Ongeval na beroerte

Oude Belg

Re: Ongeval na beroerte

#16 , 04 dec 2018 15:27

Lijkt me vrij duidelijk toch ?
Uw medische toestand is van die aard dat u niet meer in een auto thuishoort ...

U hebt al eens nipt uw rijbewijs teruggekregen, dat gaat nu niet meer gebeuren ...
Weet jij meer over de toestand van de TS? Ik ken ook een jong iemand die hersteld is van een hersenbloeding en na de nodige testen zijn rijbewijs teruggekregen heeft (net als de TS).
Hoeft niet jong te zijn. Ik ben 66, heb in 2016 een zware hersenbloeding gehad, acht maanden rijbewijs kwijt, en rij nu weer probleemloos.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 dec 2018 15:47

Hoeft niet jong te zijn. Ik ben 66, heb in 2016 een zware hersenbloeding gehad, acht maanden rijbewijs kwijt, en rij nu weer probleemloos.
Tja, maar als het van Inazuma afhangt, zou je beter niet meer achter het stuur kruipen, als ik zijn reactie lees... Je zou wel eens hetzelfde als de TS kunnen voorhebben: plots verward of verstrooid zijn, de pedalen verliezen en een gevel rammen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#18 , 04 dec 2018 17:27

Ik ben ook wel serieus verrast over de reacties alhier. Zolang ze uw rijbewijs niet afnemen mag je rijden volgens mij op voorwaarde dat je niet dronken bent of onder de drugs en de wegcode respecteert.
Statistisch gezien is er een aantoonbare kans dat ik -gelet op mijn ouderdom- bij mijn volgende rit een hartinfarct, hartstilstand, herseninfarct of erger ga krijgen. Maar de kans dat het niet gebeurt is nog veel groter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

artemis

#19 , 04 dec 2018 18:10

De term beroerte dekt heel veel. Er zijn mensen die daarna het geluk hebben geen zichtbare restverschijnselen te hebben, al kunnen er wel onzichtbare zijn en blijven. En er zijn mensen die duidelijk restverschijnselen hebben zoals verlammingen of minstens een slechte kant, afasie, enz.
Er zijn denk ik twee aspecten wat dit betreft na een beroerte
1) Tot wat ben je terug in staat? In dit geval qua rijvaardigheid. Dat kan getest worden want zelfs met een goede motoriek kan je bv gezichtsveldverlies hebben.
2) Wat is het risico op recidive of bijverschijnselen zoals epilepsie? Daar wordt veel minder rekening mee gehouden

Tuurlijk kan iemand na een beroerte in het beste geval terug perfect rijden. Wel blijft er bij deze personen altijd een groter risico op recidive, zelfs met de beste preventieve medicatie. Dat hebben de neurologen ons duidelijk gezegd en blijkt eveneens uit ervaringen van lotgenoten. Komt bij dat er altijd epilepsie ontwikkeld kan worden, zelfs jaren na de beroerte en dit ten gevolge van lidtekenweefsel in de hersenen. Het is daarom niet onmogelijk dat TS een 'absence' heeft gehad bij dat ongeval vorig jaar.

Mijn buurvrouw van nu 40 heeft ongeveer 10 jaar geleden een beroerte gehad. Enkele maanden geleden heeft ze er een tweede gekregen.. Het treft zeker niet enkel mensen van boven een bepaalde leeftijd.

Verder ga ik mij over dit geval niet uitspreken en weet ik nog minder hoe rechters dat doen. Want dat is de vraag van de TS

roharro

#20 , 04 dec 2018 21:11

Iedere Belg wordt verondersteld de wet te kennen, maar niet elke Belg wordt verondersteld een arts te zijn.
Meeste ongevallen worden veroorzaakt door jongere bestuurders, niet door oudere.
Het probleem ligt dus eerder bij de jongeren zonder ziektebeeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#21 , 05 dec 2018 09:25

Monsuzy heeft al een beroerte gehad,
En heeft na die beroertje een revalidatie + de nodige proeven gedaan om haar rijbewijs terug te krijgen!
en recent een ongeval doordat ze blijkbaar compleet "weg" was
Nog meer alarmbellen nodig ?
Jij weet niet exact wat er gebeurd is. Voor hetzelfde geld is ze even de controle kwijt geraakt (wat ook al eens bij perfect gezonde mensen gebeurt) en is de klap die volgde net de oorzaak dat ze zich niet veel meer herinnert. Ook dit gebeurt bij perfect gezonde mensen.

Jij gaat héél erg kort door de bocht door te verklaren dat mevrouw op dit moment rij-ongeschikt is. Jij kan dit niet beoordelen! Jij hebt vooroordelen die nergens op gebaseerd zijn. Ik lees niets, maar dan ook niets, dat er op wijst dat mevrouw een aandoening zou hebben die haar rijonbekwaam maakt. Anders zou je iedereen die ooit een ongeval had en door de klap er zich nog weinig van herinnert, rijongeschikt moeten verklaren.

