Schenking bij leven

gigolo
Topic Starter

Schenking bij leven

#1 , 27 jun 2006 18:13

Hallo,

Eindelijk een forum gevonden waar blijkbaar mensen met kennis van zaken hulp bieden!!! waaaw.

Mijn moeder (weduwe) wil al haar eigendommen (onroerend) verdelen onder de 6 kinderen. Hiertoe hoort een huis en een aantal landbouwgronden. Zij wil alles eerlijk verdelen over de 6 kinderen, in volle eigendom, zodat ze zelf niets meer overhoudt.

E?n van de kinderen zou graag het volledige huis verkrijgen, terwijl de anderen hiervoor een "uitkoopbedrag" verwachten.
Daarenboven wil dit kind ook meer van de landbouwgrond dan de anderen.
Alle kinderen zijn hiermee principieel akkoord, maar hoe kan men dit nu het best oplossen? Want de verdeling is dan niet meer evenredig verdeeld, natuurlijk: in waarde zou dan 1 kind bvb 30% van de schenking krijgen, terwijl de 5 andere dan 14% zouden krijgen...

Ik las ergens iets over schenking in onverdeeldheid: moet dan best het totaal van onroerend goed in onverdeeldheid geschonken worden aan alle 6 de kinderen tesamen, en zij moeten dan maar onderling uit onverdeeldheid treden aan 1%?
Of kunnen we best zoveel als mogelijk gelijk verdelen in 6 pakketjes, en deze individueel laten schenken door moeder aan elk van de kinderen. De rest, het huis + een aantal gronden dat door het ene kind gewenst is, wordt dan in onverdeeldheid geschonken aan de 6 kinderen tesamen, die dan uit de onverdeeldheid zullen treden aan 1%, en enkel voor dit deeltje dan???

Graag enig advies,

Hartelijk dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jun 2006 16:24

Eerste opmerking : wat is er gebeurd bij het overlijden van vader? Misschien zijn de kinderen toen reeds blote eigenaar , in onverdeeldheid , geworden van de helft van de goederen. Indien twijfel : navraag op dienst Kadaster. Dan = vererven is goedkoper dan schenken , indien het bedrag per kind minder is dan ca. 425.000 ?. Maar , U zit waarschijnlijk niet te wachten op de dood van moeder?!!
Indien U toch overgaat tot schenking , is uw eerste optie de betere : alles schenken aan de kinderen in onverdeeldheid, die dan elkaar uitkopen aan 1 %. Zo krijgen zij allen hetzelfde en vermijdt U de kans op 'inkorting' , die kan ontstaan bij het overlijden van moeder , wanneer iemand , na herwaardering op dat ogenblik, te veel zou gekregen hebben en een terugbetaling moet doen.
Mijn andere IK wenst ook het volgende te zeggen : U vertelt niet hoe oud uw moeder is, en of zij nog roerende goederen bezit. Want wanneer zij misschien later in een rusthuis terecht komt en zij is niet (meer) in staat de kosten zelf te betalen , kan en zal het OCMW onherroepelijk de begunstigden aanspreken om het verschil te betalen. Dit gebeurt steeds wanneer iemand zich op dergelijke manier verarmt.
Overleg in ieder geval goed met uw notaris.

gigolo
Topic Starter

#3 , 29 jun 2006 00:29

Hoi,

Bij overlijden van vader stonden alle eigendommen op moeders naam, was zo geregeld in hun huwelijkscontract. Dus ook nu nog staat alles op haar naam, als enige eigenaar.
En nee, natuurlijk zitten we niet te wachten op haar dood! God behoede ons. Maar zij wil dat alles nu al "geregeld" is, weet ge, zodanig dat ze gerust is voor de toekomst.
Moeder is nu 68 jaar. Zij heeft nog wel wat roerend goed, genoeg om zich de eerste paar jaar geen zorgen te maken...En de kinderen zijn allen loyaal genoeg om desgevallend hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Dus u zegt dat de eerste optie de beste is? Bedankt voor uw gewaardeerd advies!

