#1 , 28 aug 2018 11:38
Hallo
Gisterenavond ging ik in mijn huurhuis waar ik 5 jaar in woonde (mijn contract is 3 jaar oud, daarvoor huurde vriend het en woonden we er samen in) rond voor de plaatsbeschrijving bij het verlaten van de woning.
Op 15/08 hebben we alles gekuist en geschilderd en daar weet de huisbaas ook van (heb ik op papier staan). Het huis stond sinds dan leeg, maar de huisbaas kon ten vroegste op 27/8 komen voor de sleuteloverhandiging. Toen we binnenkwamen lag er dan ook wel al wat stof en liep hier en daar een spinnetje of zat er een vliegje of mug op de muur. De huisbaas begon meteen te zeggen dat het duidelijk niet gekuist was en dergelijke.
De schade (zie hieronder) die er was heb ik bij het binnengaan meteen gemeld, dus niets verzwegen omdat we weten dat hij moeilijk durft te doen...
Naarmate de rondgang vorderde begon hij ook te zeuren over de muren en schilderdeuren dat we ze niet deftig hadden geschilderd (is nochtans proper gedaan volgens iedereen die nog langs geweest is). Alles is in neutraal wit, de deuren in neutraal grijs zoals we ze in den tijd gekregen hebben.
Nu eist hij dat wij alles opnieuw kuisen of hij alles zal kuisen idem dito voor het schilderen. Ook de traphal van 5 meter hoog zouden we moeten schilderen. We hebben hier enkel geplamuurd en alles opgeschuurd omdat we niet veilig die 5 meter hoogte kunnen overbruggen.
Hij beweert dat de kosten tot boven de huurwaarborg die vast staat zullen lopen (2000€) voor het schilderen en kuiswerk. Uiteraard heb ik hem voor alles een offerte gevraagd zodat ik eventueel tegen offertes kan laten opstellen.
Wat stuk is volgens ons:
-raam van een binnendeur (hebben we een offerte voor opgevraagd en gezegd dat hij de factuur rechtstreeks aan ons mag adresseren)
-stukje muur in de keuken is licht beschadigd, is hersteld met plamuur (maar wit op een lichtgele muur)
-klein stukje van het plafond aan de trap is stuk door de verhuis
-aan de trap is gebruiksschade
-4 extra gaten in een slaapkamermuur, maar deze is behangen
-alle gaten in niet geschilderde muren zijn terug met plamuur dicht gemaakt en hebben we geschuurd. Is gewoon op witte muren, dus in detail zie je dit wel.
-dakvensters vertonen slijtage aan de buitenkant (moeten opnieuw in vernis gestopt worden)
-op de koer 2 latten van de bekleding die stuk zijn
Wat is volgens huisbaas nog extra aan de hand:
-ramen zouden niet gekuist zijn (hebben wij 2 weken geleden echter wel gedaan maar huisbaas kon pas op 27/8 sleutel overnemen)
-aan de muren en plinten hangt stof (idem dito: 2 weken geleden alles afgewassen)
-Keukenkasten hebben wij volledig gekuist, maar vind hij niet proper genoeg
-Muren zijn volgens hem niet proper genoeg geschilderd (in ander soort wit dan hij had gedaan)
-Deuren idem dito als muren
-De traphal moeten wij volledig schilderen aangezien er onderaan een stukje geplamuurd is (ook al is deze 5 meter hoog)
-In een marmeren venstertablet zit een barst die wij zouden gemaakt hebben. Wij hebben dit echter altijd zo geweten, maar staat helaas niet in de plaatsbeschrijving
-achteraan de woning (losstaand van de woning) is een kot om fietsen te zetten. Dit kot zit vol spleten en kieren en hebben we ook de 15de volledig proper gemaakt, maar intussen is het terug wat vuil door de 2 weken tussen het kuisen en bezoek huisbaas. Vochtplekken op de muren zijn ook al te zien in de plaatsbeschrijving.
We hebben geen papieren gekregen dat we de sleutels afgegeven hebben gisterenavond. Hij wilt trouwens op 30/08 ook al de nieuwe huurders de sleutels overhandigen, wat het heel krap maakt om nog langs te gaan met een expert of zo. Bovendien heb ik ook nu op myminfin ontdekt dat er geen contract op mijn naam geregistreerd is, terwijl hij dit wel altijd zo aangegeven heeft.
Daarnaast heeft hij ook gezegd dat hij op 27/8 's middags al binnen geweest is (zonder mijn medeweten, we hadden pas om 17:00 afgesproken voor de controle), volgens mij is dit (ondanks het feit dat het huis leeg is) nog steeds huisvredebreuk?
Op donderdagavond hebben we een afspraak bij de huurdersbond, maar is er intussen iets dat ik van de huisbaas kan eisen? Hij weigerde ook de papieren voor overgang eandis en farys in te vullen, dit ging hij laten invullen door de volgende huurders zei hij.
Concreet staat dus eandis, farys en huurwaarborg vast en zit ik met de handen in mijn haar...
Hebben jullie eventueel al tips wat ik voor donderdagavond kan doen? Of wat ik nu al van hem kan vragen? Of zien jullie nu al iets waar hij totaal niet voor in zijn recht is en ik al kan melden aan hem?
Alvast merci!