Beste,
Begin maart 2009 heb ik ontslag genomen (niet uit dwingende redenen) bij mijn werkgever. Men heeft mij onmiddellijk 1,5 maand uitbetaald en me laten gaan.
Eventjes volgende zaken definiëren (ik ga ze in mijn verdere uitleg zo gebruiken, zo is het steeds duidelijk naar wie ik nu precies refereer):
- Vorige werkgever: degene waar ik dus een arbeidsovereenkomst mee had die een niet concurrentiebeding bevatte, ik heb daar 4 jaar gewerkt.
- Huidige werkgever: waar ik sinds eind maart 2009 tot op de dag van vandaag nog altijd bij werk.
Ik ben toen beginnen werken bij een werkgever die totaal niets te maken had met de activiteiten van mijn vorige werkgever. Ik werk nog altijd bij deze werkgever.
Bij mijn vorige werkgever had ik een niet concurrentiebeding als handelsvertegenwoordiger. Er staat géén regio in gedefinieerd (enkel de globale regio: nationaal, dat is de regio waar het bedrijf aktief is). Voor de rest is er gedefenieerd dat dat 12 maanden geldig blijft.
Ik heb mijn individuele rekening (281.10) eventjes gekeken wat mijn inkomsten waren in 2008. Daar staat ingevuld bij bezoldigingen: 27227,91 EUR. Ik verdiende er ongeveer een 2000 EUR bruto per maand.
Ik heb in november 2008 een kleine opslag (ongeveer 20 EUR bruto per maand) gekregen en met de jaarwisseling 2008 > 2009 uiteraard mijn indexering.
Nog eventjes meegeven dat ik een bedrijfswagen ter beschikking had van 9 fiscale PK en een GSM met een budget van 60 EUR per maand.
Nu heb ik vorige week een aanbieding gekregen die wél van de concurrentie komt.
Bij mijn vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor de regio's Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant.
Bij de werkgever waar ik nu een aanbod heb gekregen zou ik eventueel verantwoordelijk worden voor klanten in de regio West-Vlaanderen (NIET daarbuiten).
Nu vroeg ik mij hetvolgende af:
- Overtreed ik daarmee het niet concurrentiebeding? Ik denk het niet want ik bewerk klanten/prospecten die ik daarvoor NIET bewerkte bij mijn vorige werkgever (Nu West Vlaanderen, daarvoor Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant).
- Beschik ik wel over een geldig concurrentiebeding? Volgens mij is dit concurrentiebeding NIET geldig omdat ik niet aan de verplichte loonsvoorwaarden voldoe?
Om nog eventjes verder te gaan op mijn laatste vraag:
Ik verdiende in 2008 27227,91 EUR bruto, volgens het vak 'bezoldigingen' van mijn fiche 281.10 van jaar 2008. Op Internet lees ik dat de jaargrens voor een niet concurrentiebeding in 2008 28.580,00 EUR. Ik zit dus volgens mij nét onder die grens (ongeveer een 1000 EUR). Moet ik daar nu nog een wagen en gsm bijtellen (sommige websites zeggen van wel), en zoja: hoeveel is dat dat dan?
Om kort samen te vatten: ik zoek een manier om onder het niet concurrentiebeding uit te geraken en ik denk dat ik er twee gevonden heb.
Kloppen die, ofniet?
Indien u nog meer informatie wenst, hoor ik het graag!
Alvast hartelijk bedankt!