parkeren aan zebrapad

josw
Topic Starter

parkeren aan zebrapad

#1 , 28 aug 2019 12:29

Beste,
in de wegcode staat dat het verboden is een voertuig te parkeren op minder dan 5m voor een zebrapad. Wordt er ergens bepaald of dit enkel voor motorvoertuigen geldt, of is het bv. ook verboden om je fiets daar te stallen? Mag de gemeente bv. in die zone enkele fietsenstallingen plaatsen?
bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 28 aug 2019 13:22

of het specifiek verboden is denk ik niet, maar er kunnen wel problemen opduiken lijkt me met betrekking tot de zichtbaarheid voor auto's die de voetgangers niet of slecht zien.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2019 15:52

Zeker met die verrekte bakfietsen die veel zicht ontnemen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2019 16:04

Eens lezen
https://www.gva.be/cnt/dmf20170927_0309 ... it-of-niet
De wegcode spreekt van voertuigen een niet bereden fiets is bv geen voertuig en mag dus niet op de rijbaan geplaatst worden.
Behoudens indien toegelaten..maar dus nooit waar het een hindernis zou zijn dus voor een zebrapad.

josw
Topic Starter

#5 , 28 aug 2019 16:23

die discussie in GVA gaat over of een bakfiets op een parkeerplaats mag staan. Mijn vraag was of je een fiets mag stallen in de zone van 5m voor een zebrapad, waar je volgens de wegcode niet mag parkeren. Geldt dat parkeerverbod enkel voor wagens of gaat het over alle voertuigen dus ook fietsen?

Oude Belg

#6 , 28 aug 2019 16:34

Mijn vraag was of je een fiets mag stallen in de zone van 5m voor een zebrapad, waar je volgens de wegcode niet mag parkeren. Geldt dat parkeerverbod enkel voor wagens of gaat het over alle voertuigen dus ook fietsen?
Zoals Fransiscus schreef : een fiets is geen voertuig en mag dus niet op de rijbaan worden geplaatst. Ook niet voor een zebrapad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”