ouders in RVT

julius
Topic Starter

ouders in RVT

#1 , 03 mei 2009 21:40

Mijn beide ouders moeten worden opgenomen in een rust en verzorgingstehuis. Het rusthuis heeft mij meegedeeld dat het maandelijks te betalen bedrag ongeveer 1950 EUR hoger is dan hun pensioen. Daarbij komen dan nog alle andere kosten/zakgeld, etc. die niet in de prijs zijn begrepen.

Ik ben enig kind en 56 jaar. Vorig jaar ben ik gestopt met werken. Vanaf 60 jaar zal ik van een (uitgesteld) buitenlands pensioen genieten. Intussen leef ik van mijn spaargeld en van de opbrengst daarvan. Die jaarlijkse opbrengst beloopt ongeveer 10 000 EUR en staat vermeld op mijn aanslagbiljet van de belastingen. Verder niks inkomen. Ook mijn echtgenote niet. Wel nog een eigen woning die we zelf bewonen met kadastraal inkomen van 1100 EUR. Kinderen zijn het huis uit.

Met hun spaargeld zouden mijn ouders een tiental maanden het verschil kunnen bijpassen. Wat gebeurt er daarna?
Kunnen mijn echtgenote en ikzelf verplicht worden om ons huis te verkopen? Of wordt er alleen rekening gehouden met ons gezamenlijk belastbaar inkomen (ongeveer 10000 EUR)??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 mei 2009 16:17

Beste ,

onder normale omstandigheden zal het OCMW de kostprijs van het rusthuis dienen te betalen. Daarnaast kunnen (en zullen) zij gaan nazien welke mogelijkheden er nog zijn, vb. door het als voorschot te beschouwen op hun huis. Eventuele huur wordt meegerekend.

Is er dat niet (meer) , komen ze bij U terecht voor uw onderhoudsplicht. Ze zullen , op basis van uw huidig inkomen ende gezinssamenstelling , bepalen hoeveel U maandelijks zal dienen bij te dragen in de rusthuiskosten van uw ouders.

Maar met het inkomen dat je nu hebt , betaal jij geen bijdrage. Het OCMW kan wel elk jaar een herziening doen , zodat U binnen enkele jaren misschien wel iets zou moeten betalen.

Op deze plek vind je meer info over de onderhoudsplicht met een barema.

Sommige politieke partijen zouden na de volgende verkiezingen deze barema's willen herzien en de bijdrage verminderen, maar het principe zou onaangetast blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

julius
Topic Starter

#3 , 04 mei 2009 23:39

Ik ben toch een beetje bevreesd, want het rusthuis heeft mij gezegd dat ik voor opname van mijn ouders plaats vindt een persoonlijke borgstelling (zonder limiet) zal moeten ondertekenen. Is dat gebruikelijk en wettelijk? Ik vrees dat ze nog met een hele boel extra's bij mij zullen aankloppen. Lijkt me alsof ik een blanco cheque moet ondertekenen.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 mei 2009 10:40

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Vermoedelijk zal in eerste instantie beroep gedaan worden op het OCMW in geval van behoeftigheid.

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :..op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp. § 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

‘het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp‘ zal desnoods uiteindelijk door de rechter bepaald worden rekening houdend met het vermogen van de onderhoudsplichtige.

Bevraag u bij uw OCMW inzake ‘kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 05 mei 2009 12:59

Ik ben toch een beetje bevreesd, want het rusthuis heeft mij gezegd dat ik voor opname van mijn ouders plaats vindt een persoonlijke borgstelling (zonder limiet) zal moeten ondertekenen. Is dat gebruikelijk en wettelijk? Ik vrees dat ze nog met een hele boel extra's bij mij zullen aankloppen. Lijkt me alsof ik een blanco cheque moet ondertekenen.
Dit is de eerste keer dat ik zo iets hoor , een persoonlijke borgstelling. Vraag toch eens wat daarvan de bedoeling kan zijn.

Hebben uw ouders nog een eigen huis? Of is dat kort geleden verkocht? Hebben zij schenkingen gedaan?

Want dat zou iets heel anders zijn. Zo herinner ik mij een geval waarbij de dame in kwestie gedurende de twee jaar voor de opname in het rusthuis voor meerdere 100.000 € aan onroerend goed had verkocht. Maar zij vroeg tussenkomst van het OCMW , want alles was weg(gegeven). Het OCMW heeft terecht geweigerd de kosten van het rusthuis te dragen en de erfgenamen eigenlijk verplicht alles te betalen. Mensen die zich vrijwillig verarmen moeten niet rekenen op steun van het OCMW.

Ik vertel dit niet omdat ik suggereer dat dit bij jullie het geval is.
Ik blijf erbij dat het voorstel van borgstelling niet kan. Het OCMW heeft als opdracht mensen in nood te helpen. Rusthuiskosten is daar een voorbeeld.
Toet-anch-Amon

julius
Topic Starter

#6 , 05 mei 2009 23:39

Neen, geen huis, geen schenkingen gedaan. Het is niet het OCMW dat vraagt om een borgstelling te ondertekenen, maar wel het rusthuis zelf.
Ik begrijp het daarom niet. Als mijn ouders niet kunnen betalen zal het OCMW het rusthuis betalen en eventueel (een deel) van mij terugvorderen. Waarom en waarvoor wil het rusthuis dan nog een borgstelling van mij? Indien ik mijn deel weiger te betalen gaat het OCMW mij toch daartoe via gerechtelijke verplichten? Zijn ze bevreesd dat mijn ouders extra kosten gaan veroorzaken die ze niet kunnen betalen en die buiten de normale rusthuisfactuur vallen? Komt er nog een "zwarte" rekening??

wanton

#7 , 06 mei 2009 15:24

ik veronderstel dat het OCMW die borgstelling kan ondertekenen , tgv. het rusthuis. Leg die vraag alleszins voor aan het OCMW van de gemeente van uw ouders.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”