbord staan.
Mij lijkt dit net wel het voorbeeld van ritsen, en zou TS in zijn recht moeten zijn.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 17 mei 2018 09:42

Aan het begin van die invoegstrook staat wel een B1: https://www.google.be/maps/@51.1194048, ... 312!8i6656
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 mei 2018 11:12

Reed TS niet op een busbaan, en dus verboden?

Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#9 , 17 mei 2018 11:23

Reed TS niet op een busbaan, en dus verboden?
dat is geen busbaan hoor, er zijn zo van die "doorsteken" op de A12 tussen antwerpen en boom om bestuurders "veilig" van de zijweg naar de hoofdbaan te laten gaan, niet altijd met even veel succes helaas.

mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 mei 2018 12:36

Een goede 100 m voor de ritsplaats staat er duidelijk op de weg geschilderd: BUS

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2018 13:05

Een goede 100 m voor de ritsplaats staat er duidelijk op de weg geschilderd: BUS
Ik heb begrepen dat het ongeval op de A12 is gebeurd en niet op de Boomsesteenweg.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 17 mei 2018 16:05

Voor mij is dit duidelijk een invoegstrook (Artikel 12 Wegcode; verkeersbord B1 staat er inderdaad) (beetje gelijkaardige situatie aan onze andere discussie)
Ritsen wordt toegepast als een meervaksbaan wordt verminderd, bvb, drie rijstroken worden er twee, bvb tengevolge van werken. Ingeval van het invoegen van de Boomsesteenweg op de A12 moet je altijd voorrang verlenen aan het verkeer dat zich op de (tweevaks)hoofdweg bevindt; zelfs al stond het even stil, dan is het nog niet zeker of de andere chauffeur zijn voorrang (vriendelijk) opgaf.
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.

Issued
Berichten: 1317

#13 , 18 mei 2018 08:26

1. politie hoort zich niet uit te spreken wie er in fout is/ partij te kiezen. Ze dienen onpartijdig op te treden.

2. was er sprake van sterk vertraagd verkeer? Ik zie TS dit nergens vermelden. Indien er geen getuigen zijn en dit niet in de vaststellingen van de politie vervat staat, zal de verzekering argumenteren dat ritsen niet van tel was.

3. waarom zou dat bord onwettig zijn? Het staat mijns inziens conform opgesteld. Het heeft enkel een andere toepassing (dus op alle rijstroken ipv de invoegende rijstrook) dan de wegbeheerder beoogde. Dus de wegbeheerder dagvaarden omwille van een onduidelijke situatie? Dan kunnen de helft van alle verkeersongevallen dat doen...

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 04 jun 2018 17:35

Omdat er nogal wat vragen gesteld wordt over het ritsen, vond ik het interessant om dit artikel uit VROOM toe te voegen in de laatste topic over het ritsen, gewoon omdat het aanschouwelijker is dan de wetteksten. :?
Ritsen werd op 1 maart 2014 officieel opgenomen in de wegcode, in artikel 12bis. Dat artikel bepaalt de plaats waar je beurtelings moet invoegen, in welke verkeerssituatie dat moet, en welke chauffeur er voorrang heeft:

“De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook. De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”


Optimaal

Dat betekent dus dat je niet in alle situaties moet ritsen. Het is vooral efficiënt “bij sterk vertraagd verkeer” om de wegcapaciteit optimaal te benutten, en dus door te rijden tot aan de plaats waar de rijstrook wegvalt.


Voorrang

Opmerkelijk is dat het ritsprincipe de voorrangsregels omdraait, en daardoor artikel 12.4 niet meer van toepassing is: “De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen (…). Wordt niet als manoeuvre beschouwd : (…)van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.”


Oprit

Moet je dan ook ritsen op een oprit van de snelweg? In theorie niet: daar staat het voorrangsbord met de omgekeerde driehoek. Dat betekent: “De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt (…) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) (…).” (artikel 12.3.1) Je bent dus wettelijk niet verplicht om daar te ritsen, maar in de praktijk is het natuurlijk wel hoffelijk.

Terug naar “Verkeersongevallen”