Onbeleefd en 'agressief' communiceren van een bedrijf.

bali
Topic Starter

Onbeleefd en 'agressief' communiceren van een bedrijf.

#1 , 16 apr 2009 11:52

Hallo,
Even kort proberen de situatie te schetsen die bij mij in het verkeerde keelgat is geschoten. Wij hebben een winkeltje maar gaan sluiten. Wij hebben ook een onderhoudscontract bij een firma die de brandblusapparaten levert en onderhoud. Bij het laatste bezoek van een technicus van dat bedrijf zei ik hem dat er geen verder onderhoud dient te gebeuren omdat de winkel stopt. Geen probleem voor hem, hij vult zijn papier in en zet erop "geen nazicht uit te voeren, de zaak wordt stopgezet". Tot hier alles in orde. Vanmorgen krijg ik een brief in de bus met volgende citaten; " we stellen vast dat u op..... hebt geweigerd uw materiaal te laten controleren. Toch is het onderhoudscontract steeds van toepassing.........we verzoeken u deze betaling uit te voeren binnen de 30 dagen om advocaatkosten te vermijden......"
Ik ben niet lichtgeraakt maar vond de toon van de brief agressief. Ik bel dus met het bedrijf om te zeggen dat ik niet opgezet ben met de toon van de brief. We stoppen met onze winkel en verder onderhoud is niet meer nodig, lijkt me logisch. (Voor alle duidelijk, ik betwist op geen enkele manier dat ik een opzegvergoeding moet betalen voor het onderhoudscontract). Ik vroeg aan de telefoon iemand van de directie vermits de brief ondertekend was door iemand van de directie maar zonder naam en een 'i.o." De persoon aan de telefoon die beweerde de directie te zijn weigerde zijn naam te zeggen. Hij zei alleen: "ik ben de directie". Ik zei hem dat ik de woorden en de toon van de correspondentie niet gepast vond en dat dat agressief bij mij overkwam. Hij had daar geen oren naar en bleef herhalen: "u hebt geweigerd en dus moet u betalen...." Het woord weigeren stoorde mij. Ik herhaalde nogmaals dat ik die wijze van communiceren niet apprecieer maar dat bracht geen zoden aan de dijk om ook zijn toon te veranderen. Ook toen ik erbij vermelde dat ik die opzegvergoeding ga betalen.
Na het beëindigen van dat telefoongesprek zat ik nog met een wrang gevoel. Nu was mijn vraag; is het zinvol om nog eens via mail of brief mijn ongenoegen te uiten over de wijze van communiceren? Het niet zeggen van zijn eigen naam (?), wat ik toch wel vreemd vind. Het insinueren bij een eerste gesprek dat ze via de brandweer bij ons kwamen.... Of is het alleen maar energieverspilling? Ik weet het niet. Enig inzicht? Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer

#2 , 17 apr 2009 13:03

per mail, fax of brief niet teveel verklaren dat je de opzegvergoedingen wel wilt betalen. Van die toegeving zouden ze we s kunnen profiteren.

Lees in je algemene voorwaarden wat de opzegvoorwaarden zijn. Als je die niet hebt vraag ernaar bij de firma.

Stuur een aangetekende brief dat je wegens stopzetting van de zaak geen verder beroep wenst te doen op hun onderhoudscontract (en zwijg over opzegvergoedingen die je wel zult betalen)

bali
Topic Starter

#3 , 17 apr 2009 13:39

De berekening van de opzegvergoeding stond in de brief en komt op ongeveer 64 euro. Ik heb 30 dagen de tijd om te betalen (om advocaatkosten te vermijden).
Volgens het contract klopt dit maar het is vooral de manier waarop ze communiceren die me stoort. Dat zou ik willen aankaarten.

Reclame

Buzzer

#4 , 17 apr 2009 13:48

Ik zou die 64 euro betalen en me niet te druk maken over de onbeleefde manier waarop ze je behandelden.
Met je druk te maken over hun houding jaag je alleen jezelf op en dat is voor niets nodig.

Stel eens de omgekeerde situatie : ze zijn beleefd en vriendelijk, maar ze proberen zonder uw weten of goedkeuring nog vanalle soorten extra kosten in je nek te schuiven. Zo'n bedrijven bestaan ook hoor en nog meer dan je denkt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2009 14:01

..gestuurd via de brandweer?? --- dat zijn leugens.. niemand kan beroep doen op de brandweer als referentie net zomin als op de politie als referentie gebruiken.
Die firma is dus duidelijk vanaf het begin niet correct geweest. ( op het randje van oplichting).
Familie van mij heeft als onthaalmoeder ook zo'n firma over de vloer gehad voor brandblusapparaten - toen ze weigerde (na ruggespraak met mij) werd ze door een onbekende aan de telefoon uitgescholden tot en met - door mij terugbellen en vragen wie dat was leverde niets op - ook de telefoongegevens waren niet te achterhalen. Ze gingen terug langskomen voor controle - spijtig genoeg hebben ze dat niet gedaan.

U hebt echter getekend dus is er een contract en dat moet u - uw firma voldoen.
Best is te lezen hoe u aan het contract onderuit komt - af te rekenen en de boeken te sluiten. Mocht men toch nog actie ondernemen kan u de firma nog altijd aangetekend in gebreke stellen met de mededeling u gerust te laten. Blijven ze volhouden best eens een advocaat raadplegen.

meliciana

#6 , 17 apr 2009 16:05

maar denk niet dat bali niet wilt betalen, daar gaat het toch niet om? het gaat over de manier waarop bali te woord werd gestaan, per brief en via telefoon.
Tja, het enige dat je kan doen is een brief met klacht sturen naar het bedrijf, maar denk niet dat het veel uit haalt. Ik kan mijn klanten hier ook zo veel uitschijten als ik wil, kunnen ze niks tegen doen. Het is wel nadelige reclame. Dus het schaadt het bedrijf op die manier. Mss als je collega's-zelfstandigen hierover aanspreken, die ook bij dit bedrijf werken...

bali
Topic Starter

#7 , 18 apr 2009 20:29

Ik denk dat ik gewoon ga betalen wat ik moet betalen zodat mij niets kan verweten worden en ga een aangetekende brief schrijven met mijn ongenoegen over hun onbeleefde manier van communiceren en hun eerste contact (brandweer...). Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de persoon de directeur was. Dan was het toch een met weinig manieren. Nu ik maak me weinig illusies maar overweeg toch ook een lezersbrief te schrijven naar Unizo...

Franciscus

#8 , 20 apr 2009 11:57

Wat u ook kan doen is de brandweer van uw omschrijving inlichten.
Vraag een officier te spreken en leg dat uit.
Waar wij wonen heeft de brandweer dan ook klacht neergelegd wegens misbruik van naam.
Brandweer zal NOOIT want verboden een firma aanprijzen of een firma langssturen.

bali
Topic Starter

#9 , 21 apr 2009 20:11

Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Zij waren daar ook heel duidelijk in. Zij hebben geen enkele binding, wat dan ook, met een bedrijf.

Franciscus

#10 , 22 apr 2009 12:49

danb kom ik terug op mijn eerste antwoord... hun wervingstechniek ruikt dan heel sterk naar oplichting en of misbruik van vertrouwen. Geef de gegevens van die firma dan vb door aann UNIZO.
Dit soort firma hoort thuis in het rijtje van internetgidsen - boekjes voor brandweer - politie - min financiën -

bali
Topic Starter

#11 , 22 apr 2009 13:53

Dat ga ik zeker doen. Unizo neemt zo'n zaken serieus.

Terug naar “Archief”