Gisteravond rond 23.30u spoor 19 springt een treinsurfer achteraan op een trein. Op camera is te zien dat hij van de trein valt in tussenspoor en rond tolt, zo werd iets later verteld. De persoon wandelt de trein af op spoor 18 en klopt aan bij de machinist van de trein die daar staat o hulp te vragen. Hij is behoorlijk gewond. Op slag wordt de treinbestuurder er van beschuldigd de gewonde man te hebben aangereden. Infrabel word er bij betrokken, Het SOC (security operation center) en de spoorwegpolitie komen ter plaatse. Gelukkig had de treinbestuurder nog de reflex zijn permanentie te bellen die iemand ter plaats stuurt om die man bij te staan. Hulp voor de machinist komt nooit vanzelf; Ik heb dit ook aan den lijve ondervonden, meer dan eens zelfs. Dus begin ik mij stilaan vragen te stellen over de rechten van de machinisten. De machinist doet vandaag geen nachtdienst, hij gaat nu op dit ogenblik (13.30u op gesprek bij onze chef. Dit zal weinig gevolgen hebben voor de collega. Maar er is sprake van valse beschuldiging. Een vertrekkende trein waar je achteraan op springt, daar weet de bestuurder vooraan niets van. Het is ook de bedoeling onopvallend mee te rijden uiteraard. Ook verliest de collega inkomsten. geen premies, voor productiviteit en nachtgeld.
Daar word niets aan gedaan. Er word geruststellend gesproken, ik heb het meermaals meegemaakt, en de jongen zal gewoon opnieuw aan de slag gaan.
Maar wat zjjn de rechten van de treinbestuurder wanneer er iets gebeurd waar hij zelf niets kan aan doen?