Winkel weigert goed onder garantie terug te nemen

Buzzer
Topic Starter
Berichten: 73

Winkel weigert goed onder garantie terug te nemen

#1 , 17 apr 2009 12:04

Waar gebeurd !

Mijn schoonvader had een spiksplinternieuwe grasmaaier gekocht in een grote winkelketen.
Op de factuur stond 'garantie 2 jaar'.

Na heel korte tijd is grasmaaier kapot. Binnen voor herstelling. Te weinig olie op machine zeggen ze. Dit was helemaal niet waar, het oliereservoir was nog steeds voldoende gevuld.

Daar ging mijn schoonpa (terecht) niet mee akkoord, dus manager erbij.
schoonpa : 'Kijk dan zelf meneer, u ziet toch dat er voldoende olie in machien zit'.
manager : 'Ja dat klopt meneer, maar wij kunnen helaas niet tussenkomen, u zult dit met de fabrikant moeten regelen, want die geeft de garantie en wij niet'

Kan een winkel zo gemakkelijk van de beloofde garantie zich vanondermuizen door te zeggen dat je het maar met de fabrikant moet regelen ?
De garantie stond weldegelijk vermeld op de factuur van de winkel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2009 14:04

Normaal is er een wettelijke garantie van 2 jaar te leveren door de VERKOPER -

lees maar na in de links hierbijgevoegd.
Dit is een verantwoordleijkheid waaraan de winkelier NIET kan onderuit komen gezien van openbare orde


http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nty_nl.pdf
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm

Buzzer
Topic Starter
Berichten: 73

#3 , 17 apr 2009 14:53

Is in ieder geval goed om weten dat de verkoper de garantie moet geven.

De kapotte grasmachine staat nu in de kelder en mijn schoonpa heeft al een nieuwe gekocht (in een andere winkel uiteraard).

Mijn schoonpa zier ertegenop om er een zaak van te maken omdat:
- als de winkel beweert dat hie met te weinig olie gedraait heeft (hetgeen zeker niet waar is omdat ikzelf de olie nog gecontroleerd heb voor gebruik) het tegendeel heel erg moeilijk aan te tonen is.
- de expertkosten, advokaatkosten enz hoger kunnen uitdraaien dan de waarde van de machine. Met dan nog het reël risico dat de zaak verloren wordt in de rechtbank maar de kosten wel blijven
- meestal beweren verkopers dat garantie niet geld voor : bewegende onderdelen, onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage, .... zodat er alleen nog een paar vijsjes overschieten die onder garantie vallen

Reclame

Zjef
Berichten: 156

#4 , 17 apr 2009 21:55

Toch niet:
Art. 1649bis
5° « garantie » : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame

rh-
Berichten: 5

#5 , 18 apr 2009 11:41

Zjef, als je iets verder leest:

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar

Buzzer, als "na heel korte tijd" binnen de 6 maanden na levering is:

§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming[/b]

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2009 12:55

nog ter info

Enkele grote winkelketens die veel reklame maken hebben als politiek om steeds de garantie te weigeren tot .. men zegt de economische inspectie te zullen verwittigen en dat je klacht gaat indienen.

Heb dit vanuit goede bron nl van mensen die daar werken.

Dus zeker doen

Je stelt een brief op - je gaat naar die winkel - je vraagt de verantwoordelijke en vraag zijn naam - schrijf die naam in de brief bij - eventueel met de vermelding dat u hem nu ook hoofdelijk aansprakelijk stelt
Plots zal veel ineens kunnen -

PS vergeet niet de serienummers van de machine op te schrijven en enkele foto's te nemen

Zjef
Berichten: 156

#7 , 18 apr 2009 20:35

Zjef, als je iets verder leest:
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar
Niet-conforme levering is iets anders dan garantie.

Buzzer
Topic Starter
Berichten: 73

#8 , 18 apr 2009 22:32

Ja de grasmachine was binnen het kwartier draaien reeds kapot.

Kort daarop is mijn schoonpa 2x naar die keten geweest om te reclameren, en 2x met een kluitje in het riet gestuurd.

De machine is wel naar de fabrikant teruggegaan voor 'onderzoek' en de constatatie zou geweest zijn 'gedraaid met te weinig olie'.
Dit is eerlijk waar dikke zever ! ik heb zelf het oliepeil gecontroleert voor opstart, en toen hie terugkwam van de fabirkant zat er nog atlijd voldoende olie op.

Dit is nu eigenlijk van vorige zomer geleden, en ik had mijn schoonpa ook aangeraden om het er niet bij te laten, maar hij wou er zich niet verder druk in maken en ging het dan maar zo laten.

Misschien zal ik hem toch overtuigen om bij economische zaken klacht in te dienen.

JohnD
Berichten: 3584

#9 , 18 apr 2009 23:52

Zijn houding is verkeerd. Hij denkt enkel aan zichzelf. Zo zullen die fabrikanten en winkelketens het trouwens nooit leren om de garantiebepalingen strikt na te leven en te stoppen om de klanten voor de gek te houden. Test-aankoop heeft het al dikwijls aan zijn leden aangeraden om niet bij de pakken te blijven zitten.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 apr 2009 10:17

Onverminderd de CONVENTIONELE garantie uit art.1649septies Burgerlijk Wetboek(=B.W.), kan uw schoonvader zich ook beroepen op de WETTELIJKE vrijwaringsplicht van de VERKOPER uit : “Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :… 4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten…Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen…§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering…Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw verkoper aangetekend aan uw keuze uit art.1649quinquies in acht te nemen binnen een door u daarin vermelde redelijke termijn. Deel hem in uw aanmaning mee dat u hiermee geen aanspraak maakt op de conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht van de verkoper uit art.1649ter-quinquies Burgerlijk Wetboek. Dagvaard hem indien hij niet tijdig en afdoende gevolg geeft aan uw ingebrekestelling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”