Ik denk dat het allemaal zou kunnen afhangen wat de meneer agent in zijn PV geschreven heeft ...
De andere 3de graads- overtreding is het inhalen zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen
Hoe zou dat dan nog te rijmen zijn met die andere claim uit PV : aanzetten tot overdreven snelheid

Als je ziet dat TS schrijft:
Een paar dagen geleden heb ik een auto ingehaald over een volle witte lijn (ik volgde toen een andere wagen).
maar er kwam een andere auto (die ik niet meteen zag) aan de overkant die is moeten uitwijken.
Zou het kunnen dat TS (toch minstens volgens de interpretatie van meneer agent) aan het racen was met de wagen die hij volgde, en daarbij de tegenligger in gevaar bracht (wat resulteert in die twee weerhouden overtredingen) ?
We waren er natuurlijk niet bij, maar een auto "volgen" in een inhaalmaneuver, over een witte lijn, zonder te kijken of er een tegenligger is, ruikt voor mij toch wel wat naar macho race-spelletjes ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand