Recht op domicillie ?

erwin M
Topic Starter

Recht op domicillie ?

#1 , 18 sep 2009 15:10

Ik ben net verhuisd naar een atelier met bovenliggend appartement. Volgens de gemeentediensten kan in dit (bij)gebouw echter geen domicilieadres gezet worden omdat het als industrieel pand (in een woonwijk) geregistreerd staat. Het pand kan blijkbaar ook niet als woning ingeschreven worden omdat het geen 5 meter van een waterloop ligt.

De verhuurders zijn hierover open geweest maar ik zoek een mogelijkheid om er toch legaal te kunnen wonen en werken (als kunstenaar) zonder dat ik er een nepadres moet op na houden.

De indeling van het pand als atelier + appartement was reeds gekend door de gemeente toen de verhuurders het in 2009 kochten want bij de verkoop heeft zij blijkbaar laten weten dat het betreffende gebouw niet (als woning) mocht verhuurd worden. Kan de gemeente dit opleggen?

En hoe kan ik in dit gebouw een domicillie krijgen zonder als samenwonend beschouwd te worden met de verhuurders die in het hoofdgebouw wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 sep 2009 09:58

“Art.2.§ 1.Een stedenbouwkundige vergunning is nodig als één van de hierna vermelde hoofdfuncties van een onroerend bebouwd goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hierna vermelde hoofdfunctie. Worden als hoofdfunctie beschouwd :1° wonen...6° industrie en ambacht.”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

Dit houdt in dat het GEBOUW niet de hoofdfunctie ‘wonen’ kan verkrijgen zonder stedenbouwkundige vergunning,die de verhuurders niet zullen verkrijgen op grond van wat u meedeelt.

Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

De FEITELIJKE situatie is dat u het appartement bewoont,zodat het uw hoofdverblijfplaats is en de bevolkingsdienst u er moet domiciliëren.

Vele gemeenten miskennen voornoemde bepaling op grond van de toestand van het GEBOUW of van een rechterlijke beslissing inzake bewaarrecht van kinderen,die echter vreemd zijn aan de FEITELIJKE situatie. Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken steunt hierin die gemeenten.

“Art.7...§ 8. De GEMOTIVEERDE beslissing tot niet-inschrijving wordt ter kennis gebracht van de betrokkene.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.2.Met het oog op een duidelijke en objectieve voorlichting van het publiek over het optreden van de federale administratieve overheden...4° vermeldt elk document waarmee een beslissing of een administratieve handeling met individuele strekking uitgaande van een federale administratieve overheid ter kennis wordt gebracht van een bestuurde, de eventuele beroepsmogelijkheden, de instanties bij wie het beroep moet worden ingesteld en de geldende vormen en termijnen; bij ontstentenis neemt de verjaringstermijn voor het indienen van het beroep geen aanvang.”(11 APRIL 1994. - Wet betreffende de openbaarheid van bestuur).

Indien ook deze verplichting niet nageleefd wordt,eis dan haar naleving en maak de zaak aanhangig bij de Federale Ombudsman indien hieraan niet voldaan wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2009 18:26

En dan zal de gemeente het gebouw onbewoonbaar (laten) verklaren met de puntenlijst van de Vlaamse woonkode.
U zal dan ook een bel ene brievenbus moeten hebben aan de straatzijde en de nodige nutsvoorzieningen ( als woning).
Ook de brandweer zal dan een duitje in het zakje doen.
Uiteindelijk zal een rechter over de feitelijke situatie beslissen.

Reclame

dorinka

#4 , 01 okt 2009 08:59

Wij zijn ( of bijna niet meer ? ) met het zelfde probleem. Ons werd aangeboden verleden jaar in Mei een gelijk vloer van een appartement. Boven ons wonen nog een paar koppels. Wij mochten ons domicillie hier nog niet zetten wegens meningsverschil tussen onze verhuurder en zijn broer die mede eigenaar is. Wij hadden dus ons oude adres behouden in dezelfde straat. Daar het leegstaand en eerder een krotwoning is ging het toch de eerste maanden niet verkocht of verhuurd worden. De problemen en de waarheid kwam toen ik uiteindelijk toch ons adres wilde veranderen in de maand december. Toen hoorden wij van de wijkagent dat het een opslagplaats is, en hij ook met de andere huurders wilde praten. Efectief, na informatie te vragen over dit appartement bestaat nr 110 niet, wel 109.Maar dit staat er niet, er zijn twee huis bellen zonder naam op.Ons factuur van electrabel staat op onze naam, maar dan op 109.Wij hebben geld moeten lenen om een huis te kopen, huren is zo duur en wij hebben drie huisdieren. Wij betalen iedere maand huishuur via domiciliering plus nu onze 4 de maand voor dat ander huis waar nog werken aan zijn.Volgens de huisbaas niet snel genoeg want hier komt iemand anders huren ? Dat wisten wij pas verleden week.Wij hebben wel geen huurcontract.Heeft gisteren gedreigd een deurwaarder vandaag te sturen.Met welk argument ?

erwin M
Topic Starter

#5 , 01 okt 2009 21:19

De bepaling van hoofdverblijfplaats dmv de feitelijke situatie is zeer duidelijk, bedankt. Toch vermoed ik nog ergens een angel, Volgens de gemeente wordt bij vaststelling van mijn feitelijke situatie, als bewoner van het achterliggend pand, mijn adres automatisch bij de eigenaars die de voorste woning betrekken geplaatst. Reden hiervoor zou zijn omdat er geen apart huisnummer is toegekend aan de achterbouw en dit ook op geen enkele manier kan toegekend worden. Gevolg hiervan lijkt mij dat de gemeente hiermee wel de wet van 1992 volgt maar ons in een benarde situatie brengt, bvb door de hoofdelijke aansprakelijkheid van samenwonenden bij eventuele schulden of faillissement van de verhuurder of mezelf?

Vragen
1- kan men mij (en de verhuurder) dwingen om samenwonend te zijn
2- op welke wettelijke basis kan ik dit weigeren
3- welke oplossing is hiervoor ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 okt 2009 23:07

vraag 1: niemand kan verplicht worden om samen te wonen tegen zijn zin
vraag 2: U hoeft dat niet te weigeren want man kan je niet verplichten om tegen je in met iemand anders op hetzelfde adres te wonen
vraag 3: door alleen te gaan wonen in een woning waar niemand anders is gedomicileerd

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2009 16:36

Een woning en een huis zijn twee verschillende begrippen.
Als u niet dezelfde ruimte hebt zijn het volgens strafrecht ook twee verschillende woonruimten - woningen.
Volgens wet 1 mag de gemeente en inschrijving niet weigeren. nl Kb bevolking.
Volgens wet 2 mag een woning die onbewoonbaar is niet bewoond worden dus niet inschrijfbaar.( dan treedt regel 1 in wreking)
Volgens wet 3 en 4 moet een huis dienende om bewoond te worden aan een aantal voorwaarden voldoen en moet een huis ook bij de gemeente geregistreerd zijn als woning (met een huisnummer).
De gemeente verplicht aan de woningen het door hen verstrekt nummer te hangen.( staat in de meeste codexen).
Als de gemeente u uit een onbewoonbaar verklaarde woning zet staan zij in om u een andere woongelegenheid te bezorgen -- achteraf op kosten van de eigenaar (huisjesmelker)

Terug naar “Huren”