Hallo,
Een halfjaar geleden ben ik afgestudeerd en sinds een halfjaar werkende als bediende (vast onbepaalde duur). Bij de overeenkomst werden heel wat zaken niet besproken die nu aan het licht komen. De overeenkomst vertelt telkens heel dun over de artikels en aandachtspunten. Ik kreeg ook geen extra uitleg over wat er in kwam te staan, dat is volgens mij toch hun verantwoordelijkheid. Goede afspraken maken goede vrienden. Wat is er nu als volgt:
- Er werd niet gesproken over hoe brugdagen moesten genomen worden. Alles leek vanzelfsprekend omdat iedereen thuis bleef en het bureau sloot. Plots kreeg ik melding( en met een simpele sorry, vergeten te zeggen)dat ik die dag onbetaald zou krijgen of dit in overuren goed moest maken.
- Er werd nie gesproken over een collectief verlof tijdens de winter, noch de zomer ( zomer leek me nog wel evident door de sector). Ook hier kreeg ik een simpele sorry en een mail van enkele woorden dat ik naar de hulpkas moest. Normaal moet een werkgever dit toch melden + documenten bezorgen om naar de hulpkas te gaan? Of toch minstens aantonen hoe je te werk moet gaan? (Zeker bij een startende bediende).
- Ook worden maaltijdcheques niet altijd tijdig betaald, hiervoor krijg ik wederom een 'sorry we zijn het vergeten.'
- En dan nog wel andere zaken ... Want voor ik mijn contract tekende heb ik hun de kans gegeven om ook alles in orde te brengen door 1 week langer te wachten. Uiteindelijk heb ik heel wat in orde gebracht en hebben zij NIKS gedaan. Want nu nog heb ik last van zaken waar ik niks van weet, zowel om mijn werk efficiënt te kunnen uitvoeren als op vlak van ik het nu al heb beschreven.
Wat denk iemand hierover? Ik zoek momenteel ander werk, dus kan dit genoeg redenen hebben om op te stappen zonder opzegtermijn? Kan ik, door nalatigheid, van het collectief verlof + geen documenten te krijgen toch kans maken op doorbetaling door de werkgever?