aangifte nalatenschap - schulden

zaza
Topic Starter

aangifte nalatenschap - schulden

#1 , 18 mei 2009 20:22

hallo,
we zijn bezig met de aangifte van de nalatenschap van mijn opa. Hij was gehuwd onder het wettelijk stelsel, mijn oma is nog in leven. Er zijn geen eigen goederen. Er is een rekening met negatief saldo op zijn naam, geopend tijdens het huwelijk en een aantal rekeningen van Telenet en Proximus ed. Vallen deze schulden ten laste van het passief van de gemeenschap (en worden ze dus uiteindelijk voor de helft in mindering gebracht) of ten laste van het passief van de nalatenschap (en worden ze volledig in mindering gebracht)?
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 mei 2009 11:50

De facturen zijn schulden van het "huishouden": in dit geval dus gemeenschappelijk.

De rekening op eigen naam: voor 99,99% zeker ook gemeenschappelijk. In een zeer theoretisch geval zou hij nog een eigen schuld kunnen hebben.
Maar wellicht is die rekening gewoon maar op één naam geopend; op zich zegt dat niets.

Dus: alles in de gemeenschap.

hallo,
we zijn bezig met de aangifte van de nalatenschap van mijn opa. Hij was gehuwd onder het wettelijk stelsel, mijn oma is nog in leven. Er zijn geen eigen goederen. Er is een rekening met negatief saldo op zijn naam, geopend tijdens het huwelijk en een aantal rekeningen van Telenet en Proximus ed. Vallen deze schulden ten laste van het passief van de gemeenschap (en worden ze dus uiteindelijk voor de helft in mindering gebracht) of ten laste van het passief van de nalatenschap (en worden ze volledig in mindering gebracht)?
alvast bedankt

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”