Schenkbelasting op roerende goederen betaal je enkel indien je de schenking registreert
(dat is dan wel aan realistische waarde, niet aan een symbolische

)
Maar die registratie is helemaal niet verplicht.
Registratie maakt wel dat er op een schenking nadien geen erfbelasting geheven wordt.
Maar dat is enkel van nut indien er hier in Vlaanderen / België achteraf nog erfbelasting verschuldigd zou zijn op het geschonken goed.
Roerende goederen van uw in Duitsland wonende moeder, vallen onder Duits erfrecht.
Dat is inderdaad een van de vragen die ik heb. Een schenking registreren is niet verplicht, maar om het vignet E705 aan te vragen moet men wel een schenkingsdocument of -akte kunnen voorleggen.
Ik kan dus perfect met mijn moeder een bewijs van schenking opstellen (stuk papier met wat tekst, datum en handtekeningen op) en dit gebruiken voor de aanvraag van het vignet, zonder dat de schenking geregistreerd wordt (en ik de schenkbelasting moet betalen)?
Mocht mijn moeder dan binnen de
3 jaar overlijden (

) zal ik daar wel een duurdere erfbelasting op moeten betalen. (Al mocht mijn moeder plots terminaal ziek worden we de schenking toch gewoon snel kunnen laten registreren).
Ik besef dat mijn vragen vreemd kunnen zijn, maar ik heb GEEN ervaring als het op legaal of fiscaal jargon aankomt.
Handgift, schenking, cadeau, tot voor kort was dat in mijn ogen allemaal een en hetzelfde.