hogere inbreng aankoop huis terugbetalen

troubles
Topic Starter

hogere inbreng aankoop huis terugbetalen

#1 , 04 aug 2009 23:09

Wij wonen feitelijk samen, hebben kinderen, gezinswoning maar gaan nu uit elkaar.
Bij de aankoop van ons huis zijn mijn partner en ik samen een lening aangegaan die we samen afbetalen, we hebben beiden ook eigen inbreng gedaan, maar het bedrag dat mijn partner inbracht was aanzienlijk hoger.
Hierover is geen clausule opgenomen in de akte.

Ondertussen heb ik wel veel meer tijd gestoken in opvang en opvoeding van onze kinderen en ook in de huishoudelijke taken. Mijn partner is zelden thuis.
Het geld dat mijn partner extra kon verdienen terwijl ik voor ons huishouden bezig was (en ik werk ook nog buitenshuis) was grotendeels om zijn eigen rekening te spekken, niet voor het gezin.

Mijn vader die zelf altijd in de bouw gewerkt heeft, heeft ons heel veel geholpen bij de renovatie van het huis en ons op die manier veel geld bespaard.
Mijn partner zijn vader heeft ook geholpen waar hij kon, maar bijdrage beperkter aangezien hij geen vakman is (mijn vader wel)

Mijn vraag: heben wij bij verkoop van het huis beiden recht op de helft van het huis of moet mijn partner zijn meer-bedrag terugkrijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 aug 2009 10:24

Bij ontbreken van huwelijk is de woning een onverdeeldheid waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

INDIEN uw partner bewijst dat zijn inbreng aanzienlijk hoger was dan kan de onverdeeldheid zich met of zonder oorzaak verrijkt hebben ten koste van diens eigen vermogen.

De oorzaak kan echter bestaan in uw meerprestaties voor kinderen en huishouding en deze van uw vader,die de rechter desnoods zal moeten beoordelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”