dringend raad gevraagd

marissadekever
Topic Starter

dringend raad gevraagd

#1 , 19 sep 2009 19:24

[quote]Ik ben de jongste dochter van een gezin van 4. Mijn papa is 20 jr geleden gestorven en mijn jongste broer 19 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag heb ik daar nog veel hartepijn van. Intussen heeft de moeder (een echte pschychopaat van hoog kaliber) alle onroerende goederen en gelden opgesoupeerd en het eigen huis, daar had mijn vader indertijd nog een stokje kunnen voorsteken. Daar had zij enkel maar vruchtgebruik van! De moeder is in 2008 gestorven en nu zijn we in het stadium gekomen dat wij de erfgenamen het ouderlijk huis te koop gaan stellen. De moeder heeft een testament opgemaakt waarin ze enkel mij onterfde. Ze schreef: vervolgens wens ik dat het grootst beschikbaar deel mijn nalatenschap zal toekomen aan mijn volgende kinderen, voor elk een gelijk deel: opsomming van de zus en mijn broer. Mijn naam werd doodgezwegen. Zo creeërde ze ook nog na haar dood dikke problemen tussen de 3 overblijvende en daar hield ze van! Het testament werd bij de notaris neergelegd en was perfect geldig.Mijn broer wou dit niet maar mijn zus gelijkt enorm op de moeder en geld is het enige belangrijke in haar leven! Nu is mijn vraag.Volledig onterven van een kind is niet toegelaten en ik zou recht hebben op een reservedeel van de nalatenschap. Houdt dit dan in: 4 kinderen waarvan nu dus 3 levend: erfgenamen elk 1/4 en het deel van mijn overleden broer daar zou ik dan een reservedeel volgens de wet van krijgen bij de verkoop van de ouderlijke woning. Hoeveel bedraagt dit? Kan ik dergelijke zaken aanvechten? Ik ben samen met mijn broer gans mijn leven slachtoffer van de moeders praktijken geweest, zij heeft 4 leningen op mijn naam aangegaan, mij psychologisch kapot gekregen en ook mijn broer is recent van zijn schulden van haar verlost en dat na 20 jaar. Ik ben het nl. een beetje beu om op mijn kop te laten zitten. Graag dringend gratis advies gevraagd. Ik heb echt geen geld om een advocaat te raadplegen! Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 sep 2009 22:59

Bij het overlijden van je vader werden de kinderen naakte eigenaars van het oudershuis. Het vruchtgebruik van je moeder eindigt bij overlijden, waardoor de nog levende kinderen de volle eigendom krijgen over het huis.
Bij de verkoop van het oudershuis zouden dus alle nog in leven zijnde kinderen een gelijk deel krijgen van de opbrengst van het huis. (Zit ik nog goed, Wanton?)

Voor wat betreft de roerende goederen: bij testament kon je moeder 1/4 wegschenken. Dus je hebt dus altijd een reservatair gedeelte van 1/4.

Tracht zo veel mogelijk in der minne te regelen in samenspraak met de notaris. Krijg je het reservatair deel niet, dan vecht je dit aan bij de rechtbank. Dit win je sowieso.

Voor wat betreft het aangaan van die leningen op jouw naam, daar kan ik je echt niet bij helpen.

Veel sterkte!

Creatief

wanton

#3 , 20 sep 2009 11:43

Het zit iets ingewikkelder in mekaar. Er wordt verondersteld in de info van Merissa dat vader alleen eigenaar was van de gezinswoning en dat de broer is overleden zonder kinderen.
Wel , die overleden broer heeft een deel van de woning geërfd als vader is gestorven. Bij zijn overlijden is zijn deel verdeeld tussn zijn moeder en drie boers en zussen. Rekening houdend met het testament van moeder , kom ik uit : 42/128 voor merissa , 43/128 voor elk van broer en zus, wat betreft de woning.
Hetgeen dat moeder aan roerend goed vererft , telt het testament : 1/4 voor Merissa , 3/8 voor elk ander kind.
Die leningen op uw naam : wie heeft die betaald? Als U kan bewijzen dat dat ten uwen laste is geweest , maar de begunstigde van de lening was uw moeder , kan U een vordering instellen tegen de nalatenschap. Indien (?) dat aanvaard wordt , krijgt U dat bedrag terugbetaald voor de verder verdeling. Ik geef wel mee dat dat niet makkelijk is.

