Verblijfsregeling

Nile09
Topic Starter

Verblijfsregeling

#1 , 18 jan 2019 05:30

Mijn ex-vriend en ik zijn bijna 5 jaar uit elkaar. Gisteren krijg ik telefoon van hem dat hij met een depressie kampt en zich heeft laten opnemen waardoor hij in de week niet thuis is maar in de instelling verblijft. Hij komt enkel in het weekend naar huis. Wij hebben een EOT die bij de rechtbank is vastgelegd. Verblijfsregeling is week om week, wissel op vrijdag. Hij wil dat de kinderen ondanks dat hij niet aanwezig is, ik hen toch naar zijn huis breng waar zijn vriendin ook woont. Ben ik verplicht om dit te doen? Zij heeft MS waardoor het voor haar ook zeer moeilijk zal worden om voor onze kinderen te zorgen. Komt nog bij dat mijn ex en zij ook nog een kind hebben. Het zal voor haar zeer moeilijk worden om alleen voor mijn kinderen te zorgen. Mijn ex zei dat onze kinderen gisteren al bij zijn ouders zijn blijven slapen. Het komt er op neer dat ik denk dat het beter zou zijn dat de kinderen bij mij blijven tot mijn ex terug thuis is in het weekend, zodat zij toch hun papa zien maar niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dus mijn vraag: ex zit in een instelling in de week, ben ik verplicht om ze bij zijn vriendin af te zetten ook al is hij daar niet? Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 jan 2019 15:33

In principe kan de ouder die verhinderd is om zijn/haar kinderen te ontvangen een andere persoon aanstellen om in zijn/haar afwezigheid voor de kinderen te zorgen. Maar hoe is de kindwissel geregeld én vastgelegd per EOT: wie haalt op en wie brengt terug? In het geval dat diegene die de kinderen de volgende week zal huisvesten, de kinderen moet ophalen, kan de andere ouder niet eisen dat u ze telkens moet brengen. Dat moet hij zelf oplossen. Als hij dat niet kan, stelt u voor dat u de kinderen brengt op vrijdag en ophaalt op zondagavond en anders niet , omdat u dat wettelijk niet verplicht bent (in die regelgeving) De specifieke situatie die u schetst is inderdaad kwetsbaar en stresserend voor alle partijen. Meldt aan de vriendin dat u best - gezien haar medische conditie - gerust de kinderen langer wil opvangen als dit te zwaar wordt voor haar. Misschien geeft ze gewoon zelf aan dat ze dit ook wel zo wenst.

eylis

#3 , 18 jan 2019 15:38

Mag ik er ook even aan toevoegen, dat als een persoon opgenomen wordt (in een instelling/psy-afdeling) met een depressie: dat dit een pathologische depressie is die medicatie en therapie vraagt (en daarom in een beschermende omgeving wordt opgenomen...) en ook nog eens heel veel van de partner. Als die partner zelf nog eens MS heeft én nog een kind, denk ik dat je gerust even met haar kan overleggen.

Reclame

Nile09
Topic Starter

#4 , 19 jan 2019 09:42

Het is zo dat ik de kinderen volgende vrijdag naar het huis van mijn ex breng en ze daar dan de week doorbrengen met zijn vriendin. Ik denk ook dat er achter de opname meer zit dan alleen een depressie, nl een alcohol-en drugsverslaving. De relatie met de vriendin van mijn ex is niet goed. Zij zal nooit willen onderhandelen maar eerder beroep doen op de ouders van mijn ex als het moeilijk is. Ik ben dus in feite verplicht om de kinderen naar daar te brengen ook al is mijn ex daar niet?

eylis

#5 , 19 jan 2019 14:08

Maar HOE is het EOT opgesteld ivm het brengen en halen van de kinderen bij de verblijfswissel? als het EOT meldt dat de "ontvangende" ouder de kinderen gaat ophalen, ben je niet verplicht ze nu bij deze situatie zelf te gaan brengen. Dan moet de ontvangende ouder zich in principe zelf organiseren om de kinderen op te halen. En dan is het probleem in feite vanzelf opgelost.

Nile09
Topic Starter

#6 , 19 jan 2019 16:09

Nee de kinderen worden gebracht naar de ontvangende ouder.

eylis

#7 , 19 jan 2019 16:15

Dan heb je inderdaad geen uitweg. Tussen haakjes: voor een EOT of zelfs een vonnis is dat een ongebruikelijke regeling. Doorgaans is het anders: de ontvanger haalt af. Omdat als er een probleem is voor de ontvangende ouder, de brengende ouder zich onnodig verplaatst.

Terug naar “Echtscheiding”