Nog enkele vraagjes echter over deze eerste optie:
Om de registratiekosten van de schenking te berekenen moet er een schatting gemaakt worden van de onroerende goederen: hoe wordt dit gedaan? Wordt elk stuk grond apart geschat, afhankelijk van de ligging, de toestand van de grond, verpacht of vrij, enz enz. Of mogen wij zelf een schatting maken, die aanvaard moet worden door de registratie? En de schatting van het huis, hoe zit het daar mee?

Als ik deze optie goed begrijp, wordt door de schenking elk van de 6 kinderen dan eigenlijk voor 1/6de eigenaar van elk van de percelen en van het huis?

Hoe moet men dan uit deze onverdeeldheid treden? Wij hebben onderling via lottrekking reeds alle percelen en het huis verdeeld en toegewezen. Dan moet er voor elk perceel apart uit onverdeeldheid getreden worden door de 5 andere kinderen, ten voordele van het ene kind, dat dit perceel kreeg toegewezen? En zo dan voor elk perceel, en voor het huis?
Voorbeeldje: stel, een perceel van +/- 1 Ha wordt geschat op 9.000Euro.
Elk kind wordt eigenaar ter waarde van 1.500Euro.
Kind B kreeg dit stuk toegewezen, en wil dus uit onverdeeldhied treden.
Hiertoe moet Kind B aan elk van de 5 andere kinderen 1.500Euro betalen. De 1% registratie moet dan betaald worden door elk van de 6 kinderen? Of enkel door de 5 die uit de onverdeeldheid treden? Of?

Inkorting, nog nooit van gehoord. Bij een schenking in onverdeeldheid kan dit dus niet voorkomen, als ik het goed begrijp?

Hartelijk dank!

Reclame

wanton

#4 , 01 jul 2006 20:17

Tussen twee voetbalmatchen , nog enkele bedenkingen formuleren.
Hoe de schatting gebeurt is van geen belang : de Registratie gaat ook verder op gemiddelde verkoopprijzen , vergelijkingen , en derg. U kan zelf de waarde bepalen , maar een notaris kan U daarin bijstaan . Die kennen ook de waarde van (bouw)grond in uw streek. Misschien moet U voor de ganse operatie een landmeter inschakelen, die kan dan ook de waarde bepalen.
Ik denk dat de afhandeling als volgt kan : ??n schenkingsakte aan de kinderen in onverdeeldheid.Ieder wordt zo eigenaar voor 1/6 van het geheel en van elk onderdeel apart. E?n akte per kind- begunstigde van diens aankoop uit die onverdeeldheid. Kosten van 1% worden in rekening gebracht bij de verkrijger.
Een punt waar ik nog wil op wijzen is dit : zelfs indien de begunstigden hun deel betalen met geld uit hun (huwelijks)gemeenschap , blijft het uit onverdeeldheid aangekochte goed , eigendom van het kind-begunstigde alleen. Afhankelijk van ieders situatie , kan/moet een inbreng in de gemeenschap gebeuren.
Inkorting : ik geef een voorbeeld. In 1984 geven ouders aan de zoon een bouwgrond , waarde 1 mio. Aan hun dochter geven ze 1 mio. cash. In 2005 , bij het overlijden van de ouders , is de grond (zonder gebouw) 3 mio. waard. De dochter heeft HET RECHT om compensatie te vragen van het verschil. Daarom : schenking in onverdeeldheid , zodat iedereen evenveel en hetzelfde krijgt; daarna kan dus uitkoop volgen. Er zijn al familieruzies ontstaan door dergelijke 'ongelijke' schenkingen.
Ik denk dat U stof genoeg heeft om over na te denken. U moet zeker goed overleggen met de notaris , desnoods neemt U bij meerderen inlichtingen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”