Problemen op het werk

ilse De Wilde
Topic Starter

Problemen op het werk

#1 , 19 aug 2009 14:01

Ik ben moeder van drie kindjes en sinds drie jaar gescheiden.
Er werd toen gekozen voor co-ouderschap waarbij de uitwisseling van de kids steeds zou plaats hebben op vrijdagavond. Tot heden heeft mijn werkgever hier altijd rekening mee gehouden en kreeg ik op deze dag steeds vroegeshift. Ik werk namelijk als verpleegkundige in een ziekenhuis. Maar sinds enkele maanden is er beslist geweest dat alle ziekenhuizen moeten starten met het systeem van "gezond roosteren" en hier knelt het schoentje. Mijn hoofdverpleegster beweerd dat co-ouderschap geen reden tot overmacht is en dat ik dus geen aanspraak maak op vroegeshift op vrijdag. Volgens haar moet ik maar een andere dag kiezen of iemand anders mijn kids gaan laten halen.
Graag had ik willen weten of dit werkelijk zo is? En zo niet welke stappen ik dan kan ondernemen?

Vriendelijke groeten van een hopeloze mama

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling

#2 , 19 aug 2009 14:41

indien u donderdag werkt met de late en vrijdags met de vroege hoeveel uur zit er dan tussen die 2 shiften want dat moet minstens 11uur zijn .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2009 16:20

Waar ik werk wordt daar - in de mate van het mogelijke rekening mee gehouden. Op de dagen dat het niet voorzien is - wisselt het personeel van dienst.

Reclame

ilse De Wilde
Topic Starter

#4 , 19 aug 2009 17:22

Neen er zijn minder dan 11uur tussen beide shiften(9u).
Maar ik dacht dat dit mss een reden was om toch om "dwingende reden "een vroege shift te verkrijgen
Heb al met meerdere instanties contact opgenomen en niemand kan mij een duidelijk antw geven.
In de wetgeving daaromtrent is niets neergeschreven ivm co-ouderschap.

dieke

#5 , 19 aug 2009 17:43

Goh ilse, ik ken helemaal niks van eventuele wetgeving hieromtrent maar mijn intuïtie zegt me dat zulke wetgeving wellicht ook helemaal niet bestaat. Een alleenstaande mama of papa krijgt bv. van de wetgever uit ook geen speciale voorrang op andere werknemers qua werkuren enz. Omdat in zekere mate alle ouders nood hebben aan opvang voor hun kinderen omdat zij zelf moeten werken op uren dat de kinderen ergens moeten opgehaald of zo, denk ik niet dat men op dat vlak verschillen zal maken.

Met alle respect voor uw situatie en uw vraag hoor, maar ik vrees er gewoon voor. Ik kan me inbeelden dat dat geen leuk nieuws is als je het al zolang op die manier gewoon bent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2009 18:20

Langs de andere kant heb ik steeds mijn collega's geadviseerd om -- indien zij aan het echtscheiden waren. Hun uurregeling onderdeel te maken van de bezoek nu omgansregeling.
Dat heeft veel collega's flink geholpen gezien een aantal diensten bij ons ook in shiften staan. Het op voorhand - wanneer de nieuwe dienstregeling gekend is mededelen aan tegenpartij was voldoende om, toen nog bezoekrecht nu omgangsrecht te laten wijzigen.
Gegevens werden gestuurd naar advocaat tegenpartij en dat was het dan.

paling

#7 , 19 aug 2009 18:41

Heb al met meerdere instanties contact opgenomen en niemand kan mij een duidelijk antw geven.
In de wetgeving daaromtrent is niets neergeschreven ivm co-ouderschap.
wat betreft die 11uren is het slechts een recht en zou het toch mogen bij wisseling van ploeg . indien u reeds 3jaar volgens deze regeling werkt is er sprake van een overeenkomst en zou u zich kunnen beroepen op art. 20wao . maar een werkgever kan een nieuwe regeling invoeren en indien daarvoor de juiste procedure is gevolgd is daar weinig aan te doen . u kan zich hiervoor best eens informeren bij de inspectie van de sociale wetten

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38ter. 1. De werknemers (...) hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust. § 2. Van het in § 1 bepaalde recht kan worden afgeweken :
3° in geval van continu-arbeid of van arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen;

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen

Terug naar “Archief”