Situatie:
Contract op 22/08/2002. (Normaal, stilzwijgende driejaarlijkse verlenging.)
Huur vanaf 1/11/2002 aan 480,- EUR per maand.
Op 7/05/2007 krijg ik een brief, niet-aangetekend, dat de 'nieuwe huurprijs' vanaf 1/07/2007 520,- bedraagt.
Indexatie mocht wel, contractueel, maar werd als gunst nooit toegepast. Van indexatie of huurverhoging wordt hier niet gesproken.
Het is onduidelijk waarover het gaat. (Indexatie op 1/11/2007 zou 527,07 EUR mogen bedragen, maar daarover dus geen sprake.)
Hoewel die brief qua vorm en tijdstip niet wettelijk was, ben ik daarop ingegaan om geen verdere indexatie of last te krijgen. Niet schriftelijk, enkel door te betalen. Eenvoudigste oplossing.
Nu pas zie ik de moeilijkheid daaromtrent in...
(Op dit moment wenst een nieuwe eigenaar er plots 600,- van te maken, opnieuw onwettelijk, maar dat zou een ander item zijn...
Vandaar dat ik er nu pas achter gekomen ben.)
Een paar vragen daarover:
1) Ik kan tot 5 jaar terug in de tijd om teveel betaalde sommen terug te vorderen. Mag ik dan van 1/7/2007 tot en met 31/10/2008 terugvorderen, wegens de absoluut niet-gerespecteerde termijn? (Met mijn goedkeuring van de verhoging met ingang vanaf 1/11/2008, aangezien dat de wettelijke termijn is.)
2) Of mag ik van 1/7/2007 tot NU terugvorderen, en nog steeds uitgaan van 480,- EUR, aangezien wettelijk geen correcte indexering of huurverhoging doorgevoerd werd?
3) Is anders gezegd mijn maandelijkse betaling een stilzwijgende, maar duidelijke goedkeuring van de 'vraag om verhoging', of niet?
Of kan die, in het kader van een nu pas ingeziene fout, toch nog ongedaan gemaakt worden door het wellicht teveel betaalde geld volledig terug te vorderen aan 40,- EUR per maand?
Graag uw advies, want dit blijkt zeer onduidelijk te zijn...