kinderbijslag & alimentatie

walters_
Topic Starter

kinderbijslag & alimentatie

#1 , 18 jul 2009 03:07

Hallo,
Sinds begin 2009 is m'n kind bij mij als gevolg van een vonnis dat mij het hoederrecht toekende.
Helaas heb ik het financiele aspect van de zaak wat nagelaten. Ik had andere prioriteiten met als gevolg dat er pas binnenkort een regeling komt omtrent de alimentatie. Ook is de adreswijziging nog niet zo heel lang rond waardoor ik pas nu aanspraak ga maken op de kinderbijslag van het kinderbijslagfonds.
Resultaat van dit alles, m'n ex heeft al die tijd geen alimentatie betaald én kreeg al die tijd de kinderbijslag.
M'n vraag is nu of ik hier nog iets van kan terugvorderen er een vonnis is over de financiele kant?

Alvast bedankt voor een antwoord.
groeten,
walt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 18 jul 2009 07:39

M'n vraag is nu of ik hier nog iets van kan terugvorderen er een vonnis is over de financiele kant?
Er ontbreekt 'iets' aan je vraag, maar ik doe al een poging.

Wat betreft de alimentatie: er kan/zal pas rekening gehouden worden met de verschillende gevolgen van een uitspraak als die in een vonnis te vinden zijn. Als er -nog - geen regeling uitgewerkt/uitgesproken is, ben je aangewezen op de 'goodwill' van de tegenpartij.

Wat betreft het kindergeld: neem zo snel mogelijk in contact op met het kinderbijslagfonds die uitbetaald en bezorg hen een copie van het vonnis. Daarmee kunnen ze de 'ontvanger' bepalen en kan je proberen de voorbije maanden te recupereren.

walters_
Topic Starter

#3 , 19 jul 2009 01:54

Rebel, bedankt voor je antwoord.

Er is een vonnis omtrent het hoederrecht, waar z'n verblijf is en wanneer hij bij z'n moeder kan.
M'n advocaat vond het blijkbaar niet nodig om tevens daarvoor ineens de nodige maatregelen te treffen en ik stond er niet bij stil, m'n enig doel was m'n kind bij mij krijgen (om redenen die ik liever privé houd).
Maar nu, ruim een half jaar later, zou ik toch ook graag de financiele kant van de zaak in orde krijgen.
Wat betreft de alimentatie had ik al wat informatie gewonnen waaruit blijkt dat wat beteft kinderbijslag het fonds de betalingen enkel wijzigt als het vonnis betekent wordt (via deurwaarder dus).
Dit op initiatief en kosten van de vragende partij, ik dus.
Ofwel meld de griffier de uitspraak een het fonds maar dit is geen verplichting en is in deze ook niet gebeurd.
Het fonds zelf heeft me tevens gemeld dat zij in geen geval met terugwerkende kracht zullen betalen. Zij betalen enkel aan mij van zodra ze ofwel door een uittreksel van de bevolkingsdienst via gewoon schrijven ofwel door betekend vonnis op de hoogte werden gesteld.
Dus vanaf augustus komt het geld bij mij toe maar wat zij aan al die maanden onterecht aan m'n ex betaalden zal ik via een andere weg moeten recupereren.
Vandaar m'n vraag; als ik hiervoor procedeer zou ik dan de aan m'n ex betaalde bedragen van januari tem july kunnen terugvorderen?

Wat betreft de alimentatie die zij mij moet geven hing ik dus idd af van haar goodwill, die was er niet daar ik haar een aantal keer vroeg om toch haar bijdrage te leveren.
Ook hier geld de vraag, zou ik kunnen procederen om alimentatie te recupereren die zij mij al die tijd niet betaalde.
Om hoogte te krijgen van dat bedrag ga ik natuurlijk eerst de rechter laten bepalen wat zij mij vanaf de dag dat we voor hem/haar staan dient te betalen.
Dus als de rechter in september-oktober beslist voor bv 100€ maandelijks te betalen dan zou ik willen proberen om 900€ te recuperen (jan-sep x 100€).
Ik zou beiden natuurlijk graag samendoen zodat we ineens ook een betalingsplan kunnen overéénkomen bekrachtigd door de rechter, maar zou dit lukken?? Heb ik een poot om op te staan? Ik heb tenslotte de kosten gedragen, en het geld groeit natuurlijk niet op m'n rug.
Groeten

Reclame

walters_
Topic Starter

#4 , 19 jul 2009 02:00

sorry voor de fouten..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2009 17:38

Als het vonnis betekend is aan tegenpartij kan je vorderen.
Tegenpartij moet officieel in kennis zijn.

U stelt tegenpartij in gebreke en zegt dat ze met terugwerkende kracht van datum uitvoerbaarheid u de alimentatie betalen.

Als tegenpartij niet reageert dan ga je klacht indienen bij de politie wegens niet naleven alimentatieplicht.
Je neemt het vonnis mee - opgelet het vonnis niet een copie of een voorontwerp.
Je zegt aan politie dat geld niet werd betaald sedert datum x
Dat het vonnis is betekend aan tegenpartij (vraag dit na aan je advocaat) en dat je tegenpartij ook nog in gebreke hebt gesteld maar geen antwoord.

Vanaaf nu kan je alle 2 maanden aangifte doen van niet betalen alimentatie

Ook een indexregeling kan in het vonnis staan - kijk dit na

Zie ook link voor info

http://www.davo.belgium.be/

walters_
Topic Starter

#6 , 22 jul 2009 19:21

Franciscus,

Ook jij bedankt voor je reactie.

Wat als het vonnis eigenlijk niet betekend is?

Of dat dat bij zijn moeder via een deurwaarder betekend is weet ik eigenlijk niet. We hebben tijdens de eerste dagen van de wissel wat ellende gehad maar daarna heeft z'n moeder zich bij de feiten neergelegd natuurlijk, uiteraard had ze kennis van het vonnis maar of dat dat via haar advocaat ging of via een betekend vonnis weet ik dus niet.

Maak ik alsnog verhaal als de betekening niet zou gebeurd zijn en ik dat nog moet doen?

Groeten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2009 19:24

heb je geen advocaat - deze doet dat meestal en het gebeurd via een deurwaarder.

Terug naar “Andere”