opzeg voor eigen bewoning na aankoop

rudi_c
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzeg voor eigen bewoning na aankoop

#1 , 06 jan 2020 16:51

Ik ben eigenaar van een duplexappartement dat ik overweeg te verkopen.
Het pand is momenteel verhuurd (startdatum contract 1/4/2014).

Ik ben er me van bewust dat de potentiële nieuwe eigenaar het bestaande huurcontract dient te honoreren
en hij een opzeg van 6 maanden moet geven als hij het pand zelf wil betrekken.

Mijn vraag is nu : vanaf welk moment mag hij die opzeg betekenen ?
Is de datum van de akte bepalend ? of die van de compromis ? De laatste optie betekent enkele maanden tijdwinst...
In het andere geval kijkt de nieuwe eigenaar tegen 9 à 10 maanden aan, vooraleer hij het pand kan betrekken (vanaf compromis),
hetgeen voor een aankoop voor eigen bewoning toch niet dadelijk een pluspunt is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf

#2 , 06 jan 2020 16:57

Het huurcontract wordt pas overgedragen naar de nieuwe eigenaar als hij ook effectief eigenaar is, dus als de notariële akte getekend wordt door alle partijen.

Een compromis is immers geen garantie dat het pand ook verkocht wordt. Het kan immers opschortende voorwaarden bevatten, of de potentiële koper kan het compromis niet respecteren en opteren om een schadevergoeding te betalen.

Niets had u belet om enkele maanden geleden de huur sowieso op te zeggen, de schadevergoeding uit te betalen, en zo het pand huurvrij gemaakt te hebben. Veel kans dat de schadevergoeding een stuk lager zou uitgevallen hebben, dan de meerwaarde die u daardoor creëerde voor het pand. Moeilijk te beoordelen. Maar aangezien je een opzeg van 6 maand moet geven, ben je daar nu te laat mee...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------

rudi_c
Topic Starter

#3 , 07 jan 2020 10:45

Beste WizardGandalf,

dank voor uw comment.
Ik verwijs naar uw laatste alinea : waarom ben ik daar nu te laat mee ?

Reclame

LennieK

#4 , 07 jan 2020 11:56

Beste WizardGandalf,

dank voor uw comment.
Ik verwijs naar uw laatste alinea : waarom ben ik daar nu te laat mee ?
omdat je, om het contract te beëindigen tegen 01/04/2020, jouw brief had moeten versturen ten laatste eind oktober. Volgende kans is dus 01/04/2023 eindigen en dat is dus een brief vesturen ten laatste oktober 2022

WizardGandalf

#5 , 07 jan 2020 11:56

Omdat je daar ook een opzeg van 6 maanden moet respecteren. Op 1 / 4 / 2020 was er 6 jaar voorbijg eweest en had je de oveenkomst zonder morivering kunnen stopzetten mits betaling van een vergoeding van 6 maanden, maar dan had je wel in september de huur al moeten opzeggen (zodat dit 6 maanden was voor 1 / 4 / 2020).

Nu moet je dus wachten tot 2023 om op te zeggen (zonder vergoeding in dat geval), dus de opzeg geven in september 2022.

Een nieuwe eigenaar mag uiteraard voor eigen bewoning opzeggen (eens hij eigenaar is), maar moet daarbij dan ook wel een opzegtermijn van 6 maanden respecteren, zoals je zelf al aangaf.

Niets houdt u uiteraard tegen om een onderlinge overeenkomst aan te gaan met de huurder, waarin je hem een bepaalde vergoeding voorstelt als hij bijvoorbeeld binnen de 3 of 4 maanden een andere huurwoning vindt. Je kan dan ook voorstellen de verhuiskosten te betalen, etc... De huurder is uiteraard niet verplicht daar op in te gaan, maar als hij beseft dat hij er op termijn sowieso uit moet en het nu dus gewoon "uitstel van executie" is, is hij misschien wel geneigd om nu al te verhuizen als daar financiëel iets tegenover staat. Als hij zijn opzeg krijgt voor eigen bewoning, krijgt hij immers helemaal niets (enkel een opzegtermijn van 6 maanden).
------ Wizard Gandalf ------

rudi_c
Topic Starter

#6 , 07 jan 2020 14:04

bedankt voor de toelichting !

Terug naar “Huren”