wettelijk verlof

wiliam
Topic Starter

wettelijk verlof

#1 , 15 sep 2009 19:56

mijn dochter werkt heeft vorige jaren steeds een volledig jaar gewerkt. Sinds april dit jaar is ze overgeschakeld op 4/5 werken. Heeft ze dit jaar nog recht op een volledig wettelijk verlof (verlofdagen en verlofgeld).
Waar heeft ze volgend jaar recht op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling

#2 , 16 sep 2009 13:58

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:34, 1 keer totaal gewijzigd.

wilmsen

#3 , 16 sep 2009 19:36

Is ze een bediende?
Uw dochter mag hetgeen waarop ze nog recht heeft in 2009 verder opnemen rekening houdend hoe ze nu aan het werken is, nl. 4/5.

Heeft ze vb. reeds 10 dagen van de 20 opgenomen, dan mag ze nog 8 dagen opnemen
Er w altijd gekeken naar de huidige breuk tewerkstelling waarin men staat te werken.

Hetgeen ze niet 'kan' opnemen omwille van de verlaging in tewerkstelling zal in december uitbetaald moeten worden. Dit samen met het vakantiegeld voor 2010.

In 2010 zal ze recht hebben op 16 wettelijk verlofdag (= 4 weken * het aantal uren dat ze nu werkt, vb. 30*4=120 uren).
Het verlofgeld dat in december uitbetaald gaat worden, gaat in 2010 tevens ook weer verrekend worden. Dus zeker in december niet alles opdoen :-)!

Is ze een arbeidster, dan verloopt alles via de vakantiekas, de rechten op verlof zijn idem als hierboven, het vakantiegeld w op het brutoloon berekend, ze zal op haar bruto vervolgens 15,38% aan vakantiegeld ontvangen, vermindert met belastingen en bijdragen...

Reclame

wiliam
Topic Starter

#4 , 16 sep 2009 20:12

Ja , mijn dochter is bediende. Als ik u goed begrijp, dan heeft ze dit jaar geen recht meer op 20 verlofdagen? ondanks dat ze vorig jaar nog volledig voltijds gewerkt heeft. Ik was altijd van menig dat het aantal verlofdagen waarop men recht heeft bepaald worden door het aantal gewerkt dagen van het vorige jaar. Dus als men in 2008 voltijds gewerkt heeft, heeft men in 2009 recht op 20 verlofdagen ongeacht of men in 2009 deeltijds werkt. of zie ik dat verkeerd?

Is ze een bediende?
Uw dochter mag hetgeen waarop ze nog recht heeft in 2009 verder opnemen rekening houdend hoe ze nu aan het werken is, nl. 4/5.

Heeft ze vb. reeds 10 dagen van de 20 opgenomen, dan mag ze nog 8 dagen opnemen
Er w altijd gekeken naar de huidige breuk tewerkstelling waarin men staat te werken.

Hetgeen ze niet 'kan' opnemen omwille van de verlaging in tewerkstelling zal in december uitbetaald moeten worden. Dit samen met het vakantiegeld voor 2010.

In 2010 zal ze recht hebben op 16 wettelijk verlofdag (= 4 weken * het aantal uren dat ze nu werkt, vb. 30*4=120 uren).
Het verlofgeld dat in december uitbetaald gaat worden, gaat in 2010 tevens ook weer verrekend worden. Dus zeker in december niet alles opdoen :-)!

Is ze een arbeidster, dan verloopt alles via de vakantiekas, de rechten op verlof zijn idem als hierboven, het vakantiegeld w op het brutoloon berekend, ze zal op haar bruto vervolgens 15,38% aan vakantiegeld ontvangen, vermindert met belastingen en bijdragen...

paling

#5 , 16 sep 2009 20:48

Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:34, 2 keer totaal gewijzigd.

paling

#6 , 17 sep 2009 10:27

Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:35, 1 keer totaal gewijzigd.

wilmsen

#7 , 18 sep 2009 06:38

vb.
tewerkstelling in 2008, 38 uur per week
in 2009 recht op 152 uren verlof (4 weken *38)
in 2009 gaat men dt werken, 30 uur per week, vervolgens mag men niet meer opnemen dan men nu aan het werken is , gevolg 120 uren nog op te nemen
omwille van de verlaging kan men eigenlijk 32 uren niet meer opnemen (indien nog geen verlof opgenomen), deze gaan in december uitbetaald worden
ze gaat dus het gedeelte dat ze niet meer kon opnemen omwille van de verlaging, uitbetaald krijgen door de werkgever

wiliam
Topic Starter

#8 , 18 sep 2009 22:49

wilmsen en paling, bedankt voor de info en antwoorden. Ik heb er nu een duidelijk zicht op. :lol:

Terug naar “Andere”