compromis éénzijdig getekend, koper trekt zich terug

djb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

compromis éénzijdig getekend, koper trekt zich terug

#1 , 15 apr 2020 18:52

Er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar ik denk in een speciale situatie te zitten.
Ik verkoop mijn appartement en de koper doet een bod via mail, zonder opschortende voorwaarden of termijn.
Ik aanvaard het bod, vraag zijn gegevens op en laat mijn notaris alles starten om het compromis op te stellen.
Er wordt een datum voor ondertekening van het compromis vastgelegd, maar de koper is dan met vakantie.
Mijn notaris stelt voor het compromis te tekenen, naar de notaris van de koper te sturen om te laten ondertekenen van zodra die terug is van vakantie.
In het compromis staat de opschortende voorwaarde dat de koper een financiering moet kunnen krijgen.
Tot dan, alles conform mijn verwachtingen.
Na 3 weken zonder nieuws, neem ik contact op met mijn notaris om te vragen wat de status is.
Blijkt dat die dag, de koper, die het compromis nog niet heeft getekend, zijn notaris het bewijs heeft geleverd dat hij geen financiering krijgt (2 attesten van banken).
Ik stuur de koper een mail, dat ik dat graag had geweten en of hij het compromis heeft getekend, niet dus.
Ik meld hem dat hij dat aangetekend aan zijn notaris moet sturen, wat hij beweert gedaan te hebben, dus vraag ik een copie van de brief en het bewijs van aangetekend sturen.
Ondertussen over en weer gemaild met mijn notaris om te zien wat we kunnen doen. Ik krijg als antwoord dat, indien de koper nu het compromis nog tekent, de opschortende voorwaarden gelden. Kan dit terwijl ik zwart op wit heb dat hij niet gaat tekenen en dit aangetekend heeft laten weten ?
Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 15 apr 2020 19:25

In je eerste paragraaf schrijf je dat er een verkoopsovereenkomst is zonder opschortende voorwaarde van t verkrijgen van een lening.

Enkele paragrafen verder is die opschortende voorwaarde er wel.

Wat zegt je notaris? Hij zou de overeenkomst zonder opschortende voorwaarde van t verkrijgen van een lening moeten verdedigen

Kan je bewijzen dat er een verkoopsovereenkomst was zonder die opschortende voorwaarde?

Ws best traantjes drogen en opnieuw te koop stellen. ;-(

djb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2020 19:41

het bod is via mail gekomen en aanvaard, zonder opschortende voorwaarden.
In het compromis dat eenzijdig door mij is getekend staat die opschortende voorwaarde wel (verkrijgen van een financiering). Het compromis is niet door de koper getekend...

Reclame

Sirkii

#4 , 15 apr 2020 20:59

Je hebt dus een comromis getekend met opschortende voorwaarde van verkrijgen lening ;-(((

CityBird

#5 , 15 apr 2020 22:35

Ik krijg als antwoord dat, indien de koper nu het compromis nog tekent, de opschortende voorwaarden gelden. Kan dit terwijl ik zwart op wit heb dat hij niet gaat tekenen en dit aangetekend heeft laten weten ?
Wat is de logica achter jouw manier van handelen? Het is niet omdat de koper dit niet tekent dat die opschortende voorwaarde plots verdwijnt.

bosprocureur

#6 , 15 apr 2020 22:57

Ik vrees dat zo niet het juiste antwoord, dan toch de beste raad, te vinden is in #2 .

Dus gewoon opnieuw te koop stellen, natuurlijk rekening houdend met de nieuwe, door Corona gewijzigde toestand. Uw kandidaat vervolgen om hem te dwingen tot aankoop, of tenminste tot een vergoeding, zie ik niet zitten. U hebt hem immers -- zij het dan eenzijdig-- een vrijgeleide gegeven om het hele verkoopsproces op te blazen...

Terug naar “Kopen”