Laat het ons bij de feiten houden:
1. Mevrouw had 4 jaar geleden een beroertje, is gerevalideerd en terug rijgeschikt verklaart.
2. Een jaar geleden veroorzaakt mevrouw een ongeval. Kan iedereen overkomen.
3. Een half jaar na het ongeval wordt mevrouw onderzocht en rijgeschikt verklaard! Mits opvolging.
4. Bij mevrouw wordt vasculitis vastgesteld, wat een aandoening is van de bloedvaten, maar bij mijn weten niet automatisch zorgt voor rijongeschiktheid.

Dus jij beweert dat mevrouw nu geen geldig rijbewijs heeft omdat...? Ze een ongeval veroorzaakt heeft? Ze vasculitis heeft? Kan je me even concreet zeggen aan welk puntje in de door u aangehaalde bijlage, de TS voldoet?
In plaats van gepiqueerd te reageren, mss eens mijn eerste antwoord op monsuzy lezen ...
Ik reageer niet gepiqueerd, ik wijs u er enkel op dat u op een totaal ongenuanceerde manier een oordeel velt over de toestand van de TS, zonder details te weten!
Sindsdien weet ze dat dus wel ... en mag ze niet meer rijden in afwachting van medische controle.
Kan u me even zeggen waar de TS zegt dat ze weet dat ze medisch ongeschikt is om te rijden? Het enige dat ze zegt is:
1. Van het ongeval herinner ik me weinig (wat bij veel mensen zo is die zo iets meemaken, dit heeft daarom niet per definitie iets met de gezondheidstoestand te maken, maar met de gevolgen van de klap).
2. Ze rijdt sindsdien héél voorzichtig, wat ook veel mensen doen die reeds een ongeval gehad hebben.

Inazuma, je leest dus zaken die er niet zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

monsuzy
Topic Starter

#22 , 05 dec 2018 10:48

Met grote dank. Ik heb zelfs rijlessen gevolgd om te zien of ik nog geschikt was ! Dit buiten alle testen van BIVV/CARA. Omdat ik zeker wil zijn. Ik heb nooit en dan ook nooit, met uitzondering van dit, een ongeval gehad waarin andere mensen of dieren betrokken zijn. Ik doe al wat ik kan, meer kan ik niet doen, sorry voor Inazuma, die nu wrsch.de weg niet meer opdurft. Hij moest mij eens tegenkomen, horror !
En ik ga idd de advokaat nemen, verzekeringskantoor heeft het beste me me voor.
Oja, lichamelijk overgehouden na 3 maand revalidatie : ik kan niet meer zo goed schrijven als ik dat wel ooit kon. Geestelijk : eigenlijk hetzelfde : als iemand mij belt kan ik niet tegelijk schrijven. Thanks again TVDJ.
Ja, het enige wat ik van I mag is dus thuis zitten, in een klein dorpje zonder (eet)ea winkels, en maar verkommeren. Want nee, ik heb geen vrienden meer die wel ns iets voor me doen. Je bent ze vlug kwijt hoor, afin, ik toch, na mijn beroerte. MONIQUE

denlowie

#23 , 05 dec 2018 10:52

Ik ken iemand zeer goed die na een beroerte terug na meer dan een jaar met een bus van de lijn (pachter) rijd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#24 , 05 dec 2018 12:00

Inazuma heeft enkel een punt als hij zegt dat iemand die om gezondheidsredenen rijongeschikt is, niet meer de weg op mag, maar die rijongeschiktheid moet wel vastgesteld worden door de bevoegde instanties. Voor zover ik weet is Inazuma niet zo'n instantie, noch heeft hij een medische glazen bol waardoor hij de toestand van de TS hier perfect kan inschatten. Vandaar dit ik zijn uitspraak: "Uw rijbewijs is op dit moment niet meer geldig" er zwaar over vind.

Hij haalt dit puntje aan: 6.1.2. De kandidaat die lijdt aan een aandoening met een duidelijk verhoogd risico op een plotselinge bewustzijnsstoornis of een plotseling functieverlies, is niet rijgeschikt.

Zonder dat hij aangeeft wat die aandoening dan wel zou zijn bij de TS. Vasculitis is geen aandoening die automatisch een dergelijk risico inhoudt. Als je zegt dat dit wel zo is, moet je iedereen met een verhoogde bloeddruk ook het rijbewijs afnemen want die hebben een gelijkaardig risico. En dan neem je meteen de helft van de belgen hun rijbewijs af.

