Naamaanmatiging

JohnD
Topic Starter

Naamaanmatiging

#1 , 20 mei 2009 12:25

Hoe verloopt een klacht wegens naamaanmatiging ? De klacht zou eventueel met burgerlijke partijstelling zijn, omdat het een voornaam betreft en de kans groot is dat deze klacht anders geseponeerd zou worden. Is het nodig dat ik persoonlijk nadeel kan aantonen ? Is het wel nodig dat ik persoonlijk nadeel moet hebben opdat er sancties tegen deze persoon zouden getroffen worden ?

De niet-officiele voornaam die gebruikt word in officiele stukken verschilt. Het verschl is groter dan tussen Jules en Julius bvb of dan tussen Karel en Charel; om maar een vb te noemen. De gebruikte naam word gebezigd in tal van officiele correspondentie, bankrekeningen enz.. Op het bevolkingsregister is de echte voornaam anders maar trekt er op.

Er is nooit een aanvraag tot naamswijziging gebeurd omdat volgens de dienst bevolking het niet zo is dat een naamswijziging bvb kan aangevraagd worden (duurtijd 1,5 jaar en kostprijs 490€) en men die dan krijgt en men naar de dienst bevolking dient te stappen om die daar dan te laten wijzigen. Neen, de dienst bevolking word rechtstreeks van de wijziging op de hoogte gebracht zonder dat de aanvrager iets moet doen.

M.a.w. moest men de I.K. van de persoon kunnen inkijken zou daar vrijwel zeker een andere voornaam staan, n.l. degene van het bevolkingsregister.

Door die voornaamswijziging ontstaat er wel verwarring en ben ik naar mijn mening wel persoonlijk benadeeld geweest. Volgens informatie die ik heb ingenomen valt dat echter moeillijk te bewijzen. Daarom tracht ik die persoon op een ander "niveau" te pakken. Ik ben ook vrijwel zeker dat er bedrieglijk opzet in het spel is, maar het valt ook weer moeillijk te bewijzen. Verder vraag ik me ook af hoe men in officiele stukken een andere voornaam kan bezigen dan diegene die op je I.K. vermeld is ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer

#2 , 20 mei 2009 21:20

pffff,

kun je gewoon geen zaak beginnen tegen het feit dat je benadeeld geweest bent ?

als je hem zelf wilt laten dagvaarden, dan kan dat voor de burgelijke rechtbank denk ik, maar ik denk niet dat er dan een 'sanctie' volgt voor de geviseerde persoon.

Wil je dat hjij een echte straf krijgt, dan moet je het parket inlichten en dan moet het OM hem laten dagvaarden.

Ik weet wel niet of je als gewone sterveling zelf kunt kiezen of het een correctionele zaak danwel een burgelijke zaak moet worden.

JohnD
Topic Starter

#3 , 21 mei 2009 21:38

Kun je gewoon geen zaak beginnen tegen het feit dat je benadeeld geweest bent ?
Nee, want alhoewel ik zeker weet dat ik benadeeld ben valt dit moeillijk te bewijzen. Daarom wil ik gewoon de persoon laten voelen dat hij er niet zomaar vanaf komt; zelfs al heb ik daar niet onmiddellijk een persoonlijk voordeel bij. Ik ben namelijk niet het soort individu dat graag met zich laat sollen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wil je dat hij een echte straf krijgt, dan moet je het parket inlichten en dan moet het OM hem laten dagvaarden.
Hoe doe je dat ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2009 18:30

Art. 231
Hij die in het openbaar een naam aanneemt, die hem niet toekomt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van vijfentwintig [euro] tot driehonderd [euro], of met een van die straffen alleen.

Degene die in het openbaar een voornaam aanneemt die hem niet toebehoort, maakt zich niet schuldig aan het misdrijf van openbare valse naamdracht.

Dit vereist een actieve, persoonlijke daad van de betrokkene.
Algemeen opzet is vereist: de dader de wil heeft te doen of te laten geloven dat de valse naam werkelijk de zijne is.

Dus het loutere feit is voldoende om strafbaar te zijn

edoch een dame gebruikt al jaren haar 2de voornaam afgekort in al haar correspondentie - in officiële stukken staat ze wel vermeld zoals het hoort ook al heeft haar nicht net dezelfde voornamen (zelfde peter en meter) en familienaam.

JohnD
Topic Starter

#5 , 22 mei 2009 23:17

Bedankt F., Hier is het dus wel in officiele stukken dat een andere voornaam word gebruikt dan degene die bij het bevolkingsregister bekend is. Bankrekeningen, contracten, in alles word een andere voornaam gebruikt

Terug naar “Archief”