Eerste werk : zelf of via een notaris bij de Registratie de correcte eigendomsverdeling vragen van de ouderlijke woning. Is namelijk ook mogelijk dat moeder nog de helft in volle eigendom had. Dan is de verdeling nog helemaal anders. Dat uw moeder u minder geeft dan uw broer en zus , kan u weinig tegen doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

marissadekever
Topic Starter

#4 , 20 sep 2009 18:03

Bedankt voor je nuttige info! Mag ik dan aannemen dat het testament van de moeder enkel over het roerende goed gaat? Inderdaad mijn papa had het huis als schenking van zijn ouders gekregen en de moeder mocht daar enkel in blijven wonen op basis van vruchtgebruik. Maar blijkbaar door de dood van mijn jongste broer zou zij dit volledige deel geerfd hebben? Kan dit? Of moet ik het nu zo fictief zien: vb Verkoop huis aan 150 000 euro.
deling door 4 kinderen = 37500 per kind
Deel van overleden broer :/128= 292,96875 X 42 = 12304,687 (voor mij?)
en levende broer en zus elk een deel van 12597,656
Hartelijk dank om dit aan de hand van dit fictief deel duidelijk te willen maken! grtjes,

wanton

#5 , 20 sep 2009 19:05

Merissa , u krijgt 42/128 van de totale waarde van het huis. Indien het huis verkocht wordt voor 150.000 € , bekom jij 49218 €. Vermits het huis reeds voor het grootste deel van U was betaal je geen successierechten.
Na de dood van uw broer heeft uw moeder , uit zijn deel , 1/16 geërfd. U en de andere kinderen hadden elk 5/16. U had weliswaar slechts de blote eigendom , dat door de dood van moeder volle eigendom is geworden. Door het testament van uw moeder is er dat klein verschil 42 ipv 43/128.
Van de roerende goederen bekom jij , wegens het testament , 1/4 en uw broer en zus elk 3/8.
Indien een notaris ingeschakeld wordt ( is nodig voor de verkoop) maak hem attent op uw reservatair deel, dat is hetgeen jij wettelijk minstens moet krijgen.
Indien nodig kom je hier maar terug op antenne.
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 20 sep 2009 19:58

Ook dan maar even de grote schoonmaak gehouden. :wink:
Laatst gewijzigd door Creatief op 20 sep 2009 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

webmaster
Beheerder

#7 , 20 sep 2009 21:21

Vraagsteller heeft geen boodschap aan historische overpeinzingen omtrent het onderwerp. Discussie werd opgeschoond.

De webmaster

marissa

#8 , 21 sep 2009 10:14

Hallo Wanton,

Terug even op antenne, zoals je zelf even suggereerde..
Ik heb naar de notaris gemaild en heb jou zijn uitleg doorgestuurd naar je privé mailadres. Het is nogal vrij persoonlijke informatie, maar gezien hun berekening (voor mij chinees) mij anders lijkt als ik deze formule toepas op het fictief rekeningsommetje van 150000, ik andere getallen krijg dan die van jou. Wil jij zo vriendelijk zijn hier eventjes op terug te willen komen? Uw raad wordt absoluut geapprecieerd!!!
met dank!

j.demoor

#9 , 21 sep 2009 12:22

Ik ga ervan uit dat uw jongste overleden broer geen kinderen naliet,overleed vóór uw vader en dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van beide ouders.

Bij vaders overlijden gold dan “Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(Burgerlijk Wetboek).

Moeder is dus sedertdien volle eigenaar van haar helft van het gemeenschappelijk vermogen en vruchtgebruiker van de helft die haar echtgenoot naliet. De kinderen erven een gelijk deel van vaders nalatenschap in blote eigendom. Bij moeders overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....”(B.W.).

