huizen op landbouwgrond?

poolop
Topic Starter

huizen op landbouwgrond?

#1 , 07 sep 2009 22:50

Kan het dat iemand die een loods zet op agrarisch gebied, een huis erbij zet en dit huis verder verhuurt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 sep 2009 23:21

Normaal gezien niet. Dergelijke informatie kan u bekomen op de gemeente dienst ruimtelijke planning. Daar kan u inijken of het pand er mag staan. Opgepast bij een illegaal pand kan de gemeente u normaliter niet inschrijven in het bevolkingsregister. Hetgeen allerlei problemen met zich meebrengt voor ziekteverzekering, verzekeringen, belastingen, RVA, stembrieven enz...

poolop
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 11:32

Ik stel deze vraag omdat mijn moeder nog een stuk mooi gelegen landbouwgrond heeft vlakbij dat we eventueel zouden willen verkopen.
Het viel me op dat, laat ik het zo kort mogelijk houden, onze vroegere buurman ooit de boerderij waarin hij is grootgebracht voor een prijsje van het OCMW kunnen kopen heeft (de advertentie dat de boerderij te koop stond, kwam een week nadat het verkocht was :D ). is beginnen alles rond hem op te kopen, zet een stal een op 200 m van zijn boerderij en zet er een huis voor dat hij verhuurt.vijfhonderd meter verder heeft hij ook nog een boerderij die hij kunnen kopen heeft, wat natuurlijk zijn volste recht is. Aan dezelfde boerderij (staat op de hoek van een straat), heeft hij een stal staan die hij laten uitbreiden heeft (gewoon langer gemaakt), zodat hij daar nu ook een huis aan het zetten is.
Uitleg van gemeente is dat dat huis voor zijn bedrijf is.
Voor zover ik kan nagaan heeft hij twee van zijn kinderen in zijn bedrijf opgenomen.
Maar zijn bedrijf heeft nu drie adressen waarop huizen staan, waarvan één in aanbouw, en één die hij verhuurd.
Kan dit? (volgens de man van de gemeente-ruimtelijke ordening wel)

Tja, als je spreekt van de gemeente... Die mens heeft altijd een oom in de gemeenteraad gehad... En is op pensioen zodat hij nu mee aan het metsen is aan voorgenoemd huis.

En ook nog : een beetje verder (400 m) is men ook nog aan het bouwen op agrarisch gebied (aan weerszijde van de straat staan ook nog huizen die er onlangs gezet zijn).
Uitleg van gemeente is dat dit nog een oude verkaveling van in de jaren zestig zou zijn.(op de plannen staan deze gebieden "in het geel"- als landbouwgebied).
Kan dit?

Nu zijn er bepaalde mensen (schepenen) daar al eerder in opspraak gekomen wegens oneerlijke praktijken.

Kan ik hier spreken van korruptie?

Reclame

Vandebos

#4 , 08 sep 2009 12:09

Informeer u rechtstreeks bij het Vlaams gewest afdeling ruimtelijke ordening, afdeling bouwmisdrijven.

link.

Uiterst rechts op dit scherm vind u de contactgegevens van de cel inspectie.

poolop
Topic Starter

#5 , 08 sep 2009 12:25

Bedankt voor Uw reactie, mr Vandebos.
Ter info
Over deze gemeente gaat het dus:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 032009_036

:oops: :D

Vandebos

#6 , 08 sep 2009 12:37

Regio Turnhout....

Dit is het tweede immo dossier over de regio in evenveel weken hier. Moet daar een fijne boel zijn als eigenaar...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2009 19:04

Zaak zeker ook aankaarten bij de partij die nu de klacht heeft voorgebracht.

Gelijksoortig geval gekend in Malle.

Terug naar “Archief”