Tijdelijke economische werkloosheid en ontslag indienen

runs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke economische werkloosheid en ontslag indienen

#1 , 22 sep 2019 12:26

Ik heb vernomen dat als het bedrijf waar je werkt momenteel in een periode zit van tijdelijke economische werkloosheid (er moet dus regelmatig gestempeld worden) een opzegperiode dan niet nodig is, klopt dit? In andere woorden van zodra je je ontslag indient kan je in principe meteen stoppen.

Nu vroeg ik me af hoe dat juist zit i.v.m. uitkeringsgerechtigd te zijn? Is de regel van onvrijwillig werkloos = niet uitkeringsgerechtigd hier dan nog steeds van toepassing of is dit niet het geval aangezien het bedrijf in een dergelijke periode zit?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
runs
Topic Starter

#2 , 22 sep 2019 18:07

Misschien heb ik mijn situatie niet duidelijk genoeg geschetst, maar het scenario dat ik wil zeggen is:

neem dat ik morgen mijn ontslag indien en direct kan stoppen (geen opzeg) wegens tijdelijke werkloosheid, kan ik dan rekenen op een uitkering van de vakbond of niet? aangezien ik uiteindelijk toch wel nog steeds zelf mijn ontslag zal genomen hebben.

deze info vind ik niet meteen terug in de gelinkte RVA documentatie of gelijk waar op het internet

denlowie

#3 , 22 sep 2019 18:28

Neen je kan niet stempelen in deze situatie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

runs
Topic Starter

#4 , 23 sep 2019 15:26

Bedankt voor alle info.

Lijkt me inderdaad de meest verstandige oplossing om te solliciteren voor nieuw werk terwijl ik tewerkgesteld ben bij mijn huidige werkgever en pas mijn ontslag in te dienen als ik zekerheid heb op dit vlak.

Ik dacht namelijk dat ik eventueel WEL ging stempelgerechtigd zijn als ik zelf mijn ontslag nam wegens de periode van werkloosheid maar blijkbaar is die niet het geval.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”