hondje doodgebeten

sandra_ke1967
Topic Starter

hondje doodgebeten

#1 , 20 aug 2009 21:54

mijn hondje is zaterdag gewoon doodgebeten op de hondenweide door een gekke hond,ze was net 4 maand,zomaar,het is gewoon een aangevallen geworden zonder reden,kan ik de eigenaar verantwoordelijk stellen voor het gebeurde?of moet ik dit gewoon over me laten gaan?aangifte hebben we zeker al gedaan.maar zonder resultaat,heeft iemand hier raad mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 21 aug 2009 09:21

Als de eigenaar van de aanvallende hond beschikt over een familiale verzekering, kan die worden aangesproken.

sandra_ke1967
Topic Starter

#3 , 21 aug 2009 09:29

ik denk van niet dat hij die heeft

Reclame

j.demoor

#4 , 22 aug 2009 10:51

“Art.1385.De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetbboek).

‘Hoewel art.1385 B.W. een wettelijk en niet weerlegbaar vermoeden van schuld aan de door het dier veroorzaakte schade instelt ten laste van de eigenaar of ten laste van degene die zich van het dier bedient terwijl hij het in gebruik heeft, sluit dat artikel niet uit dat de eigenaar of bewaarder niet aansprakelijk is bij gebrek aan oorzakelijk verband, onder meer wanneer de schadelijder zelf een fout heeft begaan die de daad van het dier heeft veroorzaakt en waardoor niet de daad van het dier maar elke mogelijke fout van de eigenaar of bewaarder als oorzaak van de schade wordt uitgeschakeld‘[Cass. 20 mei 1983,Pas. 1983,I,1061-1063,Arr.Cass. 1982-83,1165-1167,Noot Cass., 16 okt. 1902 ( Bull. en Pas., 1902, I, 350 ); 23 juni 1932 ( ibid., 1932, I, 200 ); 26 jan. 1968 ( A.C., 1968, 710 )].

Maan de ‘eigenaar’ van de schadeverwekkende hond aangetekend aan uw daarin te bepalen schade te vergoeden vóór een door u daarin vermelde redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechter ,zo mogelijk met bijstand van uw ‘familiale’ rechtsbijstandsverzekeraar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2009 11:58

het is een NIET- strafbaar feit als de eigenaar zijn hond niet heeft opgehitst.
U zal het idd via burgerlijk erechtbank moeten doen.
Politie zal geen PV opstellen wegesn niet strafbaar.

sandra_ke1967
Topic Starter

#6 , 22 aug 2009 21:03

dus de eigenaar heeft zijn dier niet opgehitst,hij is zomaar beginnen bijten naar een pupy ,zonder aangevende reden.werd zelf niet samengespeeld,en was niet direct in de aanvallende hond zijn omgeving ,dus zou ik niets kunnen verhalen??

dieke

#7 , 23 aug 2009 11:53

dus de eigenaar heeft zijn dier niet opgehitst,hij is zomaar beginnen bijten naar een pupy ,zonder aangevende reden.werd zelf niet samengespeeld,en was niet direct in de aanvallende hond zijn omgeving ,dus zou ik niets kunnen verhalen??
Volgen mij wel hoor! Ik heb zelf ooit iets gelijkaardigs meegemaakt, gelukkig heeft mijn hond het toen na een operatie wel gehaald. Het gebeurde speelde zich toen af tijdens de hondentraining en niet tijdens een wandeling of zo. Van ophitsing was dus vanzelfsprekend totaal geen sprake (alsof je je hond gaat ophitsen in zo'n context waar er allemaal hondenliefhebbers rondlopen die je op je vingers kijken). Het was gewoon een kwestie van een agressieve hond die door baasje duidelijk totaal niet onder controle te houden viel. Wij hebben toen baasje verantwoordelijk gesteld en verkregen dat de operatie te zijner laste viel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2009 12:04

Wel voor de burgerlijke rechtbank niet voor de strafrechter.
Het is niet een strafbaar feit wel een feit waar de eigenaar voor verantwoordelijk is.
Net zoals voor een elke stoffelijke schade toegebracht aan een ander voorwerp.

sandra_ke1967
Topic Starter

#9 , 24 aug 2009 14:43

bedankt voor jullie goede raad

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”