Ongedaan maken aankoop bromfiets

janm
Topic Starter

Ongedaan maken aankoop bromfiets

#1 , 06 aug 2009 08:21

Mijn zoon heeft een bromfiets overgekocht van een particulier.
In het verkoopsdocument staat enkel vermeld ‘in de staat waarin hij zich bevindt’, dus zonder de toevoeging ‘welgekend door de koper’.
Het verkoopsdocument is enkel ondertekend door de verkoper en mijn minderjarige zoon.
Nu bij nazicht door een kenner blijken er diverse mankementen te zijn.
Het grootste probleem is wel dat de bromfiets zodanig opgefokt is dat hij niet op de openbare weg mag en ook niet verzekerbaar is.
Hiermee voldoet de verkoper dus niet aan §2 van het Kon. Besluit van 10-10-1974 over de technische eisen van bromfietsen.
Kunnen wij eisen dat de verkoper zijn bromfiets terugneemt en ons geld teruggeeft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 aug 2009 10:24

“Art.1125.Minderjarigen...kunnen slechts in de bij de wet bepaalde gevallen tegen hun verbintenissen opkomen op grond van onbekwaamheid...Art.1305.Eenvoudige benadeling levert grond op voor vernietiging ten voordele van de niet ontvoogde minderjarige, wat betreft alle soorten van overeenkomsten...”(Burgerlijk Wetboek).

Mits die benadeling te bewijzen kan u vernietiging van de overeenkomst vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Buzzer

#3 , 12 aug 2009 15:17

Zo heb ik het in de lessen recht ook geleerd dat een minderjarige beschermd is tegen benadeling als hij een contract afsluit.

Ga naar de verkoper en zeg hem dat je het geld terugwilt of dat je naar de politie stapt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2009 19:00

En wat gaat de politie hier dan aan doen??

Buzzer

#5 , 13 aug 2009 09:53

Politie moet constateren dat het om een opgefokte brommer gaat en PV opstellen.
Ik weet wel dat de politie inderdaad zich niet erg bezighoud met 'handelsgeschillen' of niet betalers.

Ik ben zelf eens voor verhoor naar de politie gemoeten omdat een tankstationuitbater dacht dat ik niet betaald had.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2009 17:17

En hoe gaat de politie dat doen.
In een handelsgeschil zal er door de rechtbank een expert worden aangesteld.

De politie geeft geen attesten inzake de onderdelen van een briom-motorfiets.
Als de politie VASTSTELT dat de bromfiets een motorfiets is wordt deze onmiddellijk in beslag genomen.
Trouwens hoe gaan de mensen bij de politie komen?
Nadat ze de bromfiets hebben verzekerd of nadat ze de bromfiets hebben ingeschreven EN verzekerd als motorfiets en wie gaat er dan mee rijden de minderjarige rijbewijsloze jongere?

De zaak is niet strafrechtelijk dus om te starten ook geen zaak van de politie

Terug naar “Consumenten Koop”