Gedwongen verkoop huis door voorlopige bewindvoerder?

jp83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gedwongen verkoop huis door voorlopige bewindvoerder?

#1 , 08 jan 2019 11:56

Beste,

Mijn grootmoeder was niet meer in staat om voor zichzelf te zorgen maar weigerde alle hulp die haar aangeboden werd.
We hebben dus via de vrederechter verkregen dat ze onder voorlopige bewindvoering geplaatst werd. Hiervoor is een advocaat aangeduid door de vrederechter.
Ondertussen zit mijn grootmoeder in een bejaardentehuis (gekozen door deze advocaat). Haar pensioen dekt wel niet de volledig kost van het tehuis.
Ze heeft echter wel nog haar huis die na grondige renovatiewerken zou kunnen verhuurd worden, en deze huur zou ruim voldoende moeten zijn om haar tehuis te betalen. Die renovatiewerken kan ik grotendeels zelf uitvoeren en wat ik zelf niet kan, kan ik ook zelf financieren (aangezien mijn grootmoeder slechts een klein bedrag op haar spaarrekening heeft staan).
De bewindvoerder heeft bij ons verkennend gesprek de optie om te verhuren open gelaten, maar we voelen wel dat hij ons gewoon rustig richting verkoop aan het duwen is. Voor hem is het natuurlijk veel voordeliger om te verkopen en zijn percentage te pakken, dan een huis te moeten verhuren.
Wij willen er echter alles aan doen om het huis te behouden en nu bekijk ik eens alle opties die we hebben om het niet te moeten verkopen.
We overwegen dus een advocaat te nemen om onze belangen te verdedigen en zullen alle juridische middelen gebruiken om dit verhinderen.

Dus daarom een paar vragen:

- Wetende dat mijn moeder na het overlijden van mijn grootvader deels eigenaar is van het huis. Welke juridische middelen heeft ze om een eventueel verkoop tegen te houden?

- De bewindvoerder lijkt te zeggen dat hij alle macht heeft om het huis te verkopen indien hij dat wenst. Klopt dit?

- We kunnen aan de vrederechter vragen om een andere bewindvoeder aan te stellen, mijn moeder bijvoorbeeld. We hebben ons wel laten vertellen dat, zeker in het Brusselse, vrederechters en dit soort advocaten het ons kent ons spelletje spelen en dat de kans klein is dat hij dit ook aanvaard. Wat denken jullie hierover?

- De vrederechter moet ook zijn toestemming geven om het onroerend goed te verkopen. Maken we een kans om met mijn renovatie en verhuur plan hem ervan te overtuigen dat een verkoop niet nodig is?

- Zijn er nog andere opties waar we niet aan gedacht hebben die een eventueel verkoop zouden kunnen verhinderen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 08 jan 2019 12:07

Ik vrees dat een gedwongen verkoop vermijden moeilijk zal gaan. Hoogstens wat vertraging…
Hebt u al de mogelijkheid bekeken om het huis zelf in te kopen?

De kans is groot dat de prijs laag uitvalt.

artemis

#3 , 08 jan 2019 13:04

Sinds wanneer staat uw grootmoeder onder bewindvoering?
Er is een nieuwe (federale) wetgeving van kracht sinds 1/9/2014 zoals ik kan zien.
Sedert die nieuwe wetgeving zou de bewindvoerder makkelijker binnen de familie aangeduid worden.
Waarom werd je moeder niet van in het begin als bewindvoerder aangeduid?

Reclame

jp83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2019 17:27

Ik vrees dat een gedwongen verkoop vermijden moeilijk zal gaan. Hoogstens wat vertraging…
Hebt u al de mogelijkheid bekeken om het huis zelf in te kopen?

De kans is groot dat de prijs laag uitvalt.
Dit behoord inderdaad tot de opties die we momenteel aan het bekijken zijn. Als we de verkoop proberen tegen te houden zal de bewindvoerder waarschijnlijk vragen om uit onverdeeldheid te treden, Op dat ogenblik zouden we dus het deel van mijn grootmoeder kunnen overkopen. Al hangt het er wel van af hoeveel dit gaat kosten en dit binnen ons budget valt.
Volgende week word de waarde van het huis voor en na eventuele renovatie door een juridisch expert geschat. Wanneer we exacte cijfers hebben zullen we deze optie verder bestuderen.

Sinds wanneer staat uw grootmoeder onder bewindvoering?
Er is een nieuwe (federale) wetgeving van kracht sinds 1/9/2014 zoals ik kan zien.
Sedert die nieuwe wetgeving zou de bewindvoerder makkelijker binnen de familie aangeduid worden.
Waarom werd je moeder niet van in het begin als bewindvoerder aangeduid?
Ze staat sinds augustus 2018 onder bewindvoering.
Mijn moeder heeft bij de aanvraag tot bewindvoering gevraagd om een externe persoon aan te duiden. Dit omdat we al een tijdje probeerde om mijn grootmoeder te helpen maar deze alle hulp van zowel ons als sociaal assistenten weigerde en zelfs saboteerde. Mijn grootmoeder heeft geen makkelijk karakter en het begon wat spanningen te creëren.
Het leek ons dus meer aangewezen dat iemand van buitenaf aan te duiden als bewindvoerder. Achteraf gezien hebben we hier misschien een fout gemaakt.
Denkt u dat een aanvraag om mijn moeder bewindvoerder te maken nog een kans maakt, gezien we in het begin zelf om een externe persoon hebben gevraagd?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”