minderjarige met papa op reis

JustMe4You
Topic Starter

minderjarige met papa op reis

#1 , 08 jun 2006 14:36

Ik wil met mijn zoon 13j, ingeschreven bij me en dus op zijn identiteiskaart mijn adres, naar het buitenland (Turkije).
EOT; co-ouderschap en week/week-regeling.
Ex reist regelmatig met kinderen naar buitenland zonder mijn toestemming, doch heeft ze gehoord via zoon dat ik ook nu een uitstap heb gepland en zegt dat ze hiervoor eerst haar toestemming moet geven.
Districthuis reeds gecontacteerd doch eerst twijfelend: niet nodig en dan weer een andere persoon die beweerde van wel.
Moet ik toestemming hebben van haar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 08 jun 2006 15:09

Tenzij de overeenkomst E.O.T. anders zou luiden kan elke ouder met zijn kinderen op vakantie gaan in het buitenland zonder toestemming van de andere ouder.

Anke
Contacteer: Website

#3 , 08 jun 2006 20:24

Ik meen een en ander te moeten nuanceren.

In principe behouden BEIDE ouders het gezag over de persoon van hun kind(eren). Tevens behouden BEIDE ouders het recht wat betreft het beheer van hun goederen. Dit is alvast af te leiden uit art. 374, 1e lid en 376, 1e lid van het Burgerlijk Wetboek (*).
Het feit dat het kind bij u verblijvende is, doet aan het bovenstaande uiteraard geen afbreuk.
Dientengevolge zou ik heel voorzichtig zijn met dingen te verzwijgen dewelke de GEZAMELIJKE kinderen aanbelangen.
Ik raad u dus GEENSZINS aan in de voetsporen van uw ex-echtgenote te treden.

(*) Art. 374 B.W
Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden?

(*) Art. 376 B.W.
Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op?

Reclame

sperwer

#4 , 09 jun 2006 07:50

Voor korte verblijven in het buitenland is van uit Belgi? geen toelating van de tweede ouder nodig, tenzij anders bepaald in de E.O.T.

Ga evenwel ook eens na bij de ambassade van het land waar je heen wil, er zijn namelijk landen die deze wel willen van uit hun wetten als de ouders gescheiden zijn.
Deze landen vragen achter die toelatingen om ontvoeringen tegen te gaan.

Lex

#5 , 09 jun 2006 08:25

Ik meen een en ander te moeten nuanceren.
Indien ??n van de ouders het belang van de kinderen ernstig in gevaar brengt dan kan de andere ouder zich tot de jeugdrechtbank wenden.

Anke

#6 , 09 jun 2006 11:08

Wat IN CASU belangrijk is, is het feit dat BEIDE ouders van het doen en laten van hun kinderen op de hoogte moeten blijven.

De stelling om de ander ouder niet in te lichten over een vakantie, gaat dus duidelijk NIET op. Ik verwijs hiervoor naar de wetgeving dewelke ik terzake reeds aanhaalde.

Verder denk ik dat het nogal logisch is dat de jeugdrechter kan aangesproken worden wanneer er gevaar dreigt voor de kinderen.

JustMe4You
Topic Starter

#7 , 13 jun 2006 13:47

ondertussen toestemming verkregen van de moeder...doch zij blijft maar op doen, maar ik ben nu in orde... alvast bedankt voor jullie raadgevingen.
Wel eventjes kwijt: een moeder handelt altijd goed, zogezegd. Reeds verscheidende malen heeft de moeder gelijk gekregen van de jeugdrechter, hof van beroep,en ik ongelijk terwijl we hetzelfde deden.

Anke

#8 , 13 jun 2006 14:08

Wel eventjes kwijt: een moeder handelt altijd goed, zogezegd. Reeds verscheidende malen heeft de moeder gelijk gekregen van de jeugdrechter, hof van beroep,en ik ongelijk terwijl we hetzelfde deden.

Ius est ars boni et aequi !

Lex

#9 , 13 jun 2006 14:09

Wat IN CASU belangrijk is, is het feit dat BEIDE ouders van het doen en laten van hun kinderen op de hoogte moeten blijven.

De stelling om de ander ouder niet in te lichten over een vakantie, gaat dus duidelijk NIET op. Ik verwijs hiervoor naar de wetgeving dewelke ik terzake reeds aanhaalde.

Verder denk ik dat het nogal logisch is dat de jeugdrechter kan aangesproken worden wanneer er gevaar dreigt voor de kinderen.
Dat ouders elkaar 'in lichten', daar kan ik mee leven, evenwel is 'toestemming vragen of moeten hebben om te mogen...' totaal vreemd aan elkaar inlichtingen verschaffen.

Lex

#10 , 13 jun 2006 14:12

Ius est ars boni et aequi !
Het recht is de kunst van het goede en het billijke.

sperwer

#11 , 13 jun 2006 14:36

JustMe4You
Geplaatst: Di Jun 13, 2006 12:47 pm Onderwerp: geregeld

--------------------------------------------------------------------------------

ondertussen toestemming verkregen van de moeder...doch zij blijft maar op doen, maar ik ben nu in orde... alvast bedankt voor jullie raadgevingen.
Wel eventjes kwijt: een moeder handelt altijd goed, zogezegd. Reeds verscheidende malen heeft de moeder gelijk gekregen van de jeugdrechter, hof van beroep,en ik ongelijk terwijl we hetzelfde deden

Als je als vader steeds ongelijk krijgt van de rechter moet je toch eens nagaan waarom. Want mijn ex heeft als moeder wel al het deksel op haar neus gekregen.

JustMe4You
Topic Starter

#12 , 15 jun 2006 08:55

Nu ik alles in orde heb gebracht voor m'n zoon op het districthuis wisten ze te vertellen dat ik eigenlijk zelf ook toestemming moet vragen aan m'n ex om het land te verlaten ( officieel gescheiden en zij al terug hertrouwd). Moet ik echt al mijn buitenlandse reisjes dan eerst melden? Waarom?

sperwer

#13 , 15 jun 2006 10:22

voor een verblijf van lange tijd in het buitenland heb je toelating nodig van haar en/of de jeugdrechtbank. Dit in verband met omgangsrecht en opleiding. Maar voor korte veblijven in het buitenland niet, tenzij anders bepaald in de E.O.T. Je moet haar wel op de hoogte brengen, zeker als er overnachtingen zijn in het buitenland.

Het zou toch te gek zijn als grens bewoners steeds de toelating moeten vragen om een paar meter te gaan wandelen omdat ze dan in het buitenland zijn.

Er zijn zelfs schoolbussen die alle dagen de grens oversteken omdat dit de kortste weg is tussen school en opstapplaats.

Terug naar “Archief”