Waterleiding lek in muur gedekt door brandverzekering?

BolleBoom
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Waterleiding lek in muur gedekt door brandverzekering?

#1 , 19 jul 2018 21:53

Goede Avond,
Ik kocht 4 jaar geleden een woning uit de jaren '70, renoveerde die gedeeltelijk (niet de badkamer), en verhuur die momenteel. Ik heb nog steeds (uiteraard) een brandverzekering als eigenaar.
Nu melden de huurders mij dat er in de kamer naast de badkamer een gedeelte van de muur met die badkamer vochtig blijft. Omdat ik er altijd een grote kast had staan heb ik dat pas gemerkt toen ik de kast verwijderde bij mijn uittrek voor de huurders.
Ondanks het opnieuw afkitten van de douche en het bad die in de badkamer aan die muur grenzen, blijft de muur vochtig. Kan ik hiervoor mijn brandverzekering activeren, zal die hierin tussen komen ingeval er een lek zou vastgesteld worden in de aanvoerleiding naar de douche (in de tussenliggende muur).
Dank voor jullie advies.
(mocht dit onderwerp al eerder behandeld zijn, dan dank voor een link daarnaartoe)
groeten,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 20 jul 2018 06:47

Brandverzekering heeft een rubriek waterschade.

U kan een lekopsporing vragen; als ze hiermee akkoord gaan, is het ook op kosten van de brandverzekering.

Dus zowel het opzoeken, openmaken muur, terug dichtmaken muur + bepleistering + schilderen of faience e.d. , met uitzondering van de herstelling van het lek zelf, wordt door de verzekering betaald. Wacht niet met aangeven, want schade door te lang wachten kan geweigerd worden.

lucas123

#3 , 20 jul 2018 10:01

Had lek aan sifon bad. Verzekeraar K** heeft herbehangen totale aangrenzende ruimte betaald, maar OOK vervanging/herstelling sifon. Voor een ander vochtprobleem vertelde ze me wel dat ik de lekdedectie moest betalen indien geen lek in de leidingen zou gevonden worden.

Reclame

bosprocureur

#4 , 20 jul 2018 11:32

Mooie geste van die bank.
In principe hoefde ze allicht niet te betalen voor de vervanging van die sifon. Maar het berekenen van het verschil zou misschien meer kosten dan die paar euros voor materiaal + werkminuten. Winwin dus.

lucas123

#5 , 21 jul 2018 07:23

De 'vervanging van het sifon' werd door een aparte firma/loodgieter gedaan, NA goedkeuring door K* van hun offerte van 445 euro (incl. BTW / vierhonderd vijfenveertig euro !). Het lekdedectierapport had de loodgieter al ontvangen van een andere firma, dus ze wisten ook wat het probleem was. Dus wel iets meer dan een paar euro's...en blijkbaar vond K* dat een normale prijs anders hadden ze het natuurlijk niet goedgekeurd...
En dan moogt ge nog blij zijn in 'het stad' om een loodgieter te vinden die wil afkomen...

Terug naar “Huren”