Gebruiker21

#25 , 05 dec 2018 16:08

Je moet dringend ophouden mensen foute info te geven.
Mijn info is helemaal niet fout. Uw reactie is gewoon niet objectief. Geen idee wat jij ooit meegemaakt hebt dat je zo fel reageert, hoor.
De medische rijongeschiktheid bestaat zodra men op de hoogte is van een kwaal of symptomen die er toe lijden.
En welke kwaal is dit volgens u dan in het geval van de TS?
Controleverlies over ledematen, niet meer weten wat er gebeurd is ... dit schrééuwt gewoon : blijf uit die auto :!:
Jij mag schreeuwen zoveel je wil. De TS zegt enkel dat ze NA het ongeval niet meer weet wat er gebeurd is. Dit is voor véél mensen het geval die een ongeval meegemaakt hebben. Dit betekent verder niet automatisch dat de TS op andere momenten ook black-outs heeft. Dit heeft ze immers nergens gezegd. Dit fantaseer jij erbij.
Omdat ik dat ook niet weet.
Maar het me wel duidelijk maakt dat er wat mis is ... en dat wat er mis is, tot rij-ongeschiktheid leidt volgens de rijbewijswetgeving.
Nogmaals: geen idee waar jij uw kristallen bol gehaald hebt om dit te beweren. Ik lees enkel dat mevrouw controle over het stuur verloor (wat de reden was, geeft ze zelf niet aan, maar hoeveel ongevallen gebeuren er jaarlijks niet omdat iemand gewoon de controle over het stuur verloor, zonder dat dit verder een medische oorzaak had) en dat ze na het ongeval / na de klap, niet meer goed weet wat er gebeurd is (wat normaal is na zo'n ongeval). Jij maakt daarvan dat mevrouw op dit moment een medische aandoening heeft die haar rijongeschikt maakt. Straf dat jij dit zo kan zeggen. :shock:
Het is een verzamelnaam die vele ladingen dekt, en dat risico kan inhouden.

Hartaanval, beroerte, verlies van zicht ...
Idem voor iedereen met een hoge bloeddruk. Idem voor mensen van +65. Die hebben ook een hogere kans op een beroerte. Idem voor mensen met suikerziekte. Als het dus van u afhangt, moet meer dan de helft van de Belgen zijn rijbewijs inleveren, want veel mensen hebben wel een kwaaltja dat een zeker risico met zich meebrengt. Zelfs griep of een verkoudheid kan tot bepaalde symptomen leiden die een gevaar kunnen zijn in het verkeer.

Op die manier kan je het extreem maken: een mens maakt per definitie ooit wel eens een fout. Dus een mens in een wagen is sowieso een risico. Dus je hebt een punt om te zeggen dat medische issues een risico zijn in de wagen, maar het is wel de wetgever die bepaald heeft welke risico's aanvaardbaar zijn. En aangezien we een juridisch forum zijn, moeten we naar de wet kijken. En mevrouw overtreedt op dit moment geen wet die haar zou verbieden te rijden.

artemis

#26 , 05 dec 2018 20:09

@monsuzy
Ik heb je een PB gestuurd

monsuzy
Topic Starter

#27 , 06 dec 2018 11:07

Inazuma, je hebt vergeten dat ik van die ziekte ook blind kán worden. Heel fijn, voor jou dan, maar weet je wat : dan zal ik niet meer rijden. Dan maak ik er een einde aan.
Het leven vind ik toch maar knudde.

monsuzy
Topic Starter

#28 , 06 dec 2018 11:10

Hoe kan ik een PB beantwoorden ? In elk geval bedankt ☺ !

artemis

#29 , 06 dec 2018 11:53

Hoe kan ik een PB beantwoorden ? In elk geval bedankt ☺ !
Als het PB open is, links boven via het blauwe veld 'verstuur reactie'

Gebruiker21

#30 , 06 dec 2018 17:44

Inazuma, jij KAN ook een beroerte krijgen achter het stuur. Je spreekt enkel over "KAN" niet over "ZAL". Je zegt ook "mogelijk zware gevolgen heeft", zoals ik al zei: de mogelijke gevolgen van vasculitis zijn gelijkaardig aan mogelijke gevolgen van hoge bloeddruk. Ga jij iedereen met hoge bloeddruk zeggen dat ze een gevaar op de weg zijn?

Zoals ik al zei: de mens zelf is gewoon een gevaar in de wagen. Iedereen KAN een ongeval veroorzaken, zelfs mensen die perfect gezond zijn.

Stop nu AUB met uw niet-juridisch gezever! TS is helemaal NIET rijongeschikt op dit moment, tenzij een arts anders oordeelt. En Inazuma, ik ken jou niet, maar ik vermoed dat jij geen arts bent.

Terug naar “Verkeersongevallen”