Schapen buurman eten mijn haag op

unrealsuperfly
Topic Starter

Schapen buurman eten mijn haag op

#1 , 08 okt 2008 20:18

Hallo allemaal.
Nieuw hier en direct een prangende vraag...
Op de achterzijde van mijn perceel staat, op de scheiding een omheiningsdraad die ik heb laten begroeien met klimop.
Sinds kort heeft de eigenaar van het achterliggende stuk besloten daarop schapen te houden, en die vreten dus de klimop van mijn draad(zelf geplaatste draad). Na enkele tussenkomsten van de politie, heb ik de buurman kunnen overtuigen een extra draad te kunnen plaatsen tegen de achterzijde van mijn draad, maar bevestigd op dezelfde palen.
Nu blijkt dat deze schapen ook dit extra zware kippengaas en de voorzienen prikkeldraad gewoon stukbijten.
De eigenaar is een enorme bullebak, staat gekend bij de politie, maar weigert enige samenwerking.
Ik ben sterk van plan om dit voor de vrederechter te laten komen, maar wat is jullie mening ?
Maak ik een kans ? Zie ik een vergoeding voor mijn intussen vernielde haag ?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
unrealsuperfly
Topic Starter

#2 , 13 okt 2008 07:39

Allemaal hartelijk dank voor de vele replies en de nuttige hulp... :roll:

sniper

#3 , 13 okt 2008 09:46

er kan niet veel gezegd worden
de afsluiting staat op de scheiding
de schapen lopen aan hun kant en eten wat aan hun kant door de draad komt (klimop is geen haag)
de buur kan ook vragen dat er niks door de draad komt, dus wees blij dat de schapen dit voor je regelen
als je echt een haag wil zetten moet je dat aan jouw kant van de draad doen (en ver genoeg)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

unrealsuperfly
Topic Starter

#4 , 13 okt 2008 10:43

er kan niet veel gezegd worden
de afsluiting staat op de scheiding
de schapen lopen aan hun kant en eten wat aan hun kant door de draad komt (klimop is geen haag)
de buur kan ook vragen dat er niks door de draad komt, dus wees blij dat de schapen dit voor je regelen
als je echt een haag wil zetten moet je dat aan jouw kant van de draad doen (en ver genoeg)
Die schapen maken geen verschil tussen wat langs onze kant van de draad staat, of de andere kant hoor.
Bovendien, de eigenaar moet zorgen dat zijn dieren geen schade kunnen berokkenen aan derden. De klimop stond er al jaren. Het minste wat hij had kunnen doen, is verwittigen.
Sowieso gaat dit naar de vrederechter en is een schade-aangifte gebeurd.

Het is vooral veelzeggend dat hij voor de paarden die er af en toe staan, wel een extra omheining heeft gezet, voor de schapen betrouwt hij op de aanwezige omheiningen.

Dust

#5 , 13 okt 2008 14:11

Ik dacht dat klimop giftig was? Maar dan blijkbaar niet voor schapen.

unrealsuperfly
Topic Starter

#6 , 13 okt 2008 15:02

Ik dacht dat klimop giftig was? Maar dan blijkbaar niet voor schapen.
Wel, ik had dat ook ergens gelezen. Nu, schapen zouden taxus ook vlot opeten hoor, die beesten vreten zowat alles..
Als ik mijn buurman moet geloven, zelfs kippegaas en prikkeldraad :wink:

unrealsuperfly
Topic Starter

#7 , 24 dec 2008 00:12

Komt wat laat, maar op het vredegerecht is het protest van de achterbuurman zowat met de grond gelijk gemaakt.
Hij huurt bovendien dat stuk grond van een andere buurman, welke zich niet mengt in het conflict.
In ieder geval, had hij maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat schade werd berokkend aan derden, wat hij met opzet heeft nagelaten.
De schuld is reeds uitgesproken, de vergoedingsuitspraak is nog hangende en wordt via de verzekering geregeld.

argyle

#8 , 18 aug 2009 11:44

euh, is een draad begroeid met klimop geen haag, en mag deze dus tot op de scheiding staan?

Terug naar “Archief”