bankhuurwaarborg

evitje88
Topic Starter

bankhuurwaarborg

#1 , 24 jun 2009 00:14

hoi,

Ik zal even het geval kort en concreet uitleggen. Mijn vriend heeft momenteel plannen om vanuit Nederland naar België te verhuizen. Om dit financieel te overbruggen zouden wij graag gebruik willen maken van de bankwaarborg zodat op die manier de huurwaarborg meteen geregeld is.

We hebben gelezen dat banken dit verplicht zijn goed te keuren zolang je kredietwaardig bent en je loon op een rekening bij deze bank gestort wordt.

Na contact met een bank hebben we gehoord dat het vrij moeilijk zal zijn om dit te verkrijgen. Dit omdat er geen loon gestort wordt en er dus ook een nieuwe rekening aangemaakt moet worden hiervoor. en juist omdat het een nieuwe rekening is zou de bank dit dus weigeren.

Verder sprak ze over meerdere kosten... (dossierkosten van 250euro, een openingskost van 50 euro en dan nog maandelijks 12.5euro administratiekosten). Meerdere site's laten ons zien dat dit niet de bedoeling is.

Het leek ons dat ze ons hier liever zo weinig mogelijk informatie over wouden verschaffen en liefst zoveel mogelijk afschrikwekkende informatie

Verder wordt mijn bijverdienste op mijn rekening gestort, dit is wel een inkomen dat ik heb echter is dit nergens officieel aangegeven. Het lijkt me stug dat dit voldoende zou zijn voor de bank?

Om eerlijk te zijn snap ik niet in hoeverre ze dit controleren? Kunnen ze zien waar je werkt en dergelijke meer? Of halen ze het ook enkel uit de inkomsten op je bankrekening?

Als iemand deze vraagjes kan beantwoorden zouden ik en mijn vriend al zeer tevreden zijn.

Groetjes,
Evi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jun 2009 10:15

“Art.10...Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort...Niettegenstaande de wet op het statuut van en het besluit op de kredietinstellingen van 22 maart 1993, kan een financiële instelling deze waarborg niet weigeren om redenen in verband met de kredietwaardigheid van de huurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Een ‘bijverdienste’ is niet ‘zijn beroeps- of vervangingsinkomsten’.

‘dossierkosten van 250euro, een openingskost van 50 euro en dan nog maandelijks 12.5euro administratiekosten‘ LIJKT een vrij algemeen verspreide truc om het bankwaarborg-stelsel de facto buiten werking te stellen.

Vraag de betrokken bank die kosten SCHRIFTELIJK te bevestigen en leg daarmee klacht neer bij Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003): http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”