Moeder liet bij haar overlijden 3 kinderen na zodat ze kon beschikken over 1/4 van HAAR nalatenschap.

Het oorspronkelijk gemeenschappelijk vermogen wordt dan als volgt verdeeld:
vaders helft : 1/2 x 1/3 = 1/6 = 8/48 voor elk kind
moeders helft : (1/2 - 1/8 ) x 1/3 = 3/24 = 6/48 voor u en (24-6)/48 x 1/2 = 9/48 voor uw zus en broer elk.
U ontvangt 8/48 + 6/48 = 14/48 en uw zus en broer ontvangen elk 8/48 + 9/48 = 17/48
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

marissadekever
Topic Starter

#10 , 21 sep 2009 17:02

beste,
Je eerste stelling is niet correct!
Eerst is mijn vader gestorven, daarna mijn jongste broer die samen met mij en de moeder het ouderlijke huis bewoonde.

Kan jij je stelling nog even herzien misschien?
Bedankt!
Mvg,

wanton

#11 , 21 sep 2009 17:28

Marissa ,

in uw persoonlijk bericht vermeldt U een nieuw feit. Op basis daarvan kom ik tot hetzelfde resultaat als uw notaris.
Meer uitleg rechtstreeks aan U gestuurd.

Groeten.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#12 , 22 sep 2009 10:06

Ik herzie en ga er dit keer van uit dat :
-vader overleed zonder testament en getrouwd was onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract;
-vader enkel zijn huis naliet dat behoorde tot zijn EIGEN vermogen(=‘schenking van zijn ouders‘) en een verkoopwaarde heeft van 150000 euro;
-uw broer NA vader overleed, geen kinderen naliet,en niets anders naliet dan zijn rechten op vaders huis;
-moeder niets anders naliet dan haar rechten op vaders huis;

Bij vaders overlijden gold dan “Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(Burgerlijk Wetboek).

Moeder was dus sedertdien ENKEL vruchtgebruiker van vaders huis. De 4 kinderen erfden een gelijk deel van vaders huis in blote eigendom. Bij moeders overlijden werd de blote eigendom van rechtswege volle eigendom.

Vaders huis werd DAN als volgt verdeeld: 1/4 blote eigendom voor elk van zijn kinderen.

Bij overlijden van uw jongste broer gold : “Art.749.Ingeval de persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, broeders, zusters of afstammelingen van dezen achterlaat en de vader of de moeder vooroverleden is, wordt het gedeelte dat hem of haar, overeenkomstig het vorige artikel, zou zijn te beurt gevallen, gevoegd bij de helft die toekomt aan de broeders en zusters, of aan hen die hun plaats vervullen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.”(BurgerlijkWetboek).

De verdeling van uw broers 1/4 in het huis werd dan : 1/4 x 1/2 x 1/2 = 1/16 = 3/48 voor moeder en 1/4 x 3/4 x 1/3 = 3/48 voor elk van de drie kinderen.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....”(B.W.).

Moeder liet bij haar overlijden 3 kinderen na zodat ze kon beschikken over 1/4 van HAAR nalatenschap en schenkt dit gelijkelijk aan uw zus en broer. Die verdeling wordt dan : 3/48 x 1/4 x1/2 = 3/384 elk. De rest = 3/48 x 3/4 =9/ 192 te verdelen over de 3 kinderen = 9/192 x 1/3 = 3/192 elk.

Vaders huis wordt dan als volgt verdeeld:
uzelf: 3/192 + [(48-3)/48] /3 = 3/192 + 15/48 = 6/384 + 120/384 = 126/384 = 42 /128
uw zus: 3/384 + 3/192 +[(48-3)/48 ]/3 = 3/384 + 3/192 + 15/48 = 3/384 + 6/384 + 120/384 = 129/384 = 43/128
uw broer: = 43/128
verdeling in euro:
uzelf:150000 euro x 42/128 = 49218,75
uw zus:150000 euro x 43/128 = 50390,625
uw broer: 50390,625
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”