Betwisting factuur

Soraya_Solange
Topic Starter

Betwisting factuur

#1 , 03 mar 2020 16:35

Van 2014-2018 ben ik klant van een bedrijf dat hosting doet van een website.
In 2016 verkoop ik mijn website.
In 2016 laat ik het bedrijf weten dat ik vanaf 2018 het contract wil stopzetten en wil afzien van een stilzwijgend verlengen voor de volgende 4 jaar. Ik vraag hun per mail hoe ik deze opzeg moet doen, naar waar ik mijn aangetekend schrijven moet richten. Het bedrijf mailt me terug; “de opzegging is bij deze ok.”
Ik maak na 2016 geen gebruik meer van hun diensten.
Echter nu in februari 2020 ontvang ik een aangetekend factuur met hoge boetes en kosten, ook de enige factuur die ik ontvang. Ze eisen dat ik het openstaand saldo betaal voor de periode 2018-2022. Ik betwist deze factuur, breng de bewijzen bij die ik heb van het mailverkeer dat ze akkoord zijn met de opzeg in 2016. Ik stuur mijn argumenten ook per post. Vandaag ontvang ik een mail dat ze eisen dat het openstaand saldo betaald moet worden omdat ze geen aangetekend schrijven van mij hebben ontvangen en de opzeg dus niet voldaan zou zijn.
Ik was me ervan bewust dat ik een opzeg moest doen, ik vraag ook netjes hoe en wanneer, zij bevestigen per mail dat het in orde is, ik voelde me niet geneigd om er verder nog iets aan te doen.
Is mijn bevestigde opzeg via mail geldig ?
Ik contacteerde ook de consumentendienst van het FOD maar hoop hier sneller een antwoord te krijgen. Ondertussen weiger ik deze factuur te betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 03 mar 2020 18:41

U heeft op dit moment voldoende gedaan.

Het is nu aan het bedrijf om u voor de rechtbank te slepen als ze denken dat ze gelijk hebben.
Aangezien u effectief aangetekend verzonden heeft (waarvan dat ik vermoed dat u helaas wel geen bewijs meer heeft) maar vooral dat het bedrijf hierna schriftelijk heeft laten weten dat de opzeg in orde was, staat u hiermee sterk.

U kunt het bedrijf aanmanen om te stoppen met u te belagen, of dat u anders verdere stappen zult ondernemen.
Bij de politie lachen ze niet met belaging (heb ik in de praktijk al gemerkt).

Soraya_Solange
Topic Starter

#3 , 04 mar 2020 13:46

Helaas is alle communicatie via mail verlopen maar ik kan dit mail contact wel aantonen maar ik vraag me wel af hoe sterk bewijslast van mailverkeer versus aangetekend schrijven is?
Wanneer het bedrijf via mail laat weten "de opzegging is ok" is het niet in me opgekomen dat ik alsnog een aangetekend schrijven moest versturen, dat is me op dat moment ook niet gevraagd. Nu komen ze natuurlijk mee af dat aangetekend schrijven WEL verplicht was.
Bedankt voor de tip dat ik verdere klacht kan indienen, even afwachten hoe agressief ze verder uit de hoek zullen komen met vorderingen.
Mijn mails en brieven in verband met mijn tegen argumenten waarom ik betwist, blijven voorlopig onbeantwoord.
Het gaat hier over €1800 waarvan ik dacht geen klant meer te zijn en hun diensten ook niet meer gebruikt heb van 2016 tot heden.

Reclame

ElMatzy
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mar 2020 16:12

Zoals Blaatpraat reeds aangaf, u heeft inderdaad het nodige gedaan.

Mails zijn ook prima als bewijs.

U hoeft zich m.i. geen zorgen te maken.

Soraya_Solange
Topic Starter

#5 , 05 mar 2020 07:47

Maar wat als het bedrijf incasso of deurwaarder stuurt? Wie gaat dan eerst naar de rechtbank en welke rechtbank is hiervoor bevoegd?

Sirkii

#6 , 05 mar 2020 12:18

Dwingend Incasso kan pas gestuurd worden na een veroordeling door de rechtbank. Geen zorgen maken.

Blaatpraat

#8 , 05 mar 2020 18:24

Maar wat als het bedrijf incasso of deurwaarder stuurt? Wie gaat dan eerst naar de rechtbank en welke rechtbank is hiervoor bevoegd?
Een incasso of deurwaarder kunnen hooguit dreigen, en dit doen ze vaak op het randje van het wettelijke.
Ook hier geldt de regel: als er contact gezocht wordt, laat je hun vriendelijk doch zakelijk weten dat u geen communicatie meer wenst hieromtrent, en bij een tweede poging meldt u dit opnieuw met de melding dat er vanaf een derde maal belaging zal ingeroepen worden.

De enige uitzondering hierop (in burgerlijke zaken) is dat een deurwaarder een exploot komt aanbieden.
Dat kan zijn van een brief van de tegenpartij (komt op hetzelfde neer als een aangetekende zending van hun, doch komt dit iets dreigender over), maar dit kan ook een oproeping voor de rechtbank zijn (wat de enige stap is die tegenpartij officieel kan nemen als ze u willen dwingen tot betalen).

Ik zie niet in waarom u als eerste naar de rechtbank zou moeten gaan. De tegenpartij is de partij die het geld zoekt, niet u.
Als u echter stappen wilt ondernemen, is dit via de politie want in uw geval is het hooguit een strafrechtelijk geschil, geen burgerlijk (belaging).
De bevoegde rechtbank zal hier het vredegerecht zijn, en dit wellicht in uw kanton.
Iets zegt mij dat 4 jaar webhosting geen 5000 euro zal gekost hebben.

Soraya_Solange
Topic Starter

#9 , 07 mar 2020 09:12

Bedankt voor de info, afwachten dus.
De oorspronkelijke factuur bedraagt €1300, deze moesten we in april 2018 niet betalen omdat ze bevestigde dat opzegging ok was. We vielen uit de lucht toen we in februari 2020 deze factuur aangetekend kregen met kosten en boetes, bedrag €1800 ondertussen.

Terug naar “Consumenten Koop”