beëindiging relatie

Heidi83
Topic Starter

beëindiging relatie

#1 , 04 aug 2009 23:45

wij hebben een ontwerp laten opstellen van een regelingsakte voor als we onze relatie zouden beëindigen. Dit enkel op aandringen van ouders want we hebben geen intentie om uit mekaar te gaan. We hebben het ontwerp nu ontvangen met de nota dat de aktekosten (900 euro) betaald moeten worden bij het 'verlijden' der akte. Wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? Verder denken we erover na om te trouwen en dan vervalt die akte, moeten we dan opnieuw betalen om het te laten omzetten in een huwelijkscontract? We zijn ook van plan om binnen de 2 jaar onze eigendom te verkopen voor een groter huis, moeten zulke aanpassingen dan ook opnieuw betaald worden? Als we nu zeggen tegen de notaris dat de akte niet opgesteld moet worden, dat we willen wachten tot na de aankoop van onze nieuwe woonst, welke kosten staan er ons dan te wachten?

Alvast bedankt aan iedereen die me kan helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 05 aug 2009 07:14

wij hebben een ontwerp laten opstellen ...
Wie heeft dit ontwerp opgesteld?

Werk jij graag voor niks?

wolf2

#3 , 05 aug 2009 10:47

Vraag aan de ouders dat ze elk de helft betalen... Zeg dat U het terugbetaalt als U uit elkaar gaat...

Ernstig nu: U bent duidelijk bij een notaris te rade gegaan. Verlijden van de akte is gewoon er een notariële akte van maken (bepaalde vormvoorschriften en regels): dat heeft o.a. voordelen inzake bewijsrecht.

Als U bij uw huwelijk vindt dat het wettelijk stelsel niet tegemoet komt aan uw wensen (of die van de oudjes) zal U inderdaad opnieuw moeten betalen om zo een contract op te stellen.

Normaal gezien bevat dergelijk huwelijkscontract de "spelregels": wat U daarna doet met uw of met uw nieuwe eigendommen volgt dan die spelregels zonder dat het "reglement" opnieuw aangepast zou moeten worden.

Ik denk niet dat de notaris bedoelde "alleen betalen ALS de akte verleden wordt" maar wel "slechts betalen op dat moment.

Reclame

Buzzer

#4 , 12 aug 2009 10:05

Ik en mijn vriendin hadden ook een huis gekocht voor we getrouwd waren.
De notaris heeft toen een 'tontine' opgesteld die automatisch verviel bij huwelijk. Op die manier moesten we slechts 1 x kosten betalen.

Onze bankdirecteur kende verhalen van mensen die een tonine hadden die niet automatisch verviel bij huwelijk, met als gevolg 2 x kosten indien ze huwden.

Dus hoe eerlijk en betrouwbaar notarissen ook eruitzien, dring erop aan dat hij een constructie maakt die geen extra kosten met zich meebrengt in geval van huwelijk.

Kies ook zelf jullie notaris en laat je nooit een notaris aanpraten door een belanhebbende partij. Bij de keuze van notaris ga je best ten rade bij vrienden en kennissen (liever dan bij familie).

dieke

#5 , 12 aug 2009 14:29

Ik en mijn vriendin hadden ook een huis gekocht voor we getrouwd waren.
De notaris heeft toen een 'tontine' opgesteld die automatisch verviel bij huwelijk. Op die manier moesten we slechts 1 x kosten betalen.

Onze bankdirecteur kende verhalen van mensen die een tonine hadden die niet automatisch verviel bij huwelijk, met als gevolg 2 x kosten indien ze huwden.

Dus hoe eerlijk en betrouwbaar notarissen ook eruitzien, dring erop aan dat hij een constructie maakt die geen extra kosten met zich meebrengt in geval van huwelijk.

Kies ook zelf jullie notaris en laat je nooit een notaris aanpraten door een belanhebbende partij. Bij de keuze van notaris ga je best ten rade bij vrienden en kennissen (liever dan bij familie).
Ahum? Een tontine die vervalt bij huwelijk dient nog steeds omgezet te worden in een (te betalen) huwelijkscontract! U dient dan immers het onroerend goed in te laten brengen in de huwelijksgemeenschap. Als ik dus u was, Buzzer, zou ik maar eens heel goed nakijken hoe het momenteel zit met erfenisrechten op jullie gezamenlijke woning zodat er jullie geen verrassingen staan te wachten!

Buzzer

#6 , 12 aug 2009 14:59

We zijn getrouwd met het wettelijk stelsel en dus zonder huwelijkscontract.
En het vervallen van die tonitine heeft ons dus niets gekost.

Ik weet trouwens niet goed meer wat een tontine exact is.

dieke

#7 , 12 aug 2009 16:02

We zijn getrouwd met het wettelijk stelsel en dus zonder huwelijkscontract.
En het vervallen van die tonitine heeft ons dus niets gekost.

Nogmaals: kijk het na. Een tontine blijft geldig zolang het samenwonen een feit is. Zodra je trouwt, vervalt die tontine dus, logisch. U dient echter wel degelijk een huwelijkscontract te laten opstellen, ook als het uw wens is onder het wettelijk stelsel te huwen, als u uw partners erfenisrechten wil veilig stellen! Vanaf het moment dat u huwt, vervalt immers die tontine en dat wil dus zeggen dat i.v.m. de aankoop van dat huis, de regels opnieuw gelden zoals ze waren toen u niet getrouwd was en helemaal niks had geregeld ivm erfenis. U bent dus m.a.w. nu minder goed beschermd wat betreft het gemeenschappelijke onroerende goed, dan u was toen u nog samenwoonde en de tontine nog geldig was.

Ik kan het weten want wij deden exact hetzelfde: huis gekocht en tontine onderschreven bij notaris - 2 jaar later gehuwd volgens wettelijk stelsel maar mét inbreng van de gezamenlijke woning in de huwelijksgemeenschap. Dat laatste regelt men sowieso altijd met een huwelijkscontract.

Je hoeft me niet te geloven, maar als ik u was, zou ik toch maar eens informeren.

Rebel-with-a-cause

#8 , 12 aug 2009 21:42

tontine is een instelling ter bekoming van lijfrenten, zo genoemd naar de uitvinder, L. Tonti (ca.1660):enige personen brengen een kapitaal bijeen en genieten daarvan de rente; sterft er een, dan valt zijn aandeel aan de overigen toe.

wanton

#9 , 12 aug 2009 22:12

Een goede notaris zal de voorbije jaren , bij een tontine , een vervaldag ingeschreven hebben. Zo van : de tontine is drie jaar geldig vanaf heden , maar wordt stilzwijgend verlengd , tenzij één der partijen minstens xx maand op voorhand de opzeg betekent.

Zie dus in je contract of zoiets vermeld staat. Het kan helpen. Om maar te zeggen dat in een goed opgesteld contract veel kan opgevangen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Buzzer

#10 , 13 aug 2009 09:45

Dieke,

Ik zal het inderdaad eens nakijken. Misschien is er toch een huwelijkscontract opgesteld. Ik weet het niet zeker eigenlijk

Terug naar “Archief”