Hallo allemaal,
Jammer genoeg ben ik op 14 oktober mijn vader verloren. Hij was 64 jaar veel te jong in mijn ogen. Ik ben enig kind en heb altijd een goede band gehad met mijn ouders.
Zowel mijn moeder als ik zitten nu met vragen over de erfenis. Binnenkort hebben we een afspraak met de notaris maar ons mama zit er zo over te dubben dat ik hier al probeer om een paar antwoorden te krijgen. We lezen er veel over maar het blijft moeilijk.
Here we go.
De moeder van mijn vader is twee jaar geleden overleden. Mijn vader had/heeft nog een zus. Mijn grootmoeder heeft een grote grond met nog een oud huis op. Het plan was deze grond in twee gronden te laten verdelen. Mijn vader zou zijn stuk verkopen en gaan reizen met mijn moeder. Jammer genoeg is het nooit zo ver gekomen. De grond ligt er nog net in dezelfde staat bij als twee jaar geleden.
Ik heb dus begrepen dat ik het stuk van mijn vader erf? En dat mijn moeder daar dan het vruchtgebruik over heeft? Klopt dit? Ik zou dan de blote eigendom hebben? Maar in principe kan ik dus niks ondernemen met dit stuk grond? Ook mijn moeder is dus weinig met haar vruchtgebruik?
We hebben ook nog mijn ouderlijke huis. Ook hier zou dan de helft voor mij zijn? Blote eigendom? En mijn moeder heeft dan het volledige vruchtgebruik? Op termijn zou zij graag verkopen en met dat geld iets anders kopen. Ik zou hier uiteraard geen probleem van maken maar wat dan met de wet? Hoe gaat dit dan in zijn werk? Kan zij met dat geld iets nieuws kopen? Het liefst zou ik willen dat mijn deel dan van mij blijft.
Wat de grond betreft zou ik mijn deel graag verkopen en dat investeren in andere vastgoed. Gewoon omdat het heel zuur aan voelt en ik liever dan ergens anders opnieuw begin. Maar daar zitten we dan ook vast met het vruchtgebruik?
Verder hebben mijn ouders niet veel. Qua geld op de bank.
Ik veronderstel dat ik dus erfenisbelasting zal moeten betalen? Ik vraag mij ook af op hoeveel ik moet rekenen?
Zowel mijn moeder als ik hebben het gevoel dat we vastgezet worden door de wet.
Is er iemand die wat klaarheid kan scheppen of eventueel wat opties?
Alvast bedankt!