burgerrechtelijke procedure

probleemke
Topic Starter

burgerrechtelijke procedure

#1 , 31 mei 2009 09:53

Indien ik zinnens ben een dergelijke procedure op te starten tegen de fiscus, ben ik verplicht om dit via een advocaat te doen of kan ikzelf de procedure opstarten. Reden is , omdat het advocatenkantoor mij niet kan zeggen hoeveel het mij gaat kosten doordat ze niet weten hoeveel conclusies er zullen moeten worden opgesteld. Nu kan ik dat interpreteren alszijnde dat men dergelijke conclusies kan opstellen zodat ik er geen zicht op heb indien men er teveel of onnodige opstelt of niet, zodat de kostprijs overbodig wordt opgedreven.
Ik had graag geweten hoeveel (ongeveer) een dergelijke procedure kan kosten. Want als men (het adv.kantoor) geen raming kan maken kan dat mijns inziens enkele 100den tot 1000den euros bedragen. Hierdoor zou het kunnen dat de kostprijs té hoog ligt tov het resultaat.
Iemand een idee qua kostprijs?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 31 mei 2009 10:06

Dat is afhankelijk van het kantoor en van de procedure.

Sluit u een (standaard)overeenkomst met het kantoor?

Hoe het ook moge zijn, het is inderdaad niet te voorspellen hoeveel of hoelang de conclusies zullen worden: dat hangt ervan af hoe moeilijk de zaak is en welke argumenten er in uw voor- en/of nadeel spreken.

Heeft u geen verzekering die tussenkomt in de kosten voor uw advocaat? Rechtsbijstand in de familiale polis bvb.?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

probleemke
Topic Starter

#3 , 31 mei 2009 10:59

Bartie,

dank voor je reactie;
Ik ben van plan om een overeenkomst met het advocatenkantoor vast te leggen, indien ze mij meer precieze gegevens kunnen opgeven.
De moeilijkheid van de zaak pleit in mijn voordeel, gezien ik vooraf een gevuld en geargumenteerd dossier heb ingediend (= met arresten van een vergelijkbare aard) met copies van wetteksten enz. Dus men heeft al heel wat opzoekingswerk niet moeten uitvoeren (= kregen voorbeelden voorgelegd door mij). Eerst wil ik nagaan wat zij als bijkomend materiaal kunnen voorleggen. De periode van bezwaar is voorbij en zodoende kan de zaak slechts nog burgerlijk behandeld worden (=wat voordeliger is qua slaagkansen).
Ik heb wel een verzekering voor prive aangelegenheden, maar daar valt dit onderwerp buiten = komt niet in aanmerking voor deze verzekering.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2009 12:30

Hebt u bezwaar ingediend? Was dit ontvankelijk?

U mag zonder advocaat een procedure doen voor de fiscale rechtbank. De vraag is alleen of u dit kan. Als er iets aan mijn auto moet gedaan worden ga ik naar een garagist omdat ik het zelf niet kan. Er zijn mensen die zelf aan hun auto werken ...
Als u dus denkt de nodige kennis te hebben kan u het zonder advocaat doen.

U kan met de advocaat afspreken dat hij aan een uurloon werkt. U bezorgt hem alle informatie, stelt eventueel het verzoekschrift en de conclusie op en vraag hem dan dit na te kijken. Zo vermindert u de kosten.

scorpioen

probleemke
Topic Starter

#5 , 31 mei 2009 12:44

scorpioen
dank voor je reactie .
Ik heb destijds bezwaar ingediend buiten de wettelijke termijn. Als antwoord ontving een jaar later dat de periode verstreken was. Geen probleem. Dan maar via burgerrechtelijke weg .
Via fiscale rechtbank is deze procedure overbodig omdat ik dan sowieso het pleidooi verlies. Daarom via burgerrechtelijke weg.
Uw voorstel om via samenwerking met advocatenkantoor het nodige op te stellen lijkt me een goed idee (beter dan stukken af te geven en 't standpunt in te nemen van "we zien wel"). Neen zo ben ik niet ingesteld. Zelf ben ik geen advocaat, fiscale luiken interesseren me wel, zodoende heb ik ergens wel nood aan juridische begeleiding om alles in goede banen uit te voeren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2009 12:58

De fiscale rechtbank is een onderdeel van de rechtbank van eerste aanleg. Een procedure bij de burgerlijke rechtbank of bij de fiscale rechtbank is dus hetzelfde. Als u een procedure instelt bij de rechtbank van eerste aanleg en het gaat om een toepassing van de fiscale wet, zal de zaak verwezen worden naar de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg, dat is wat men de fiscale rechtbank noemt.

Als u niet tijdig bezwaar hebt ingediend zie ik de zaak voor u zeer pessimistisch in. Vooraleer geld weg te gooien zou ik toch eens goed nadenken of ik wel een kans op succes heb. Waarom denkt u toch een kans op succes te hebben?

scorpioen

probleemke
Topic Starter

#7 , 31 mei 2009 17:16

scorpioen

Basisteksten : Procedure in TFR p.189 + toegevoegde noot p.193 t/m p.202 + zie ook het schema inning en vervolging www dvvc be/news-items/2008 1 230 hoofdstuk 2 + zie ook Handboek fiscale procedure inkomstenbelastingen deel 8 hoofdstuk 3.
Deze artikelen bij wijze van informatie.

Terug naar “Andere”