Boeken neerleggenof niet? (DRINGEND!)

homerus
Topic Starter

Boeken neerleggenof niet? (DRINGEND!)

#1 , 15 jun 2009 14:11

Ik werk sinds vijf jaar als zelfstandige in een eenmanszaak. Drie jaar geleden kreeg ik problemen met een klant met als resultaat dat er nu nog ruim 100000euro achterstallige betalingen moeten binnenkomen. Minnelijke schikkingen liepen op niets uit en de zaak wordt in principe pas gepleit in 2011.
Deze achterstallen hebben geleid tot een financiële malaise waardoor ik zelf niet meer in staat ben om mijn leveranciers tijdig te betalen. Momenteel moet ikzelf zo'n 47000euro betalen, hetgeen ik niet kan.
Mijn raadsman raadde mij aan om de boeken neer te leggen en een tijdje in loondienst te gaan werken om zodanig mijn schulden te kunnen afbetalen. Bovendien zou er een kans bestaan dat de curator mij van schulden vrijpleit, aldus mijn raadsman?
Persoonlijk zie ik geen uitweg meer. Ik heb 5 jaar dag en nacht gezwoegd om een zaak uit de grond te stampen en die moet ik nu opgeven? Bestaat er een manier om me na faillisement terug als zelfstandige te vestigen. (bvba deze keer!)
Ik heb buiten het huis die ik samen met mijn vriendin een jaar geleden kocht geen eigendom. Voertuig is in leasing en werkmateriaal is te verwaarlozen naar exacte waarde. Bovendien trouwen we volgende maand en ik wil niet dat mijn woning mogelijks moet worden verkocht. Ik wil niet dat mijn toekomstige echtgenote hier mee de dupe van wordt.
Iemand een advies aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 15 jun 2009 14:38

Heb je alle gerechtelijke middelen die er zijn aangesproken om jouw tegoeden te verkrijgen?
Het kan toch niet zijn dat jij - door de niet-betaling van jouw klant - je zaak moet sluiten.
Als een curator aangesteld wordt, is het niet zeker dat die de piste zal volgen die jij hierboven beschrijft.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2009 14:57

ik wil niet dat mijn woning mogelijks moet worden verkocht
Hoe denk je dat te kunnen vermijden?

Zie de artikelen 72 e.v. van 25 APRIL 2007. - Wet houdende diverse bepalingen (IV) (te vinden op http://www.cass.be/wet/wet.htm)

Het probleem is dat dit enkel van toepassing is op schulden die ontstaan na de verklaring waarvan sprake in die artikelen.

Ga eens met een goede notaris praten voor je trouwt. Misschien is het aangewezen de woning volledig op naam van je toekomstige echtgenote te zetten.

scorpioen

Reclame

homerus
Topic Starter

#4 , 15 jun 2009 15:13

Idd de woning op naam van mijn toekomstige zetten zou een oplossing kunnen zijn.
Verder heb ik samen met mijn advocaat alles al geprobeerd om van die ene klant die NB in Brussel permanent in een super deluxe hotel verblijft mijn geld terug te vorderen. Die vent heeft officieel geen cent... Proces staat op de rol voor 2011. Dat gelooft toch geen mens?
Kan ik na een faillissement terug starten met een zaak?

homerus
Topic Starter

#5 , 16 jun 2009 11:47

Kan iemand me hier aub een duidelijk antwoord op geven?

3399AAaa

#6 , 16 jun 2009 11:56

ik ben niet thuis in die materie, maar tegenwoordig is er ook de "verschoonbaarverklaring" voor natuurlijke personen (misschien moet u eens googelen op 'faillissementswet'. daar kan u ongetwijfeld vanalles in terugvinden.

ik dacht wel dat u na een faillissement opnieuw kan starten, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

anderzijds: mijn man heeft 25 jaar geleden ook zoiets meegemaakt. zwarte sneeuw gezien, u kent dat wel. hij heeft toch heel hard blijven doorwerken en is met veel moeite eruit geklommen zonder faillissement. enkele jaren later bloeide zijn zaak als nooit tevoren - hij heeft daar de nodige lessen uit getrokken en is zijn klanten veel strenger gaan behandelen. maar het is toch gelukt. ik zeg dit maar omdat een faillissement toch achter u aan blijft slepen als u daarna bij instanties vanalles moet verkrijgen (zoals lening bv). uw boekhouder zou u mee door deze moeilijke periode moeten loodsen. Waar zit die in uw verhaal?

Terug naar “Archief”