Hallo,
Even kort proberen de situatie te schetsen die bij mij in het verkeerde keelgat is geschoten. Wij hebben een winkeltje maar gaan sluiten. Wij hebben ook een onderhoudscontract bij een firma die de brandblusapparaten levert en onderhoud. Bij het laatste bezoek van een technicus van dat bedrijf zei ik hem dat er geen verder onderhoud dient te gebeuren omdat de winkel stopt. Geen probleem voor hem, hij vult zijn papier in en zet erop "geen nazicht uit te voeren, de zaak wordt stopgezet". Tot hier alles in orde. Vanmorgen krijg ik een brief in de bus met volgende citaten; " we stellen vast dat u op..... hebt geweigerd uw materiaal te laten controleren. Toch is het onderhoudscontract steeds van toepassing.........we verzoeken u deze betaling uit te voeren binnen de 30 dagen om advocaatkosten te vermijden......"
Ik ben niet lichtgeraakt maar vond de toon van de brief agressief. Ik bel dus met het bedrijf om te zeggen dat ik niet opgezet ben met de toon van de brief. We stoppen met onze winkel en verder onderhoud is niet meer nodig, lijkt me logisch. (Voor alle duidelijk, ik betwist op geen enkele manier dat ik een opzegvergoeding moet betalen voor het onderhoudscontract). Ik vroeg aan de telefoon iemand van de directie vermits de brief ondertekend was door iemand van de directie maar zonder naam en een 'i.o." De persoon aan de telefoon die beweerde de directie te zijn weigerde zijn naam te zeggen. Hij zei alleen: "ik ben de directie". Ik zei hem dat ik de woorden en de toon van de correspondentie niet gepast vond en dat dat agressief bij mij overkwam. Hij had daar geen oren naar en bleef herhalen: "u hebt geweigerd en dus moet u betalen...." Het woord weigeren stoorde mij. Ik herhaalde nogmaals dat ik die wijze van communiceren niet apprecieer maar dat bracht geen zoden aan de dijk om ook zijn toon te veranderen. Ook toen ik erbij vermelde dat ik die opzegvergoeding ga betalen.
Na het beëindigen van dat telefoongesprek zat ik nog met een wrang gevoel. Nu was mijn vraag; is het zinvol om nog eens via mail of brief mijn ongenoegen te uiten over de wijze van communiceren? Het niet zeggen van zijn eigen naam (?), wat ik toch wel vreemd vind. Het insinueren bij een eerste gesprek dat ze via de brandweer bij ons kwamen.... Of is het alleen maar energieverspilling? Ik weet het niet. Enig inzicht? Bedankt alvast.