ex eist dat de woning te koop komt te staan

anneke27
Topic Starter

ex eist dat de woning te koop komt te staan

#1 , 28 jul 2009 18:08

Beste,

Na een relatie van 10 jaar hebben ik en mijn ex beslist om uiteen te gaan. Hij had een andere relatie :evil:
we woonden feitelijk samen, doch hadden we een woning samen gekocht sinds 6 jaar. We hebben dan een overeenkomst laten opstellen bij de notaris.
Nu heb ik iemand nieuw leren kennen. :D
en hebben we besloten om de lening van het huis op ons beiden te nemen.
De lening is dus nu ook opgenomen in die overeenkomst, (dat ik de nieuwe eigenaar wordt, uitbetaling)
De overeenkomst is echter nog enkel opgesteld bij de notaris en niet ondertekend.
Ik en mijn huidige vriend hebben wel de lening aangevraagd, welke is ook goedgekeurd.

Nu is het gedaan geraakt met mijn ex en zijn vlam en heeft hij dringend geld nodig. Meneer dreigt dan ook met de woning te koop te stellen als hij zijn geld van de woning niet binnen de week krijgt.
Nu hebben we hem met handen en voeten uitgelegd dat tussen de goedkeuring van een lening en het uitbetalen zelf enkele weken (maanden ) kan lopen.
Niet goed voor meneer dus.

Mijn vraag is dan ook :
Kan hij eisen dat de woning te koop wordt gesteld, zonder dat ik dit wil en ik de lening heb aangevraagd en goedgekeurd is ?
Plus kan hij de terugbetaling weigeren en eisen dat de woning wordt verkocht aan iemand anders ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jul 2009 21:34

Het te koop stellen van de woning, laten verkopen door een notaris, weken wachten op goedkeuring lening en dan nog de betaling ervan zullen in het beste geval meer tijd in beslag nemen dan dat jullie hem uitkopen.

Ex vastnemen, hoofd onderwater houden gedurende 60 seconden en herhalen tot zijn verstand terug begint te draaien. Indien dit niet werkt binnen 40 herhalingen kunnen alternatief ook electrochocks geprobeerd worden... :evil:

Effe serieus is het echt onmogelijk om tot hem te laten doordringen dat het verkopen van een woning gemiddeld 100 dagen of meer duurt in België op dit ogenblik? Als hij dringend geld nodig heeft kan hij eventueel met een kopie van jullie akkoord en een kopie van de bevestiging van jullie lening naar de zijn bank stappen en een tijdelijk krediet aanvragen?

dieke

#3 , 29 jul 2009 09:51

Om op je vraag te antwoorden: dat kan je ex zeer zeker eisen. Als hij het geld niet superdringend nodig heeft, zou dat zelfs een reële mogelijkheid zijn. Op 6 jaar tijd, ook al zitten we nu in een crisis, zal er mogelijk toch wel een meerwaarde gecreëerd zijn voor het huis. Centen extra die je ex niet ontvangt als de lening simpelweg naar jou en je nieuwe vriend wordt overgezet.

Vandebos zijn raad lijkt me dan ook de goede, alleen misschien met een korrel zout te nemen, maar dat had je ook al wel door :) Die kop dus niet onder het water houden, maar wel een gezellig flesje wijn kraken en hem op rustige manier proberen te overtuigen van het feit dat hij sneller geld zal zien als hij de huidige werkwijze (jullie nemen lening over) blijft aanhouden.

PS Maanden duurt het niet eer je je geld krijgt van een bank. Zelfs geen weken zodra er goedkeuring is. Een beetje aanporren bij de bank kan nooit kwaad. Wij kregen het ooit klaar om op 10 dagen alles rond te krijgen, van aanvraag tot aan uitbetaling, en dat was ook voor de aankoop van een onroerend goed.

Reclame

3399AAaa

#4 , 30 jul 2009 07:24

in uw plaats zou ik handig gebruik maken van de hebzucht/geldnood van je ex. dit is het ideale moment om met hem een verkoopcompromis te tekenen en zelf het huis te kopen tegen een zacht prijsje. als hij zo dringend geld nodig heeft is dit voor u een uitgelezen kans om uw psychologische capaciteiten boven te halen en een slag te slaan. eerder dan nog weken te palaveren.

j.demoor

#5 , 30 jul 2009 11:01

Bij ontbreken van huwelijk was uw woning steeds een ‘onverdeeldheid’,waarvoor geldt:“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”