Ik heb meer dan 10 jaar als niet boekhouder de boekhouding en ledenadministratie gedaan van een VZW met meer dan 500 leden. M n eerste beleidsdaad met akkoord van t bestuur was het buitenshotten van de dure boekhouder

Wel met BTW-vrijstelling. k Heb niet geschreven dat boekhouders overbodiig zijn - begrijp me niet verkeerd
Had daarvoor op enkele uren tijd een excel ineengeknutseld om inkomsten en uitgaven aan de juiste rubrieken toe te wijzen om vlot de verplichte jaarlijkse rekeningneerlegging te kunnen produceren. Elk jaar tussen de 1000 en 2000 bewegingen en een omzet tussen de 30 en 50 k€ en reserves boven de 30 k€.
Voor kontante betalingen (die k sterk ontmoedigde) hield ik een manueel officieel kasboek bij (om elke transactie te kunnen traceren zonder “foefelmogelijkheden”) en leidde die in in m n excel. Alle bewijsstukken kregen een excel referentie (jaar/volgnummer) en het officieel kasboek had ook een nummering (bladnummer/lijnnummer) K Veronderstel dat je zo n kasboeken nog altijd kan kopen (ben gestopt rond 2013). Ook de bank-naar-kas en omgekeerd transfers vond je daarin terug. Vlot elk jaar op de algemene vergadering m n kwijting gekregen. k Had ook een schrift waarin de notulen van de algemene vergadering neergeschreven werden en ondertekend door de (bestuurs)leden.
Als t natuurlijk een vzw is met nog veel meer transacties (en BTW verplichtingen) dan doe je t ws beter met een erkend boekhoudpakket.
Sirkii, ik voel die shot nog steeds

Neen als boekhouder kan ik uw werkwijze wel waarderen en goedkeuren. In dezelfde situatie als u en de vzw paste ik ook volledig excel toe ( alle bij te houden boeken in excel en met een onderlinge links, en controlefuncties ( totaalcontroles ) onderaan de files. En uit een volledige uitsplitsing in rubrieken. Zelfs met diverse controles.
Zelfs kasboeken en dergelijke kan men goed integreren in excel. En in elk boek een verwijzing naar de nummering van de andere boeken.
Kasboeken en het houden van een kas, ben ik ook geen voorstander van. Bankboek is veel efficiënter en correcter. Alle betalingen ( van kastickets, vergoedingen of onkosten leden ) langs de bankrekening.
Ik ben ervan overtuigd dat u uw job goed heeft gedaan.