onverdeeldheid

maminouch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onverdeeldheid

#1 , 15 dec 2018 11:23

Mijn zuster heeft haar deel, dat in onverdeeldheid was, aan een derde partij verkocht.
Evenwel zonder mij daarvan in te lichten en zonder dat wij uit onverdeeldheid getreden zijn.
Hoe zij dat verklaard heeft bij de notaris heb kik het raden naar.

Wat zijn hier de gevolgen van en wat kan eraan gedaan worden?

Vriendelijke dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 15 dec 2018 11:31

Wat heeft uw zus verkocht, dat in onverdeeldheid was ?

roharro

#3 , 15 dec 2018 12:27

1. Molenaersarrest (Cass. 22 december 2006):

"Het Hof verduidelijkt dat wanneer een mede-erfgenaam zijn
onverdeeld aandeel in een goed uit een ruimere nalatenschap verkoopt aan een derde, deze verkoop slechts voorwaardelijk is gelet op de uiteindelijke verdeling van de nalatenschap. De koper is dus slechts schuldeiser van de verkoper, wat hem toelaat overeenkomstig artikel 882 B.W. op de verdeling toe te zien. De verkoop van een aandeel dat deel uitmaakt van een ruimere onverdeeldheid kan aldus geen zakenrechtelijke uitwerking krijgen."

2. Maar als het geen deel uit onverdeelde nalatenschap betreft kan een mede eigenaar wel, zonder het akkoord van de overige mede eigenaars, beschikken over zijn onverdeelde rechten in een bepaald goed ten voordele van een derde, waardoor deze derde de hoedanigheid van mede eigenaar overneemt (artikel 577-2, §4 B.W.).

TS moet dus eerst de onverdeeldheid meer gedetailleerd omschrijven om een correct antwoord te kunnen geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

maminouch
Topic Starter

#4 , 15 dec 2018 16:15

bedankt voor uw snelle reactie
Het gaat om de verkoop van de mede-erfgename van haar deel in de onverdeeldheid (van twee huizen )aan een derde
Anders gezegd. 50% van de erfenis, die al jaren geleden gebeurd is, en absoluut nog in onverdeeldheid was is buiten ons weten aan een derde verkocht.
Kan ik die verkoop laten nietig verklaren?

roharro

#5 , 15 dec 2018 18:18

Neen, dat heb ik zonet uitgelegd. Zie mijn punt 2.
Enkel als de "ruimere nalatenschap" nog niet verdeeld is zou dat problemen geven voor de koper.
Maar zelfs dan kan er een verkoop plaatsvinden (met alle nadelen vandien voor de koper).

Derhalve kan u de verkoop niet nietig laten verklaren. Ipv uw zus hebt u nu een nieuwe mede-eigenaar. U lijdt daardoor noch verlies, noch schade. Ook heeft de notaris dus geen fout gemaakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

maminouch
Topic Starter

#6 , 16 dec 2018 13:31

Bedankt

het is beter zo, dat alles blijft zoals het is
hiermee kan de discussie gesloten worden

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”