Samenwonen in huis van ouders/schoonouders

Gerritvds
Topic Starter

Samenwonen in huis van ouders/schoonouders

#1 , 31 aug 2009 12:38

Reeds 5 jaar wonen m'n vriendin en ikzelf samen in het huis van m'n grootouders dat nog op m’n moeders naam staat. Grootouders bouwden dit huis en mijn moeder erfde dit na hun overlijden.

Zelf ben ‘k enige zoon. We betalen geen maandelijkse huur, wel werd overeengekomen dat ik de vaste kosten voor brandverzekering, KI, etc. terugbetaal.

Intussen hebben m’n vriendin en ik 2 kleine kinderen en horen we geruchten van verschillende kenissen die bepaalde regelingen treffen.

Enerzijds gevoelig de vraag van m’n vriendin wat er gaat zou gebeuren indien mij iets overkomt ?

Kan er een vorm van vruchtgebruik worden opgesteld waarbij ze bvb. tot de kinderen meerderjarig zijn in de woning mag blijven ? Eventueel mits wij een samenlevingscontract laten opstellen of huwen ?

Bedoeling is dat m'n vriendin na mijn overlijden de zekerheid heeft in het huis verder te mogen blijven wonen.

M'n vriendin staat er dan ook op dat het huis op mijn naam komt. Begrijp best haar situatie maar zelf kan 'k moeilijk m'n moeder verplichten het huis aan me te schenken ...

De huidige manier van wonen levert heel wat discussies op wat de relatie tussen de verschillende partijen natuurlijk niet verbetert en ik in een situatie zit tussen hamer en aambeeld.

Moeder wil het uit principe nog niet schenken (waar 'k best kan inkomen) en vriendin stelt me voor de keuze of schenken of er te vertrekken en op een ander opnieuw te beginnen, met of zonder me ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 sep 2009 12:27

‘We betalen geen maandelijkse huur’ houdt in dat er geen huurovereenkomst is,doch enkel een precair gedogen (=‘bezetting ter bede‘) dat te allen tijde kan beëindigd worden. U kan met uw moeder anders OVEREENKOMEN.

“Art.745bis...§ 3. De langstlevende echtgenoot verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de overledene tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende...”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

“Art.745octies.De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad.”(B.W.).

Uw langstlevende echtgenote/vriendin kan mijns inziens niet van u erven wat niet tot uw nalatenschap behoort,namelijk de huur van het door u samen ter bede bezette huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gerritvds
Topic Starter

#3 , 07 sep 2009 17:08

M'n moeder heeff intussen een document laten opstellen bij de notaris waarin oa vermeld staat :

...
Voor het geval mijn echtgenoot én mijn zoon mij niet overleven, geef en legateer ik het levenslang recht van bewoning van mijn onroerend goed gelegen te "adres", die ik bij mijn overlijden zal nalaten aan de partner van mijn zoon, persoon Y, wonende te "adres". Al het overige van mijn nalatenschap legateer ik in dat geval aan mijn kleinkinderen
...

Nu vraag m'n vriendin zich af hoe ze dit moet interpreteren :
1) Krijgt ze bij het overlijden van 'echtgenoot én mijn zoon' het levenslang recht van bewoning ook als m'n moeder nog leeft of krijgt ze dit pas als ook m'n moeder overleden is ?

Reclame

j.demoor

#4 , 08 sep 2009 10:26

‘die ik bij mijn overlijden zal nalaten’ laat de mogelijkheid open die woning voordien te vervreemden en dus niet ‘bij mijn overlijden na te laten’

“Art.1014.Ieder zuiver en onvoorwaardelijk legaat verleent aan de legataris, van de dag van het overlijden van de erflater, een recht op de vermaakte zaak, welk recht op zijn erfgenaam of rechtverkrijgenden overgaat.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien uw moeder het levenslang recht van bewoning,reeds vóór haar overlijden,wil verlenen aan uw vriendin dan is een schenking vereist met de opschortende voorwaarde dat u en haar echtgenoot vóór-overlijden en u bij uw vooroverlijden samenwoont met uw vriendin .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gerritvds
Topic Starter

#5 , 10 sep 2009 17:23

En daar wringt het schoentje bij m n vriendin. Mijn punt is dan is dit terecht of onterecht ? Hoe meer druk er van beide partijen is, moeder wil nog niet, vriendin wil het wel, hoe moeilijker de situatie wordt. Nadeel is dat we inderdaad niets van ons beide hebben, voordeel is dat we wel wat meer kunnen veroorloven, ook voor de kinderen. Het risico nemen ergens anders te beginnen vanop 0 lijkt me wat gewaagd gezien de recente discussies. Ergens anders kan het natuurlijk ook iets zijn ...

Gerritvds
Topic Starter

#6 , 09 okt 2009 12:49

Dus in deze 'bezetting ter bede' kan worse case m'n moeder ons buitenzetten na alle renovatie en schilderwerken die we deden om het huis wat op te frissen ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”