Mijn Man spaart in het geheim en heb geen acces tot zijn rekening

fabb
Topic Starter

Mijn Man spaart in het geheim en heb geen acces tot zijn rekening

#1 , 27 nov 2019 11:00

Hallo ik ben al 10 jaar getrouwd en heb 3 kinderen. Mijn man betaalde alleen de huur de rest moest ik altijd voor opdraaien. Hij heeft een aparte rekeningnummer. wij hebben geen gezamelijke rekening heeft hij nooit gewild nu weet ik waaarom, ik was van goede wil en had vertrouwen in hem. Mijn man komt uit het buitenland en ik heb voor hem hier werk gevonden. Nu hoor ik van alles over hem en heb nooit een uitrekeningreksel van hem ooit gezien. Hij liegt dat em zwart is en ik vermoed dat hij mooi bedrag gespaard heeft op mijn en mijn kinderens rug! Hij wil mij geen toegang geven tot zijn rekening en geen uitreksel tonen. Ik wil weten hoe ik hem wettelijk kan laten controleren of hij geld gespaard heeft heeft maar niet met de intentie om dit met zijn gezin te delen.
Gaat dit via een advocaat of een detective ik heb er geen benul van. Ik heb hard gewerkt voor mijn drie kinderen en was jaren blind voor dit maar ben wakker geworden en wil dat mijn kinderen hun toekomt wat hen toekomt. Graag dringend advies aub.
Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 nov 2019 11:04

Is dat geld op zijn rekening van voor of van tijdens het huwelijk? Hebt u geen gemeenschappelijke rekening waar de lonen op worden gestort? Welk huwelijksstelsel?

Sirkii

#3 , 27 nov 2019 11:18

Enkel als u getrouwd bent volgens het wettelijk stelsel (of met een huwelijkscontract gemeenschap van goederen) zijn alle verdiensten tijdens het huwelijk gemeenschappelijk.

Los daarvan is het logisch dat ook bij scheiding van goederen elkeen bijdraagt tot de kosten naar zijn mogelijkheden.

Tegen je partner procederen tijdens een huwelijk gaat niet.

Reclame

fabb
Topic Starter

#4 , 27 nov 2019 12:50

Ok veel dank voor jullie reactie echt, wel
*alles is na het wettelijk huwelijk verdiend, geen contract, geen gezamelijke rekening wou hij niet. Nooit een afschrift gezien.

nu is de vraag
*dien ik een advocaat te nemen om de rekening te controleren, kan dat?
*dient er eerst een klacht ingediend te worden?
* Wat als hij de rekening( voor de scheidingsaanvraag) leeg maakt nu hij weet dat ik er achter vraag?

Ik weet niet waar te starten. Bij bewijs start ik zeker een scheidingsprocedure aan. Dank u wel mvg.
Laatst gewijzigd door fabb op 27 nov 2019 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus

#5 , 27 nov 2019 13:54

Wat Sirkii probeert te zeggen is dat u éérst zal moeten scheiden om inzage in zijn financiën te kunnen afdwingen.
"sowieso" schrijf je zo.

D0gD0g

#6 , 27 nov 2019 17:09

Misschien geeft dit een beter overzicht voor TS

https://www.standaard.be/cnt/dst30042002_101

Terug naar “Echtscheiding”