Hoe wapen binnenbrengen bij politie zonder vervolging

Nyhhyn
Topic Starter

Hoe wapen binnenbrengen bij politie zonder vervolging

#1 , 24 aug 2009 14:48

Hallo,

Even het probleem schetsen:

Gisteren is er een hevige ruzie geweest bij mijn zuster thuis. Ze woont er samen met haar drie kinderen. Haar (ex)vriend (de vader van de kinderen) woont er ook maar niet officieel. (aan af relatie). Nu hebben we gisteren bij het inpakken van zijn kleren (hij zat 12 uur vast) een jachtgeweer gevonden. Hij had in het verleden al dikwijls gezegd dat hij een wapen had maar we hadden het daarvoor nooit gevonden. Omdat hij na 12 uur weer vrij zou zijn en we wilde dat hij dit wapen niet zou vinden als hij terug kwam heeft mijn moeder het meegenomen. Hoe kan mijn moeder dit nu zonder vervolging binnenbrengen bij de politie om te laten vernietigen. Hij heeft geen vergunning en mijn zuster wil niet dat hij dit weet.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2009 15:16

Waarom zat hij vast -- als dat iets met intra familiaal geweld te maken heeft kan zuster het wapen komen laten ophalen door de politie - zeggen dat het gevonden is.

Dat ze het niet in huis wil.
Dan zal de eigenaar het bij de poliytie moeten gaan halen en dan worden hem zeker en vast wat vragen gesteld --- inzake vergunningen en zo.

In principe had als de politie bij zus thuis was nav een twist met geweld - waarom zat hij 12uur vast - het wapen zo wie zo in beslag moeten genomen worden als het zichtbaar was of gemeld werd- met oog op verbeurtverklaring.

Gezien het wapen in haar huis ligt en er geen naam op staat kan men ervan uitgaan dat het haar eigendom is.
Dus beslist zij ( tot tegendeel)

Bel asap met een officier bij de politiedienst en leg de zaak uit.
Deze zal dan verder wel beslissenn hoe en wat.

Een brief naar de goeverneur/ procureur met vermelding dat zer een wapen ligt (alle gegevens noteren) is ook nog een mogelijkheid.

Nyhhyn
Topic Starter

#3 , 24 aug 2009 15:41

Het zat 12 uur vast wegens familiaal geweld.

Kan mijn zuster/of mijn moeder vervolgd worden als ze het wapen binnenbrengen omdat ze het gevonden hebben nadat de politie hem heeft meegenomen en de politie dus weg was. Ook als is dit niet van hun? En hij zou zeggen dat het niet van hem is.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 aug 2009 16:45

Politie contacteren en naar officier vragen en zaak in detail uitleggen.

Desnoods kan er dan "afgesproken" dat je een afgifte doet van een "gevonden" wapen.

Politie weet ook wel wanneer ze naar de stok moeten grijpen en wanneer niet.

Franciscus

#5 , 24 aug 2009 17:01

wat voor type van ' zat vast' was het --- normaal bij IFG -- is het een arrestatie en voorleiding. - 24 voor maximaal alvorens voor rechter te worden gebracht

12 uur is bestuurlijk ... maar als hij binnen was bij de feiten lijkt me dit niet de correcte wijze.

Nyhhyn
Topic Starter

#6 , 24 aug 2009 17:36

Het was wegens geweldpleging. Hij wou zijn dochter van 12 jaar zonder reden slaan en mijn zuster is er dan voorgekomen en heeft dan de klappen gekregen. Dit is ook zo opgemaakt door de politie. De politie zij achteraf dat we van geluk mogen spreken dat hij mee wou gaan omdat ze hem niet konden verplichten mee te gaan omdat er kleren van hem aanwezig waren.
Kan dat?

Franciscus

#7 , 25 aug 2009 14:37

1- opzettelijke slagen en verwondingen bij HETERDAAD is een strafbaar feit waar meer dan 6mdn op staat zodat de arrestatie door een officier zonder meer kan.
2- de omzendbrieven inzake intra - familiaal geweld zijn ook duidelijk.
PV dient opgesteld.
Dader liefst te horen op het bureau weg van slachtoffer - bij weigering kan een officier weer ingrijpen.

Procureur die gebeld wordt kan ook buiten heterdaad de nodige actie ondernemen

Men kan dan een Onderzoeksrechter vorderen om maatregelen op te leggen. vb contactverbod, verplichte therapie enz

Het feit dat er klederen liggen heeft niets met de zaak te maken dat zou alleen aanduiden dat hij er belangen heeft.

Gelet op de feiten kan uw zus best eens gaan opraten met de dienst slachtofferzorg - ze kan alijd eerste en bellen met tel 03/3209230 - vragen naar dienst IFG.
Ook de vrederechter kan(moet) dwingende maatregelen opleggen.

Waar de inspecteurs? dan op doelen is dat hij niet kan verwijderd worden uit de woning -- maar bij strafbare feiten op heterdaad speelt dat geen rol
Als het egen heterdaad was - onmiddellijk kort na de feiten is het idd een probleem. Maar dan belt de officier met de procureur om een vordering te vragen. PDK beslist dan

j.demoor

#8 , 26 aug 2009 13:43

“Art.3...§3.Als vergunningsplichtige wapens worden beschouwd:...1° alle overige vuurwapens...“(Wapenwet 8 juni 2006).

“Art.11.§1.Zonder een voorafgaande vergunning...is het particulieren verboden een vergunningsplichtig vuurwapen voorhanden te hebben...”(Wapenwet)

“Art.23.Zij die de bepalingen van deze wet...overtreden,worden gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar...Onverminderd...wordt de verbeurdverklaring uitgesproken...“(Wapenwet).

‘heeft mijn moeder het meegenomen‘ houdt in dat zij daardoor ’een vergunningsplichtig vuurwapen voorhanden’ heeft en daardoor in principe strafbaar is.

Moeder kan het wapen terugbrengen naar de plaats waar zij het wegnam en aangifte doen bij de politie van de plaats waar het wapen kan gevonden worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”