Overlevingspensioen echtgenoot

plukske24
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen echtgenoot

#1 , 05 mar 2019 08:50

Geachten,
mijn vriendin :Wij trouwen binnenkort, wegens 2 operaties en niet meer medisch bekwaam kan ik bijna niet meer werken en doe ik nog alles wat ik kan.(poetsvrouw 24u week)
Mijn vraag is zonder te willen profiteren : Heeft mijn vriendin bij het overlijden (ik dan getrouwde echtgenoot) een overlevingspensioen na 1 jaar (gelezen) ? indien ik zou te komen overlijden (hopelijk nog vele jaren niet !!!) Mijn vriendin is nu 55 jaar.Ik echtgenoot 72 jaar (pensioen NMBS)
Op voorhand bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 mar 2019 09:54

Beste,

Gezien uw echtgenote qua leeftijd voldoet aan het recht op een overlevingspensioen, zal zij als uw echtgenote rechten openen op een overlevingspensioen indien jullie minstens 1 jaar gehuwd zijn of voorafgaand aan het huwelijk een overeenkomst van wettelijke samenwoonst hebben geregistreerd bij de gemeente van minstens 1 jaar, samentelling periode huwelijk en wettelijke samenwoonst.

Zij moet dan uiteraard wel voldoen aan de betaalvoorwaarden van het overlevingspensioen, inkomen beperkt tot de toegelaten grenzen en geen vervangingsinkomen langer dan 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumulatief met dit overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”