Ik ben op zaterdag 23 september 2019 op een bijzondere manier aan een alcoholcontrole onderworpen in Geluwe. Onze wagen stond geparkeerd aan een tankstation, dus op privaat terrein, op wandelafstand van het evenement. Toen we naar huis gingen besefte ik dat ik niet meer in staat was om te rijden ten gevolge van alcohol. Daarom belden we een vriendin om ons te komen ophalen, haar papa ging meekomen om onze auto mee te nemen.
Terwijl we stonden te wachten op onze vriendin en haar papa heb ik onze wagen nog bijgetankt, want zonder te tanken ging de wagen niet thuis geraakt zijn. Ik blijf dus op privaat terrein. Terwijl ik aan het tanken was sprak een agent/zwaantje me aan en vroeg of ik even wou meerijden voor een alcoholcontrole. Ik heb het verhaal gedaan aan de agent maar die geloofde mij niet en dacht dat we de alcoholcontrole verderop wilden vermijden. Hij legde zijn blauwe lichten aan en verplichte me om hem te volgen tot het controlepunt wat verderop.
Eens aan het controlepunt besefte ik dat het enorm dom was om de agent te volgen daar ik nu de openbare weg wel had betreden. De hoofdinspecteur had alsook geen begrip voor mijn verhaal en wou niet op de pv zetten dat ik door het zwaantje verplicht werd de rijden onder invloed. "Da gaat ezo niet zi manneke" was zijn antwoord. Het enige dat hij als opmerking op de pv heeft gezet was mijn antwoord op zijn vraag of ik medicatie gebruik. Ik had die middag ervoor nog een allergie aanval gehad waardoor ik Citrizine had genomen, wat vermoeidheid veroorzaakt.
Daar we op een all-in feestje waren had ik mijn portefeuille niet bij. Doordat ik dus mijn rijbewijs niet bijhad hebben ze alsook onze wagen weg getakeld terwijl de 2 mensen die ons gingen vervoeren reeds aanwezig waren. Zij hadden al hun documenten bij maar dit mocht alsook niet baten voor de hoofdinspecteur. 6 Uur later mocht ik me wenden tot het politiebureau om nogmaals te blazen en om het adres van de takeldienst teweten te komen. De wagen was getakeld naar Heuvelland. Op 40 min rijden! Dit zijn toch echt pesterijen. + €200 takelkosten.
Resultaat:
Het resultaat van mijn ademtest kwam uit op 0,53mg/l AOL
Ik kreeg gisteren een brief met een minnelijke schikking van €1620 voor volgende overtredingen:
- Alcoholintoxicatie
- Geen drager van een rijbewijs
Bewijzen:
- telefoongesprek naar vriendin geregistreerd bij Orange
Nu mijn vragen:
- Is alles juridisch correct verlopen?
- Op de website van Politie Arro Ieper staat dat de minnelijke schikking max €625 bedraagt. Waarom dan €1625?
- Is het takelen niet de minnelijke schikking voor het niet bijhebben van m'n rijbewijs, zoals ze bij takelen na foutparkeren doen?
- Is het de moeite dit te betwisten, of kom ik er gewoon erger van af?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groeten