Reeds 5 jaar wonen m'n vriendin en ikzelf samen in het huis van m'n grootouders dat nog op m’n moeders naam staat. Grootouders bouwden dit huis en mijn moeder erfde dit na hun overlijden.
Zelf ben ‘k enige zoon. We betalen geen maandelijkse huur, wel werd overeengekomen dat ik de vaste kosten voor brandverzekering, KI, etc. terugbetaal.
Intussen hebben m’n vriendin en ik 2 kleine kinderen en horen we geruchten van verschillende kenissen die bepaalde regelingen treffen.
Enerzijds gevoelig de vraag van m’n vriendin wat er gaat zou gebeuren indien mij iets overkomt ?
Kan er een vorm van vruchtgebruik worden opgesteld waarbij ze bvb. tot de kinderen meerderjarig zijn in de woning mag blijven ? Eventueel mits wij een samenlevingscontract laten opstellen of huwen ?
Bedoeling is dat m'n vriendin na mijn overlijden de zekerheid heeft in het huis verder te mogen blijven wonen.
M'n vriendin staat er dan ook op dat het huis op mijn naam komt. Begrijp best haar situatie maar zelf kan 'k moeilijk m'n moeder verplichten het huis aan me te schenken ...
De huidige manier van wonen levert heel wat discussies op wat de relatie tussen de verschillende partijen natuurlijk niet verbetert en ik in een situatie zit tussen hamer en aambeeld.
Moeder wil het uit principe nog niet schenken (waar 'k best kan inkomen) en vriendin stelt me voor de keuze of schenken of er te vertrekken en op een ander opnieuw te beginnen, met of zonder me ...