teveel betaalde huurindex

sbeckers03
Topic Starter

teveel betaalde huurindex

#1 , 29 jun 2009 21:28

In de huurwet (10de editie) op pag. 33 staat dat indexering slechts betrekking kan hebben op de laatste 3 maanden voorafgaand aan het schrijven van de verhuurder. In mijn geval krijg ik steeds het schrijven voor aanpassing van indexering na 5, 6, 8 soms zelfs na 11 maanden, waarbij de verhuurder ook voor alle respectievelijk voorbije maanden indexatie vraagt te betalen en wat ik tot hiertoe altijd ook gedaan heb.

Volgens de huurwet mag de huurder van de verhuurder de teruggave eisen van alle teveel betaalde sommen. Hij moet zijn verzoek aan de verhuurder richten per aangetekend schrijven.

Mijn vraag is of teveel betaalde index ook horen bij "teveel betaalde sommen" ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jun 2009 00:55

Jawel, het gaat hier immers om verhogingen die buiten de toegelaten maximum bedragen vallen. Vraag blijft natuurlijk of de sommen in kwestie van die aard zijn dat het loont om ze eventueel via het vredegerecht terug te krijgen.

Eerst eens goed uittellen lijkt me, dan eens met de huisbaas met bewijzen afspreken en kijken of er wat te regelen valt.

Indien dit niet mogelijk is de verhuurder een AS sturen waarin u hem attent maakt op de wet, vriendelijk de teveel betaalde sommen terugvraagt (detail bijzetten), hem 10-20 dagen na eerste aanbieding geeft om de som ofwel terug te storten ofwel u de schriftelijke toelating te geven het bedrag in mindering te brengen op de volgende huur. Hem verwittigen dat bij gebrek aan antwoord of een negatief antwoord u overweegt verdere stappen te zetten.

sbeckers03
Topic Starter

#3 , 30 jun 2009 08:20

Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen al een brief klaar. Aangezien ik nog nooit problemen heb gehad met mijn huisbaar is de brief ook opgesteld op een vriendelijke toon, met bedragen en bewijzen. Het gaat hier immers om meer dan 200 euro.

Reclame

Vandebos

#4 , 30 jun 2009 08:31

Prachtig, maar probeer dan toch maar eerst eens met hem af te spreken, dat komt beduidend minder imponerend over dan een AS. (en bespaart hem/haar hoogstwaarschijnlijk een minitrip naar het postkantoor)

j.demoor

#5 , 01 jul 2009 11:29

“Art.1728quater.§ 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief. De teruggave kan evenwel slechts geëist worden voor de bedragen die vervallen zijn en betaald werden tijdens de 5 jaar die aan dit verzoek voorafgaan. De vordering tot teruggave verjaart door verloop van een termijn van één jaar, zoals bepaald in artikel 2273...”(Burgerlijk Wetboek).

'Meer betaald dan verschuldigd' omvat ook de huurindexering
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”